Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniqueskills

10 kwietnia 2019

NR 10 (Kwiecień 2019)

Pograjmy!, czyli jak wykorzystać popularne gry do nauki angielskiego

0 126

Chcemy, żeby nasze lekcje były jak najbardziej angażujące i ciekawe dla uczniów, a jednocześnie pomagały im jak najwięcej zapamiętać. Proponuję wykorzystanie różnych, dobrze znanych gier. Sprawdzą się jako utrwalenie wiadomości, ćwiczenie różnych umiejętności, a nawet wprowadzenie nowego zagadnienia. Każda z sześciu zaprezentowanych gier może zostać w prosty i efektywny sposób zaadaptowana na lekcje na różnych etapach zaawansowania. Co najważniejsze, to nie nauczyciel musi je przygotowywać. Wystarczy zwykła kartka papieru, bo to uczniowie będą tworzyć gry dla siebie i swoich kolegów.

Gry planszowe

Gry planszowe są łatwe w przygotowaniu. Możemy wykonać wzór planszy i zalaminować go. W takim wypadku uczniowie, tworząc grę, piszą po zalaminowanym szablonie markerem, grają w nią, a potem zmazują swoje dzieło. W ten sposób korzystamy z jednej planszy kilkukrotnie. Innym rozwiązaniem jest narysowanie szablonu przez uczniów na kartce i uzupełnienie pól. Tak przygotowaną planszę nauczyciel może zabrać i wykorzystać w innych klasach. Jeszcze innym rozwiązaniem jest przygotowanie planszy do gry na ławce w postaci fiszek wykonanych przez uczniów. W takim przypadku możemy najpierw poprosić uczniów o przygotowanie zadań na małych kartkach (kartka A4 świetnie dzieli się na 16 małych ­części). Zadania mogą być różnego typu, począwszy od tłumaczenia, poprzez podawanie definicji, zgadywanie słów, uzupełnianie wyrażeń czy odpowiedź na pytania. Polecenia zależeć będą tylko od kreatywności uczniów. Na kolejnym etapie lekcji uczniowie wykorzystują przygotowane fiszki, aby przepytać się w parach, a następnie mieszają kartki otrzymane od całej grupy, losują kilkanaście lub więcej kartek i układają swoją planszówkę. W ten sposób uczniowie efektywnie powtarzają konkretne zagadnienie i jednocześnie bardziej angażują się w pracę. Do gier planszowych wcale nie potrzebujemy kostki i pionków. Możemy wykorzystać kawałki papieru z napisanymi na nich numerami lub kostkę wirtualną, a pionkiem może zostać papierek, gumka, spinacz albo korek – wszystko, co tylko uczniowie mają pod ręką.

„Tabu”

„Tabu” to świetna gra, która ćwiczy kreatywność, komunikację oraz rozwija słownictwo. Zadaniem uczniów jest wyjaśnienie hasła głównego bez użycia zakazanych słów podanych na wylosowanej karcie. I tak na przykład, zadaniem gracza może być wyjaśnienie słowa „school” bez użycia słów „learn, teacher, student”. Na rynku wydawniczym oraz online dostępnych jest wiele wersji tej gry do wykorzystania podczas lekcji języka angielskiego. Proponuję przekazać pałeczkę w ręce uczniów, aby sami przygotowali taką grę z zakresu nowo poznanego słownictwa. Jest to szczególnie przydatne w grupach, gdzie omawiany zakres słownictwa jest dość trudny i nie ma możliwości zapewnienia uczniom gotowych kart do gry. Podstawowa wersja pracy z kartami „Tabu” jest taka, że każdy uczeń tworzy około pięciu kart. Następnie są one zbierane i rozdawane uczniom pracującym w grupach trzyosobowych. Do kart można wracać po jakimś czasie w ramach przypomnienia i wykorzystać w nowy sposób, np. jako pola do zaproponowanej wcześniej gry planszowej.

„5 sekund”

To gra, która bardzo spo­dobała się mojej rodzinie podczas jednego z wakacyjnych weekendów. Zadaniem uczestnika jest znalezienie w czasie pięciu sekund trzech przedmiotów/osób/zwierząt/zachowań itd. w ramach kategorii wypisanej na karcie, np. trzy zwierzęta, które mają paski albo trzy osoby, z którymi nie chciałbyś zjeść kolacji. Okazuje się, że to wcale nie takie proste nawet w języku polskim. Wymaga dużego skupienia i szybkiego kojarzenia. Podczas lekcji możemy wykorzystać gotowe karty i tłumaczyć je na bieżąco lub poprosić uczniów o przygotowanie zestawu do gry w „5 sekund”. Uczniowie mogą przygotować ogólne zestawy słów lub takie, które uwzględniają konkretny temat lub przerabiany dział. Obojętnie, jakie słownictwo wybierzemy do sprawdzenia, już na etapie przygotowań kart uczniowie intensywnie pracują, dokonując selekcji słownictwa i wymyślając kategorie. Nauczyciel może pokazywać gotowe karty, wykorzystywać je jako rozgrzew­­kę językową lub jako narzędzie do rozwijania kreatywności uczniów, np.: 

  • uczniowie podają odpowiedzi do pięciu dowolnych kart, które zostają zapisane na tablicy; z 15 zapisanych na tablicy słów uczniowie muszą ułożyć wiersz lub opowiadanie i zawrzeć w nim dziesięć słów, 
  • uczniowie wymieniają jak najwięcej przykładów do kategorii z kartki.

„Boggle”

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy