Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniqueskills

20 sierpnia 2018

NR 6 (Sierpień 2018)

#ManiaUpraszczania, czyli efektywna prostota na lekcjach języków obcych

0 266

Niespodziewane zastępstwo, kolejna powtórka materiału, okres bez podręcznika na początku roku szkolnego – często w takich momentach nieuporządkowane pomysły galopują po naszej głowie, a czasem – wręcz przeciwnie – mamy w niej wielką pustkę. Niekiedy posiadamy sprawdzony od wielu lat plan „B”, który polega na skserowaniu tony kopii ze sztampowymi ćwiczeniami. Przeglądając fora i grupy internetowe dla nauczycieli, łapiemy się za głowę, bo inni „sypią” jak z rękawa kreatywnymi pomysłami na niemal każdy temat. Zastanawiamy się, skąd ten wieczny entuzjazm i radość tworzenia, i jak znaleźć na to wszystko czas. Mam na to sposób – „poczęstujcie” się szybkimi i prostymi sposobami na zaangażowanie uczniów. Przed Państwem #ManiaUpraszczania!

rzedstawione poniżej inspiracje to aktywności do wykorzystania zawsze i wszędzie – jako „rozgrzewka” na początku zajęć, „przerywnik” w ich trakcie bądź zwięzłe podsumowanie materiału. Po niewielkich modyfikacjach mogą służyć niemal każdej grupie wiekowej i ilościowej. Bez „kserówek”, bez długich przygotowań, ale z naciskiem na komunikację, uzasadnianie opinii, wyrażanie własnego zdania i rozwijanie krytycznego myślenia.

Na początek – „dieta pudełkowa”, czyli niezbędnik nauczyciela, który realizuje filozofię #ManiiUpraszczania

Minimalizujemy materiały dodatkowe i kserokopie, zamiast nich zawsze mamy w zasięgu ręki „skarbiec” – pudło z niezbędnymi gadżetami, zawsze gotowymi do użycia, czyli m.in.: kolorowe kartki, duże arkusze szarego papieru, flamastry, karteczki samoprzylepne (post-it), plastelinka do przyczepiania (tack-it), nożyczki i klej, gazetki promocyjne z „sieciówek” o różnej tematyce, kilka gotowych gier planszowych, pacynki, kilka zdjęć/plakatów). Z takim edukacyjnym zapleczem możemy zaczynać.

#SŁOWNICTWO

– ćwiczenia bez przygotowania, które utrwalają słówka, zapewniają naukę w ruchu, ćwiczą pamięć i współpracę w zespole oraz „podkręcają” współzawodnictwo, które pobudza motywację.

# Pomysł 1
Words, words, words

Każdy w klasie/grupie podchodzi do tablicy i pisze swoje ulubione/najdziwniejsze/najtrudniejsze słowo, jakie zna w języku angielskim. Może to być również słowo, którego nauczył się na ostatnich zajęciach lub w danym rozdziale. Dobrze, jeśli na tablicy pojawi się około 12–15 słówek. Dzielimy uczniów na grupy 3–4-osobowe. Zadaniem każdej grupy jest ułożenie opowiadania (lub innej wybranej przez nas formy, np. dialogu, ogłoszenia, reklamy) z użyciem wszystkich słów, które pojawiły się na tablicy.
UWAGA! Można narzucić tematykę (np. wakacje, love story, kryminał), można także ustalić czas gramatyczny, w jakim mają być stworzone opowiadania.
Po upływie czasu (np. 15 minut) każda grupa czyta/przedstawia swoje pomysły. Aby zaktywizować pozostałych uczniów, możemy poprosić, aby zaklaskali, podnieśli rękę, gdy usłyszą dane słowo z tablicy.

# Pomysł 2 
Running Dictation, czyli biegnij po słowo

Wieszamy na ścianie urywek czytanki/wybranego tekstu, mogą to również być pojedyncze słowa, które chcemy powtórzyć. Dzielimy klasę na grupy 3–5-osobowe. Jedna osoba w grupie jest sekretarką/sekretarzem i siedzi w ławce z kartką papieru i długopisem, reszta to „biegacze”, którzy stoją w kolejce. Cała grupa znajduje się około 2 m od ściany z przyklejonym tekstem. Mówimy START – pierwszy biegacz dociera do tekstu, zapamiętuje jak najwięcej treści, wraca biegiem do sekretarki/sekretarza i przekazuje informacje, jakie zapamiętał, a ona spisuje wszystko, co powiedział „biegacz”. Następnie biegnie kolejna osoba i powtarza czynności. Ważne, aby zamieniać role „biegaczy” i sekretarzy. Ćwiczenie genialnie sprawdza wszystkie umiejętności językowe – pisanie, czytanie, mówienie i słuchanie.

# Pomysł 3
Słówkowe kategoryzowanie

Potrzebujemy szare arkusze papieru (folię Easyflip lub zwykłe kartki papieru A4). Piszemy na każdej inną kategorię: np. Family/Animals/Environment/Health. Na każdym arkuszu umieszczamy litery alfabetu (najlepiej z góry na dół). Dzielimy uczniów na grupy w zależności od liczby kategorii. Każda grupa ma swój kolor pisaka i staje przy innym arkuszu. Włączamy czas, np. 30 sekund (polecam użycie jednego z minutników online ze strony ­www.online-stopwatch.com). Grupa wypisuje jak największą liczbę słów z danego tematu/kategorii do danej literki alfabetu (jeśli została wcześniej wylosowana literka) – to tradycyjne „państwa-miasta”. Jeśli nie losujemy danej literki, prosimy uczniów, aby w wyznaczonym czasie wypisali jak najwięcej słów z danej kategorii rozpoczynających się na różne litery. Po upłynięciu czasu następuje przejście do następnego arkusza i zmiana kategorii. Ponieważ na arkuszach są litery alfabetu, każda następna grupa widzi, jakie słowa zostały już dodane przy danej literce – nie ma zatem możliwości powtórzenia słów. Jeśli zależy nam na zbieraniu punktów w danej grupie – uczniowie muszą mieć przy sobie kartę pracy, na której będą wpisywać liczbę wyrazów, które udało się dopisać w danej kategorii.

  • Podobnym, trochę utrudnionym ćwiczeniem może być „drabina słówek” – na arkuszu nie piszemy alfabetu, natomiast pierwszy uczeń z grupy podchodzi do kartki i pisze jakiekolwiek słowo z danej kategorii. Następny, podchodząc, dopisuje słówko zaczynające się od ostatniej litery podanego już słowa – w ten sposób tworzy się „drabinka” wyrazów z danej kategorii. Wygrywa grupa, która w danym czasie wymyśli i zapisze więcej wyrazów.
  • Aby jak najbardziej zaangażować mózg ucznia, włączmy do zabawy jak najwięcej zmysłów. Na początku ­pokazujemy uczniom trzy przedmioty, gdzie każdy oznacza inną kategorię słówek (np. piłka to kategoria sport, pluszak to zwierzęta, a piórnik to dom). Uczniowie stają w kółku – w ruch idą wszystkie trzy przedmioty (uczniowie rzucają nimi do siebie w tym samym czasie) – po złapaniu piłeczki podajemy nazwę sportu i odrzucamy do innego ucznia, w tym czasie inny uczeń, który trzyma w dłoni piórnik, podaje słowo z kategorii „Dom” itd.). Podczas tej zabawy powstaje małe zamieszanie, ale warto wprowadzać również aktywności tego typu, szczególnie podczas spadku energii lub by przeprowadzić rozgrzewkę na początku zajęć.
  • Uczniowie piszą na kartce 3–5 słówek tylko w języku angielskim (np. z ostatniej lekcji – te, które zapamiętali, lub prosimy, aby otworzyli książki i wypisali najtrudniejsze wyrazy). Następnie podają kartkę do osoby obok, która musi je przetłumaczyć (napisać słowo po polsku), podają dalej, do trzeciej osoby, która musi sprawdzić poprawność wyrazu angielskiego (pisownia) oraz polskiego (tłumaczenie), a także wybrać jedno słowo i ułożyć z nim zdanie.

# Pomysł 4 
3 word-stories, czyli najkrótsze historie świata

Prosimy uczniów, aby stworzyli np.:

  • szczęśliwą historię w trzech słowach (I love travelling; Dance with me; Let’s go home…);
  • historię detektywistyczną w sześciu słowach (Somebody killed her in the park…);
  • podali 5 #hashtagów opisujących miniony weekend/przyszłe wakacje/ulubiony sposób spędzania czasu wolnego itd. Z podanych hashtagów inny uczeń/grupa tworzy historię/opowiadanie.

#Pomysł 5
Uproszczona scrabblemania

Podajemy dowolny, długi wyraz na tablicy (lub uczniowie mogą sami znaleźć najdłuższy wyraz w języku angielskim). W ciągu np. 3 min należy ułożyć w parach jak najwięcej wyrazów składających się z liter występujących w słowie podanym na tablicy. Następnie prosimy, aby wybrali np.  5 wyrazów, które stworzyli, a następnie ułożyli z nimi dialog lub krótką historię. Jeśli posiadamy oryginalną tablicę do gry w scrabble – można zorganizować rozgrywki klasowe. 
Świetnym pomysłem jest również podanie jakiegoś słowa-hasła w pionie i poproszenie uczniów, aby dopisali wyrazy/przymiotniki/określenia w poziomie, które kojarzą im się z hasłem i zawierają literki z pionowego wyrazu. To ćwiczenie sprawdza się np. podczas Dnia Nauczyciela, Dnia Matki czy Dnia Dziecka oraz przy celebrowaniu wszelakich świąt.

# DIY 

– proste zadania typu „zrób to sam” – rozwijające kreatywność i twórczość uczniów, jednocześnie sprawdzające wiedzę językową

# Pomysł 6
Czyli ile dobra i edukacyjnej prostoty drzemie w gazetkach promocyjnych

Warto posiadać w swoim pudełkowym niezbędniku kilka(naście) gazetek promocyjnych (lub katalogów) ze sklepów sieciowych o różnorodnej tematyce (jedzenie, ubrania, meble itd.) – są darmowe i kolorowe, to również gotowe flashcardy – materiały autentyczne do wykorzystania na zajęciach. Można je pociąć i stworzyć ciekawy projekt pt. „Zdrowe żywienie nastolatków”, „Mój wymarzony pokój” czy zaplanować zakup prezentów na święta albo spakować walizkę na obóz letni.

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy