Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniqueskills

6 sierpnia 2019

NR 12 (Sierpień 2019)

Powrót do przeszłości – kreatywnie wykorzystaj to, co już masz!

0 98

Dzisiejszy artykuł będzie dotyczył tego, jak kreatywnie wykorzystać gry, które zbierają kurz na półce. A może dałoby się je wykorzystać na zajęciach językowych? Jako że „kreatywność” to moje drugie imię, biorę się do pracy! Opowiem Wam o tym, jak możemy wykorzystać w inny sposób grę słowną scrabble oraz zwykłe puzzle!

Scrabble

SCRAtegories – krzyżówkowe państwa miasta

Dzielimy grupę kursantów – mogą pracować pojedynczo, w parach lub trójkach, w zależności od liczebności grupy. Pamiętaj, by każda grupa miała screen w celu ukrycia literek przed innymi. Runda pierwsza – każdej grupie dajemy 15 kostek z literkami. Wspólnie wybieramy kategorię, na przykład: zwierzęta, meble, obowiązki domowe, czasowniki, imiona. Dajemy grupom odpowiednią ilość czasu (zazwyczaj trzy minuty są optymalne) i następnie muszą ułożyć jak najwięcej słów z danej kategorii ze swoich 15 literek. Im więcej słów zdołają utworzyć, tym więcej punktów mogą zdobyć. Wyrazy muszą zostać ułożone w formie krzyżówki (obrazek poniżej) i być ze sobą połączone. 
 

 

Kursanci powinni również zwrócić uwagę na pisownię wyrazów. Nie można korzystać ze słowników. Po upływie trzech minut każda grupa wstaje i przesuwa się w lewo (siada przy krzyżówce innej grupy). Teraz następuje sprawdzenie wyrazów – czy wszystko zostało poprawnie napisane, czy każdy z wyrazów pasuje do omawianej kategorii? Jeśli tak, kursanci podliczają punkty i nauczyciel zapisuje je na tablicy. Przechodzimy do rundy drugiej. Znów wybieramy kategorię. Kursanci powinni mieć przed sobą krzyżówkę innej grupy (przed chwilą wstawali i sprawdzali, czy słowa są odpowiednie). Teraz z tych samych liter próbują ułożyć słowa z nowej kategorii. Każda grupa może wymienić maksimum pięć literek na nowe (ale nie musi). Po upływie kolejnych trzech minut grupy wstają i siadają obok nowego zestawu i następuje podliczenie punktów. Jeśli mamy czas, możemy przejść do rundy trzeciej. Tym razem kursanci robią zdjęcie krzyżówce, wybierają z niej kilka haseł (ustal z kursantami, ile będą opisywać haseł – każda grupa musi mieć tę samą liczbę) i zapisują ich definicje. Następnie zbierają literki (= likwidują krzyżówkę) i odkładają obok kartki papieru z definicjami. Ponownie prosimy grupy o wstanie i zmianę miejsca stanowiska pracy. Tym razem mając do dyspozycji definicje napisane przez inną grupę oraz 15 literek, kursanci próbują odtworzyć krzyżówkę. Po upływie około pięciu minut sprawdzają z wcześniej zrobionym zdjęciem, czy ich pomysły pokrywają się z oryginalną krzyżówką poprzedniej grupy. 

Dlaczego ta gra?

Przede wszystkim zabawę możemy potraktować jako powtórkę różnych działów leksykalnych, ćwiczenie literowania, pobudzenie kreatywności lub propagowanie idei pracy zespołowej. Jeśli zdecydujemy, że kategorią rundy drugiej są czasowniki nieregularne i ich przeszłe odpowiedniki, runda trzecia będzie tworzeniem zdań z lukami. Jeśli trzy rundy to za dużo, proponuję pozostać przy pierwszej i trzeciej. Przygotowanie takich zajęć przez nauczyciela nie zajmuje czasu. Wystarczy przynieść woreczek z literkami na zajęcia, podzielić grupę, wyjaśnić zasady i wspierać w trakcie każdej rundy!

What am I? – Zgadnij, kim/czym jestem! 

Jeden z wiodących podręczników do nauki języka angielskiego na rynku polskim zainspirował mnie do stworzenia tej gry. Grałam w nią na zajęciach indywidualnych (poziom Pre-intermediate oraz Intermediate) oraz w trakcie zajęć grupowych (poziom Upper-Intermediate). Założeniem dla poziomu A2 było przećwiczenie relative clauses: who, which, where. Założeniem dla poziomu B1 była powtórka relative clauses oraz opanowanie struktur: it’s kind of like… it’s used for… it looks like… it’s sort of like… Założeniem dla poziomu B2 było opanowanie wymienionych wcześniej struktur i dodatkowo bardziej zaawansowanych: it’s… ish czy strona bierna. Dzielimy kursantów na grupy (solo, w parach lub trójkach) lub sami gramy z uczniem indywidualnym. Każda grupa bierze dziesięć kostek i próbuje z nich ułożyć jak najwięcej słów – ponownie w formie krzyżówki (patrz obrazek). Pamiętaj, że grupy nie mogą widzieć swoich literek/krzyżówek! Po upływie kilku minut rozpoczynamy rundę. 
 


Kursant ułożył trzy słowa: chip, cost, tan. Chip jest wart 11 punktów. Jeśli kursant jest w stanie pozostałym uczestnikom (lub nauczycielowi) opisać ten przedmiot, używając odpowiednich struktur/słownictwa, i wyraz zostanie od­gadnięty, to otrzyma tę właśnie liczbę punktów. 
 


Przykładowo: 
A: It’s a kind of food which you can eat during parties. It’s usually salted.
 B: Chips? 
A: Yes, but think about one of these… 
B: A chip? 
A: Yes, 11 points!


Po opisaniu wszystkich słów następuje zmiana uczestnika – teraz nauczyciel/drugi kursant/grupa opisuje wszystkie swoje słowa. Jak widać, im więcej słów stworzą, tym więcej punktów mają szansę otrzymać, a dla nas – nauczycieli – ważne jest, że uczniowie więcej będą mówić i używać struktur.

W kolejnej rundzie kursant zostawia stworzoną przez siebie krzyżówkę i dobiera bra­ku­­jące liter­ki (tak, by po­nownie miał ich dziesięć). Ponownie pró­buje ułożyć słowa i dołożyć je w odpowiednich miejscach w krzyżówce. Poniżej przykład drugiej rundy krzyżówki. Tym razem kursant ułożył cztery słowa: chips (dodając literkę „s” utworzył nowe słowo), snowy, nice i ate. Przy opisywaniu swoich słów (np. It’s an adjective which means that something is positive. We very often say: „… weather”) używa wszystkich struktur, które chcemy, by ćwiczył. Po odgadnięciu czterech słów kursant powinien doliczyć sobie trzy punkty za ate, sześć punktów za nice, 11 punktów za snowy oraz 12 punktów za chips – nie jest ważne, że chip już zostało policzone. W momencie dodania nowej litery tworzy się nowe słowo, które ponownie może zostać policzone. Dlatego warto zwrócić uczestnikom zabawy uwagę, by dodawali końcówki, przedrostki, przyrostki lub zmieniali słowa, dodając nową literę (np. w ate poprzez dodanie literki „l” tworzą wyraz late). Jeśli dane słowo okazuje się za trudne do odgadnięcia, kursant może podać którąś z literek w ramach pomocy – pa­miętajmy jednak, że jeśli to zrobi, punkty z tej literki nie mogą zostać policzone w przypadku odgadnięcia słowa.

W zależności od długości zajęć lub innych okoliczności może...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy