Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniqueskills

19 lutego 2020

NR 15 (Luty 2020)

Phrasal Verbs – akcja aktywacja!

165

Niezależnie od tego, czy jesteśmy przekonani o tym, że istnieje coś takiego jak style lub preferencje dotyczące uczenia się lub też nie, na pewno chcemy pomóc naszym uczniom w tym, aby czasowniki frazowe były dla nich czymś możliwym do opanowania. Jak to zrobić? Jest wiele sposobów. W artykule pokażemy kilka z nich.

Jest kilka elementów, o których możemy uczniom przypomnieć, aby to zagadnienie gramatyczne było dla nich nie tak trudne, jak im się to może wydawać. Po pierwsze przypomnimy uczniom o czasownikach, których uczą się już od dłuższego czasu, choć może nie są tego świadomi. Możemy opowiedzieć uczniom także o tym, w jaki sposób my uczyliśmy się tych czasowników i jaka była nasza historia. Możemy podzielić uczniom naukę i poznawanie tych czasowników na mniejsze części zgodnie z metodą małych kroków. Zawsze możemy także zastosować wiele inspiracji z tego artykułu lub wspierać się pomysłami w zespole przedmiotowym.

Jako nauczyciele możemy zrobić bardzo dużo, aby pomóc uczniom poznać czasowniki frazowe w sposób inny niż 3 x Z – zakucie, zdanie i zapomnienie. Możemy wykorzystać elementy narzędzi coachingowych, aby pomóc uczniom znaleźć ich motywację wewnętrzną do tego, aby chcieli uczyć się phrasal verbs. Jeśli mamy uczniów z klas 7–8 szkoły podstawowej lub z klas licealnych, to pewnie myślą o egzaminie ósmoklasisty oraz o maturze i tym, jak będą testowani na tych egzaminach. Możemy jednak zaprojektować takie ćwiczenie, w którym uczniowie będą sami odnajdywali swoją motywację wewnętrzną do nauki. 

POLECAMY

Praktyczne sposoby na zapamiętanie i aktywację 

Jeśli nasi uczniowie skutecznie uczą się, patrząc, to możemy zaproponować im tworzenie:

1

Własnych skojarzeń z obrazami – w tym zadaniu uczniowie mają listę czasowników frazowych do zapamiętania w ciekawy wizualnie dla nich sposób. Dostają listę czasowników. Następnie pracują z bezpłatnym bankiem zdjęć i szukają zdjęć oraz grafik, które następnie montują w prosty kolaż. W ten sposób uczniowie wybiorą swoje własne obrazy, które będą dla nich najbardziej znaczące i będą do nich dobrze przemawiać. Jeśli uczniowie dodadzą do tego jeszcze, jak dany czasownik się zapisuje, to powstanie ich indywidualna grafika. Uczniowie mogą skorzystać z takich miejsc jak pixabay.pl, canva.com;

2

Literoobrazów – możemy także zaproponować stworzenie dodatkowej wartości wizualnej do danego czasownika frazowego. Jeśli chcemy pokazać uczniom czasownik „Look for”, możemy z wyrazu Look i z dwóch liter „o” zrobić oczy. A słowo „for” to będzie coś, czego uczniowie będą chcieli poszukać. Słowem uczniowie dorysowują takie elementy lub wpisują graficznie znaczenie słowa do znaczenia. Być może pierwsze próby nie będą dla uczniów tak łatwe, ale z całą pewnością praktyka uczyni z nich mistrzów;

3

Grafik – możemy także zainspirować uczniów Pinterestem i grafikami, które tworzą inni nauczyciele i edukatorzy do tego, aby tworzyli grafiki, które będą pomagały im w zapamiętaniu czasowników frazowych. W internecie dostępne są też bezpłatne materiały do pobrania i korzystania w klasie, które dotyczą czasowników frazowych. Warto przetestować takie materiały z uczniami;

4

Map myśli – uczniowie mogą także stworzyć swoje małe mapy myśli dotyczące określonej grupy czasowników frazowych. Mogą tworzyć je na kartce papieru lub przy użyciu różnych programów online. Najważniejsze w tworzeniu takich minimap myśli jest to, aby uczniowie pamiętali o użyciu różnych kolorów, obrazków, grafik i wszystkiego, co spowoduje, że warstwa wizualna będzie dla nich bardzo interesująca, ale nie chaotyczna. Możemy zapoznać się z różnymi mapami myśli w sieci. 

Jeśli chcemy wesprzeć uczniów, dla których słuchanie jest istotne w całym procesie nauki – możemy zrobić to w następujący sposób: 

1

Krótkie nagrania. Nawet jeśli do podręcznika są dołączone na płycie lub w wersji online pliki MP3 z różnymi słówkami, które obowiązują uczniów do danego unitu, możemy przygotować dla naszych uczniów autorskie nagrania. Lepiej, jeśli stworzymy krótsze i dynamiczne nagrania, niż długie i monotonne. Możemy przygotować to w ten sposób, że czytamy na początku listę czasowników frazowych łącznie z tłumaczeniem, a następnie podajemy przykład zdania pytania i zaprzeczenia z użyciem tego czasownika frazowego. Takie nagrania nie będą tylko i wyłącznie nudnym powtarzaniem słówek, ale pokażą uczniom szerszy kontekst poznanego słownictwa. 

2

Lista pytań. Możemy przygotować dla uczniów także listę pytań z czasownikami. Nie jest to jednak zwykła lista z czasownikami ale taka, w której z podanym czasownikiem nieregularnym sporządzamy dla uczniów na przykład 3 pytania w różnych czasach gramatycznych. Po każdym pytaniu zostawiamy od 5 do 10 sekund przerwy, aby uczniowie mieli możliwość odpowiedzi. Dodatkowym plusem tego ćwiczenia jest to, że pokazujemy uczniom praktyczne zastosowanie phrasal verbs, ponieważ w swoich odpowiedziach uczniowie także powinni używać danych czasowników frazowych w odpowiedniej formie. Ćwiczymy dodatkowo różne czasy i konstrukcje gramatyczne. 

3

Uczniowie prowadzą na lekcji między sobą krótkie dialogi z wykorzystaniem czasowników frazowych. Wtedy to zadaniem uczniów jest użycie w jednej rundzie pytań i odpowiedzi jak największej liczby określonych czasowników frazowych. Mogą być to – na przykład – rundy trwające 2 lub 3 minuty. Możemy to zrobić w ten sposób, że nadajemy uczniom temat danej rozmowy, a oni sami wybierają określone czasowniki frazowe, które będą mogli użyć w dialogu. W innej wersji tego ćwiczenia uczniowie sami decydują o tym, o czym chcą rozmawiać, ale powinni używać phrasal verbs ze słowem – na przykład – look albo make. 

4

Jako rodzaj ćwiczenia w ramach odwróconej klasy lub zadania domowego możemy poprosić uczniów, aby korzystając z narzędzia https://youglish.com, znaleźli oraz wysłuchali co najmniej 10 fragmentów z użyciem danego czasownika frazowego. Czasowniki frazowe możemy uczniom zaproponować lub też uczniowie mogą pracować sami, biorąc pod uwagę czasowniki, co do których znaczenia mają jeszcze większe wątpliwości (lub takie, które chcieliby poćwiczyć w kontekście). W tym narzędziu uczniowie mogą słuchać czasowników frazowych w różnej prędkości oraz zawsze widzą transkrypt danego fragmentu z zaznaczonym na żółto czasownikiem. Jest to narzędzie dla wzrokowców. 

Jeśli nasi uczniowie potrzebują ruchu podczas nauki, mogą

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy