Dołącz do czytelników
Brak wyników

Speak up

18 czerwca 2018

NR 5 (Czerwiec 2018)

Speak up! Bądź trendy, stosuj screencasty!

0 276

Jeśli chcemy przekazać uczniowi w ciekawy sposób wiadomości, jednocześnie bez powtarzania wiele razy, możemy daną treść nagrać i przesłać uczniowi tylko link do nagrania. Jednak co się sprawdzi, gdy chcemy uczniowi pokazać treści z zasobów internetowych lub z przygotowanej wcześniej prezentacji i opowiedzieć nieco więcej o danym zagadnieniu? Wtedy z pomocą przyjdą screencasty.

Screencast jest to nagranie ekranu komputera, które zazwyczaj zawiera także dźwięk. Nagranie jest możliwe dzięki różnym narzędziom lub programom. Screencasty umożliwiają przekazanie uczniom wiedzy z danego zakresu, a z drugiej strony naukę nowych rzeczy, oglądając tego typu materiały.

Czego można użyć?

Istnieje wiele programów, które pomagają w nagraniu sceencastów. Poniżej zestawienie tych bezpłatnych wraz z krótkim omówieniem.
OBS Studio (Open Broadcaster Software):

  • program działa w środowisku Windows oraz Apple,
  • przy jego pomocy możemy tworzyć nie tylko screencasty, ale także Facebook live oraz streaming, np. na YouTube,
  • można dodawać napisy i tworzyć przejścia między różnymi scenami ustawionymi w programie,
  • można prowadzić screencasty jako nagrywanie pulpitu lub też podłączyć dodatkowo kamerkę internetową, a jej obraz wstawić w pomniejszeniu w róg ekranu,
  • nie ma limitu czasowego do nagrywania materiałów.

Screencast-o-matic:

  • w wersji bezpłatnej otrzymujemy możliwość nagrywania do 15 minut, 
  • korzystamy z opcji „launch” bezpośrednio ze strony internetowej,
  • w łatwy sposób można wybrać, czy chcemy nagrywać tylko ekran i jego obszar, czy także obraz z kamery internetowej,
  • znak wodny logo programu jest widoczny, ale nie przeszkadza w odbiorze materiału nagranego.

Screencastify – Screen Video Recorder:

  • działa offline,
  • synchronizuje się z Google Drive,
  • bezpłatnej opcji możemy nagrywać do 50 materiałów po maksymalnie 10 minut każdy.

Outclip:

  • działa z poziomu przeglądarki i z telefonu,
  • aż 5 osób może działać w jednym zespole i korzystać z tego narzędzia bezpłatnie,
  • można korzystać jako dodatek do przeglądarki lub jako aplikacja.

Apowersoft:

  • można używać bezpłatnie po pobraniu pliku startowego ze strony www, 
  • jest prosta i łatwa w obsłudze,
  • pozwala na nagrywanie z poziomu przeglądarki,
  • pozwala na wykonywanie zrzutów ekranu. 

Jak się przygotować do nagrania?

Przygotowując się do nagrania, warto poświęcić kilka minut. Jest to szczególnie ważne na początku pracy przy screencastach. Przede wszystkim przygotujmy sobie plik z prezentacją w programie PowerPoint lub w innym podobnym narzędziu. Możemy także stworzyć plik PDF i ustawić odpowiednią jego wielkość na ekranie. Jeśli chcemy pokazywać uczniom zawartość stron internetowych, załadujmy je wcześniej w przeglądarce i ułóżmy w kolejności omawiania. Uniknie to sytuacji poszukiwania ich na nagraniu oraz wycinania fragmentów pliku w postprodukcji.
Następny krok to przygotowanie komputera lub laptopa oraz słuchawek z mikrofonem. Można także podłączyć sam mikrofon krawatowy lub pojemnościowy. 
Innym ważnym elementem jest zawartość merytoryczna. Możemy zapisać swoje notatki na kartce lub posłużyć się poniższą tabelą, która pomoże rozplanować nagranie. 

Tabela 1.

  Wstęp Rozwinięcie Zakończenie
Temat: (zapisz)
  1. Wpisz tutaj najważniejsze punkty do każdej części nagrania
  2.   
  3.    
  1.   
  2.   
  3.  
  1.  
  2.   
  3.  
Nie zapomnę o:      
Notatki/inne:      

Checklista kontrolna

Każdorazowo przed rozpoczęciem nagrywania sprawdźmy, czy jesteśmy przygotowani. Mogą w tym pomóc pytania kontrolne (checklista). Warto dopisać do listy poniżej również własne pytania. 
Propozycje pytań:

  • Czy mam kompletny sprzęt przygotowany do nagrania?
  • Czy mam zaplanowany temat nagrania oraz jego treść?
  • Czy przeprowadziłem/przeprowadziłam test nagrania, aby upewnić się, że dźwięk nagrywa się dobrze z obrazem?
  • Czy ustawiłem/ustawiłam w programie do nagrywania wszystkie opcje poprawnie?
  • Czy mam kilka minut dodatkowo przed nagraniem na rozgrzanie się i zrobienie próby generalnej?
  • Czy nikt nie będzie mi przeszkadzać? 
  • Czy programy działające w tle są wyłączone, aby nie obciążać procesora? 
  • (dopiszmy także swoje propozycje)

Propozycje tego, co można nagrać:
Podpowiedzi, które pomagają uczniom przy ćwiczeniu konwersacji, to: 

  • lista słówek z omówieniem weźmy pod uwagę szczególnie te trudniejsze, ale pomagające w swobodnej konwersacji,
  • lista/listy zwrotów, szczególnie przydatne do komunikacji codziennej lub podczas pobytu za granicą: w hotelu, w restauracji, na lotnisku itp.,
  • lista najczęściej spotykanych błędów w mówieniu oraz sposoby ich uniknięcia pomoże to uczniom w ćwiczeniu swojego warsztatu i poszerzaniu zasobu słów.

Propozycje dotyczące gramatyki: 

  • omówienie lub zestawianie różnych czasów gramatycznych w ciekawy sposób, szczególnie jeśli są problematyczne dla uczniów i potrzebują dodatkowego wsparcia,
  • lista błędów gramatycznych z omówieniem i wyjaśnieniem, można wziąć pod uwagę także te błędy, które pojawiają się przy poprawianiu prac pisemnych, kartkówek czy sprawdzianów,
  • odpowiedzi na pytania uczniów dotyczące zawiłych przykładów gramatycznych lub konstrukcji, to działanie ukierunkowane na rozwiązywanie problemów konkretnej klasy czy grupy. 

Propozycje dotyczące fonetyki: 

  • omówienie symboli fonetycznych z przykładami pozwólmy uczniom poznać wybrane elementy zapisu fonetycznego z omówieniem, niech doświadczą, że fonetyka i zapis nie są tak trudne, jak to się wydaje,
  • przykłady „łamańców językowych” z pokazaniem poprawnej i błędnej wymowy dzięki temu uczniowie będą mogli w zaciszu domowym poćwiczyć bez poczucia oceniania, gdy napotkają na początkowe trudności w poprawnej wymowie,
  • zademonstrowanie na własnym przykładzie, jak poprawnie wymawiać oraz intonować będąc modelami dla uczniów, możemy pokazać, jak w łatwy sposób opanować zagadnienia fonetyczne, a także zachęcić do czytania i mówienia na głos.

Inne pomysły:

  • sesje Q&A uczniowie zadają pytania, a my na nie odpowiadamy,
  • materiały tematyczne mogą być związane z lekcjami kulturowymi lub tematycznymi z danego działu realizowanego z podręcznika,
  • przykłady rozprawek lub innych form pisanych przydatne w zaprezentowaniu, jak przygotować się do pisania dłuższych wypowiedzi, jakich słów łączących użyć, jak uniknąć błędów, jak zadbać o poprawną interpunkcję,
  • omówienie wyników klasy z testów lub sprawdzianów – jeśli uczniowie zaakceptują taki typ omawiania prac, można wskazać mocne strony testów oraz szerzej sko...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy