Project-based learning to nowoczesna metoda uczenia, oparta na projektach. Pozwala młodym ludziom pogłębić wiedzę i zdobyć umiejętności potrzebne w przyszłości. Metoda ta idealnie nadaje się do wykorzystania podczas zajęć językowych, z uczniami w różnym wieku i na różnych poziomach zaawansowania. Od czego zatem zacząć?
Gdy po raz pierwszy weszłam do sali, w której pracowano metodą projektową, byłam zaskoczona i zdezorientowana. Część uczniów chodziła po sali pomiędzy małymi grupkami, które dyskutowały nad zadanym problemem. Kilka osób pracowało na komputerach, które stały pod ścianą.
POLECAMY
W jednej grupie konstruowany był układ elektryczny. W sali wrzało od rozmów. Nauczyciel krążył po sali, przyglądał się, podsuwał pomysły, dopytywał o kolejne etapy. Po chwili obserwacji i rozmów z uczniami klasy 5 odkryłam, że trwa praca nad kilkutygodniowym projektem o oszczędzaniu elektryczności. Jedna grupa zdobywała wiedzę na temat metod oszczędzania, druga budowała schemat wykorzystywania energii w domu, trzy osoby podjęły wyzwanie napisania e-maili do dyrektorów administracyjnych słynnych budynków, tj. SkyTower we Wrocławiu i stadionu Allianz Arena
w Monachium, z pytaniami o zużycie energii elektrycznej i sposoby jej oszczędzania. Efekty prac uczniowie mieli zaprezentować podczas prezentacji przed starszymi klasami. Była to lista rekomendacji dla projektantów ich nowej, większej szkoły.
PBL – od czego zacząć?
Badania przeprowadzone w USA pokazują, że uczniowie szybciej i lepiej przyswajają wiedzę, którą muszą wykorzystać w praktyce. Dzięki zaangażowaniu w proces uczenia się dłużej pamiętają to, czego się nauczyli. Biorąc udział w projektach PBL, ćwiczą stawianie sobie celów, dzielenie zadań na etapy, komunikację i współpracę. Są to niezwykle cenne umiejętności w życiu zawodowym. Uczniowie stają się bardziej zaangażowanymi obywatelami, ponieważ wiele projektów, które realizują, dotyczy współpracy z lokalną społecznością.
Zalety PBL
Główną zaletą PBL jest zaangażowanie uczniów w realizację projektu. Praktycznie każdy człowiek z radością zaangażuje się w intrygujące zadanie, które ma sens i przełożenie na problemy życia codziennego. Nie ma przecież nic wspanialszego w pracy nauczyciela niż grupa ciekawych i chętnych do pracy uczniów. Badania pokazują, że dzieci i młodzież ucząca się przy zastosowaniu metody Project-based learning osiąga wyższe wyniki w nauce i lepiej pamięta zagadnienia poruszane w czasie projektu.
Trudności PBL
Przede wszystkim jest to metoda pobudzająca aktywność. Uczniowie mają podczas jej realizacji krążyć po sali, dyskutować, spisywać pomysły, szukać informacji. Z zewnątrz może to wydawać się głośne i chaotyczne, a nauczyciel może mieć poczucie, że nie kontroluje sytuacji. Celem tej metody jest oddanie znacznej odpowiedzialności i aktywności samym uczniom. Rolą nauczyciela w PBL jest wspieranie i obserwowanie postępów, a nie narzucanie własnych rozwiązań.
Podczas pracy PBL dobrze jest zdawać sobie sprawę, że metoda ta stawia wiele wyzwań przed uczniami i wszyscy muszą się jej nauczyć. Co oznacza, że realizacja każdego kolejnego projektu powinna przebiegać płynniej.
Projekt często wymaga zaangażowania osób z zewnątrz – przedstawicieli różnych zawodów, radnych, koleżanek i kolegów ze szkoły, rodzin. W wypadku projektów językowych warto poszukać partnerów z innych krajów.
Rolą nauczyciela w PBL jest wspieranie i obserwowanie postępów, a nie narzucanie własnych rozwiązań.
Dobrze, aby dać sobie odpowiednio dużo czasu na realizację projektu. Zazwyczaj planowany czas to około 6 tygodni. Szczególnie wycieczki w plener, których celem jest zebranie danych, wymagają starannej organizacji. Dlatego wielu nauczycieli, którzy korzystają z tej metody, projektują jeden lub dwa PBL w roku.
Praca grupowa
Podczas pracy projektowej jednym z największych wyzwań jest praca grupowa. Młodzi ludzie bardzo chętnie angażują się w kreatywne elementy projektu, ale dużo nerwów kosztuje ich komunikacja z kolegami i koleżankami. Przeszkodą nie tylko są wyzwania komunikacyjne, ale również podział zadań w grupie oraz planowanie działań w czasie.
Podsumowanie pracy
Po zakończeniu wspólnego projektu często pomijamy etap podsumowań. To duży błąd, gdyż dobra informacja zwrotna może być bardzo rozwijająca. Warto poświęcić czas i wspólnie się zastanowić, co poszło świetnie, co gorzej i co warto poprawić na przyszłość. Nauczyciel podczas takich podsumowań musi wykazać się dużymi zdolnościami dyplomatycznymi, gdyż młodzież szybko wpada we wzajemne oskarżanie się...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!