Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniqueskills

21 grudnia 2017

NR 2 (Grudzień 2017)

Project-Based Learning
Metoda, na którą warto postawić!

0 1133

Project-based learning to nowoczesna metoda uczenia, oparta na projektach. Pozwala młodym ludziom pogłębić wiedzę i zdobyć umiejętności potrzebne w przyszłości. Metoda ta idealnie nadaje się do wykorzystania podczas zajęć językowych, z uczniami w różnym wieku i na różnych poziomach zaawansowania. Od czego zatem zacząć?

Gdy po raz pierwszy weszłam do sali, w której pracowano metodą projektową, byłam zaskoczona i zdezorientowana. Część uczniów chodziła po sali pomiędzy małymi grupkami, które dyskutowały nad zadanym problemem. Kilka osób pracowało na komputerach, które stały pod ścianą. 

POLECAMY

W jednej grupie konstruowany był układ elektryczny. W sali wrzało od rozmów. Nauczyciel krążył po sali, przyglądał się, podsuwał pomysły, dopytywał o kolejne etapy. Po chwili obserwacji i rozmów z uczniami klasy 5 odkryłam, że trwa praca nad kilkutygodniowym projektem o oszczędzaniu elektryczności. Jedna grupa zdobywała wiedzę na temat metod oszczędzania, druga budowała schemat wykorzystywania energii w domu, trzy osoby podjęły wyzwanie napisania e-maili do dyrektorów administracyjnych słynnych budynków, tj. SkyTower we Wrocławiu i stadionu Allianz Arena 
w Monachium, z pytaniami o zużycie energii elektrycznej i sposoby jej oszczędzania. Efekty prac uczniowie mieli zaprezentować podczas prezentacji przed starszymi klasami. Była to lista rekomendacji dla projektantów ich nowej, większej szkoły.

PBL – od czego zacząć?

Badania przeprowadzone w USA pokazują, że uczniowie szybciej i lepiej przyswajają wiedzę, którą muszą wykorzystać w praktyce. Dzięki zaangażowaniu w proces uczenia się dłużej pamiętają to, czego się nauczyli. Biorąc udział w projektach PBL, ćwiczą stawianie sobie celów, dzielenie zadań na etapy, komunikację i współpracę. Są to niezwykle cenne umiejętności w życiu zawodowym. Uczniowie stają się bardziej zaangażowanymi obywatelami, ponieważ wiele projektów, które realizują, dotyczy współpracy z lokalną społecznością.

Zalety PBL

Główną zaletą PBL jest zaangażowanie uczniów w realizację projektu. Praktycznie każdy człowiek z radością zaangażuje się w intrygujące zadanie, które ma sens i przełożenie na problemy życia codziennego. Nie ma przecież nic wspanialszego w pracy nauczyciela niż grupa ciekawych i chętnych do pracy uczniów. Badania pokazują, że dzieci i młodzież ucząca się przy zastosowaniu metody Project-based learning osiąga wyższe wyniki w nauce i lepiej pamięta zagadnienia poruszane w czasie projektu.

Trudności PBL

Przede wszystkim jest to metoda pobudzająca aktywność. Uczniowie mają podczas jej realizacji krążyć po sali, dyskutować, spisywać pomysły, szukać informacji. Z zewnątrz może to wydawać się głośne i chaotyczne, a nauczyciel może mieć poczucie, że nie kontroluje sytuacji. Celem tej metody jest oddanie znacznej odpowiedzialności i aktywności samym uczniom. Rolą nauczyciela w PBL jest wspieranie i obserwowanie postępów, a nie narzucanie własnych rozwiązań.

Podczas pracy PBL dobrze jest zdawać sobie sprawę, że metoda ta stawia wiele wyzwań przed uczniami i wszyscy muszą się jej nauczyć. Co oznacza, że realizacja każdego kolejnego projektu powinna przebiegać płynniej.

Projekt często wymaga zaangażowania osób z zewnątrz – przedstawicieli różnych zawodów, radnych, koleżanek i kolegów ze szkoły, rodzin. W wypadku projektów językowych warto poszukać partnerów z innych krajów.

 

Rolą nauczyciela w PBL jest wspieranie i obserwowanie postępów, a nie narzucanie własnych rozwiązań.

 

Dobrze, aby dać sobie odpowiednio dużo czasu na realizację projektu. Zazwyczaj planowany czas to około 6 tygodni. Szczególnie wycieczki w plener, których celem jest zebranie danych, wymagają starannej organizacji. Dlatego wielu nauczycieli, którzy korzystają z tej metody, projektują jeden lub dwa PBL w roku.

Praca grupowa

Podczas pracy projektowej jednym z największych wyzwań jest praca grupowa. Młodzi ludzie bardzo chętnie angażują się w kreatywne elementy projektu, ale dużo nerwów kosztuje ich komunikacja z kolegami i koleżankami. Przeszkodą nie tylko są wyzwania komunikacyjne, ale również podział zadań w grupie oraz planowanie działań w czasie.

Podsumowanie pracy

Po zakończeniu wspólnego projektu często pomijamy etap podsumowań. To duży błąd, gdyż dobra informacja zwrotna może być bardzo rozwijająca. Warto poświęcić czas i wspólnie się zastanowić, co poszło świetnie, co gorzej i co warto poprawić na przyszłość. Nauczyciel podczas takich podsumowań musi wykazać się dużymi zdolnościami dyplomatycznymi, gdyż młodzież szybko wpada we wzajemne oskarżanie się...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy