Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniqueskills

26 lutego 2021

NR 21 (Luty 2021)

OUR VERY OWN eBAY ADVERTS
Czy język reklamy wymaga precyzji?

0 83

Ten śródlekcyjny miniprojekt był robiony na kilku zastępstwach w klasach, w których częściowo uczę. Częściowo, gdyż od kilku już lat w naszej szkole nie uczymy języka angielskiego w całej klasie, a tylko w jednej z dwóch grup, na które każda klasa zostaje podzielona po napisaniu testu plasującego (placement test) w pierwszym dniu nauki w szkole średniej. Dzieje się tak dlatego, że łatwiej jest wtedy dopasować wielkość pensum nauczyciela do potrzeb szkoły. Jeśli więc zdarza się zastępstwo za nauczyciela, który uczy tę drugą grupę z danej klasy, czasami prowadzimy lekcje w klasie jako całości, z której znamy tylko połowę uczniów.

Kiedyś zostałam zaskoczona przydzieleniem zastępstwa tuż przed lekcją, i choć miałam w planie realizację innego tematu w swojej grupie, postanowiłam zrobić coś, co mogłoby się przydać również w (nieznanej mi) grupie niżej-zaawansowanej, a nie byłoby dla nich za trudne. Znalazłam w podręczniku propozycję opracowania przez uczniów materiałów do aukcji na portalu eBay. W tym celu wprowadziłam najpierw zasady dotyczące kolejności użycia przymiotników przed rzeczownikami. Dla ułatwienia i lepszego zapamiętania wprowadziłam na tablicy schemat OpSAShCoPOMPar, który pamiętałam z jednego z warsztatów dla nauczycieli języka angielskiego, w którym niedawno brałam udział. 

POLECAMY

Następnie rozdałam zaskoczonym uczniom pocięty na połówki kolorowy papier A4, kilka nadwerężonych egzemplarzy czasopism modowych (dobra jakość fotografii, kredowy papier) oraz kilka sztyftów klejących (takie zapasy mam zawsze w pobliżu), natomiast nożyczki udało się nam wypożyczyć na godzinę w bibliotece i sekretariacie szkoły.

Uczniowie tej klasy pierwszej pracowali w parach. Mieli za zadanie stworzyć nadającą się na eBay reklamę wybranego przez siebie produktu, odpowiednio ją oczywiście konstruując poprzez użycie jak największej liczby interesujących przymiotników, a także naklejenie wybranego zdjęcia. Mieli podać też ceny oraz rozmiary i zachęcić potencjalnego kupca jakimś sloganem. 

Zgodnie z tym schematem, kolejność przymiotników przed rzeczownikami jest następująca: 
opinion (Op, opinia), np. lovely, awful, unexpected
size (S, rozmiar), np. tiny, huge, gigantic, microscopic
age (A, wiek), np. brand new, adolescent, elderly, young
shape (Sh, kształt), np. oblong, circular, round
colour (Co, kolor), np. reddish, navy blue, magenta, dark
pattern (P, wzór), np. striped, checked, flowery
origin (O, pochodzenie), np. French, European, oriental
material (M, tworzywo), np. cotton, clay, velvet, steel
participle (Par, imiesłów), np. running, crying, fading
+ NOUN

Przykładowo: 

IT’S AN ABSOLUTE MUST!; UNBELIEVABLE/SUPER/AWESOME/GREAT/FANTASTIC BARGAIN!; YOU CANNOT MISS AN OPPORTUNITY LIKE THIS!; TWO FOR ONE!; IF YOU CALL ME AND SAY “FABULOUS” YOU WILL GET A SURPRISE FOR FREE!; IT’S A MUST-HAVE!; BUY ME!; ATTENTION!

Co do samych zdjęć, to najczęściej występowały pojedyncze produkty (handbag, jacket, shoes, sweater, blouse, glasses, skirt, trousers), czasem całe ubrane modelki/modele. A oto garść przykładów użycia przymiotników przed rzeczownikami:

I can offer these fabulous, tight, not very old, ankle-high, ­black-and-white, checked, cotton, non-shrinking trousers. Ideal for tall, slim women.

This is such a nice, trendy, long, colourful, patterned skirt, ideal for summer! Just perfect for you. 

Are you trendy? This awesome, medium-size, modern, dark beige, polyester winter jacket is just the thing for you!

An absolute must-have for every trendy woman – a stylish, big, rectangular, bottle-green, Italian, leather handbag!

If you want this comfy, black leather jacket now – it’s 50% off!

 

Takich reklam nazbieraliśmy kilkadziesiąt i powiesiliśmy pod nagłówkiem OUR VERY OWN eBAY ADVERTS! Zajęły większą część ściany i niesłychanie ożywiły małą, ciemną salkę swoją połyskliwą, kolorową mozaiką.

Podsumowanie

Czasami udaje się urozmaicić lekcję małym kosztem, jednak ze świadomością, że poświęcony czas nie poszedł na marne. Część uczniów świetnie odnajduje się w wycinaniu i klejeniu, byle nie proponować im tego zbyt często. Sporządzenie takiej reklamy nie jest czasochłonne, a jednak wymaga od ucznia skupienia, sprawdzenia poprawnej kolejności słówek, dobrania odpowiednich przymiotników do oferowanego produktu, który zresztą własnoręcznie wybierają. Jest tu też element rywalizacji – kto znajdzie więcej ciekawych, niebanalnych określeń, czyja reklama wygląda bardziej „profesjonalnie”. No i – co oczywiste – elementy dobrej zabawy – można się pośmiać, zażartować. 

Jeśli pozostałe lekcje angielskiego są rac...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy