Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniqueskills

20 sierpnia 2018

NR 6 (Sierpień 2018)

#ManiaUpraszczania, czyli efektywna prostota na lekcjach języków obcych

0 32

Niespodziewane zastępstwo, kolejna powtórka materiału, okres bez podręcznika na początku roku szkolnego – często w takich momentach nieuporządkowane pomysły galopują po naszej głowie, a czasem – wręcz przeciwnie – mamy w niej wielką pustkę. Niekiedy posiadamy sprawdzony od wielu lat plan „B”, który polega na skserowaniu tony kopii ze sztampowymi ćwiczeniami. Przeglądając fora i grupy internetowe dla nauczycieli, łapiemy się za głowę, bo inni „sypią” jak z rękawa kreatywnymi pomysłami na niemal każdy temat. Zastanawiamy się, skąd ten wieczny entuzjazm i radość tworzenia, i jak znaleźć na to wszystko czas. Mam na to sposób – „poczęstujcie” się szybkimi i prostymi sposobami na zaangażowanie uczniów. Przed Państwem #ManiaUpraszczania!

rzedstawione poniżej inspiracje to aktywności do wykorzystania zawsze i wszędzie – jako „rozgrzewka” na początku zajęć, „przerywnik” w ich trakcie bądź zwięzłe podsumowanie materiału. Po niewielkich modyfikacjach mogą służyć niemal każdej grupie wiekowej i ilościowej. Bez „kserówek”, bez długich przygotowań, ale z naciskiem na komunikację, uzasadnianie opinii, wyrażanie własnego zdania i rozwijanie krytycznego myślenia.

Na początek – „dieta pudełkowa”, czyli niezbędnik nauczyciela, który realizuje filozofię #ManiiUpraszczania

Minimalizujemy materiały dodatkowe i kserokopie, zamiast nich zawsze mamy w zasięgu ręki „skarbiec” – pudło z niezbędnymi gadżetami, zawsze gotowymi do użycia, czyli m.in.: kolorowe kartki, duże arkusze szarego papieru, flamastry, karteczki samoprzylepne (post-it), plastelinka do przyczepiania (tack-it), nożyczki i klej, gazetki promocyjne z „sieciówek” o różnej tematyce, kilka gotowych gier planszowych, pacynki, kilka zdjęć/plakatów). Z takim edukacyjnym zapleczem możemy zaczynać.

#SŁOWNICTWO

– ćwiczenia bez przygotowania, które utrwalają słówka, zapewniają naukę w ruchu, ćwiczą pamięć i współpracę w zespole oraz „podkręcają” współzawodnictwo, które pobudza motywację.

# Pomysł 1
Words, words, words

Każdy w klasie/grupie podchodzi do tablicy i pisze swoje ulubione/najdziwniejsze/najtrudniejsze słowo, jakie zna w języku angielskim. Może to być również słowo, którego nauczył się na ostatnich zajęciach lub w danym rozdziale. Dobrze, jeśli na tablicy pojawi się około 12–15 słówek. Dzielimy uczniów na grupy 3–4-osobowe. Zadaniem każdej grupy jest ułożenie opowiadania (lub innej wybranej przez nas formy, np. dialogu, ogłoszenia, reklamy) z użyciem wszystkich słów, które pojawiły się na tablicy.
UWAGA! Można narzucić tematykę (np. wakacje, love story, kryminał), można także ustalić czas gramatyczny, w jakim mają być stworzone opowiadania.
Po upływie czasu (np. 15 minut) każda grupa czyta/przedstawia swoje pomysły. Aby zaktywizować pozostałych uczniów, możemy poprosić, aby zaklaskali, podnieśli rękę, gdy usłyszą dane słowo z tablicy.

# Pomysł 2 
Running Dictation, czyli biegnij po słowo

Wieszamy na ścianie urywek czytanki/wybranego tekstu, mogą to również być pojedyncze słowa, które chcemy powtórzyć. Dzielimy klasę na grupy 3–5-osobowe. Jedna osoba w grupie jest sekretarką/sekretarzem i siedzi w ławce z kartką papieru i długopisem, reszta to „biegacze”, którzy stoją w kolejce. Cała grupa znajduje się około 2 m od ściany z przyklejonym tekstem. Mówimy START – pierwszy biegacz dociera do tekstu, zapamiętuje jak najwięcej treści, wraca biegiem do sekretarki/sekretarza i przekazuje informacje, jakie zapamiętał, a ona spisuje wszystko, co powiedział „biegacz”. Następnie biegnie kolejna osoba i powtarza czynności. Ważne, aby zamieniać role „biegaczy” i sekretarzy. Ćwiczenie genialnie sprawdza wszystkie umiejętności językowe – pisanie, czytanie, mówienie i słuchanie.

# Pomysł 3
Słówkowe kategoryzowanie

Potrzebujemy szare arkusze papieru (folię Easyflip lub zwykłe kartki papieru A4). Piszemy na każdej inną kategorię: np. Family/Animals/Environment/Health. Na każdym arkuszu umieszczamy litery alfabetu (najlepiej z góry na dół). Dzielimy uczniów na grupy w zależności od liczby kategorii. Każda grupa ma swój kolor pisaka i staje przy innym arkuszu. Włączamy czas, np. 30 sekund (polecam użycie jednego z minutników online ze strony ­www.online-stopwatch.com). Grupa wypisuje jak największą liczbę słów z danego tematu/kategorii do danej literki alfabetu (jeśli została wcześniej wylosowana literka) – to tradycyjne „państwa-miasta”. Jeśli nie losujemy danej literki, prosimy uczniów, aby w wyznaczonym czasie wypisali jak najwięcej słów z danej kategorii rozpoczynających się na różne litery. Po upłynięciu czasu następuje przejście do następnego arkusza i zmiana kategorii. Ponieważ na arkuszach są litery alfabetu, każda następna grupa widzi, jakie słowa zostały już dodane przy danej literce – nie ma zatem możliwości powtórzenia słów. Jeśli zależy nam na zbieraniu punktów w danej grupie – uczniowie muszą mieć przy sobie kartę pracy, na której będą wpisywać liczbę wyrazów, które udało się dopisać w danej kategorii.

  • Podobnym, trochę utrudnionym ćwiczeniem może być „drabina słówek” – na arkuszu nie piszemy alfabetu, natomiast pierwszy uczeń z grupy podchodzi do kartki i pisze jakiekolwiek słowo z danej kategorii. Następny, podchodząc, dopisuje słówko zaczynające się od ostatniej litery podanego już słowa – w ten sposób tworzy się „drabinka” wyrazów z danej kategorii. Wygrywa grupa, która w danym czasie wymyśli i zapisze więcej wyrazów.
  • Aby jak najbardziej zaangażować mózg ucznia, włąc...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy