Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniqueskills

30 czerwca 2020

NR 17 (Czerwiec 2020)

Proste platformy językowe

85

Zapewne, gdy słyszymy hasło platformy językowe, to przed oczami pojawiają się nam skomplikowane systemy informatyczne lub bardzo rozbudowane platformy, które funkcjonują w sieci. Jest to oczywiście prawda, ale możemy własnymi siłami spróbować zbudować prostą platformę językową dla uczniów, która będzie wspierać ich w nauce języka angielskiego. W tym artykule pokażę kilka możliwości, jak możemy zbudować takie miejsce w sieci, o czym należy pamiętać i odpowiem na najczęściej zadawane pytania dotyczące samodzielnego tworzenia takich rzeczy.

Zacznijmy od „dlaczego”?

Mimo tego, że platforma językowa może wydawać się nieco skomplikowana, to stworzymy ją w bardzo prosty sposób. Zanim to zrobimy musimy zastanowić się i odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań: 
Jaki jest nasz cel oraz jak go osiągnąć tymi zasobami i umiejętnościami, którymi dysponujemy? Jak uczniowie mają pracować z platformą? 

POLECAMY

  • Co na niej będzie? 
  • Jak będziemy zamieszczać tam pliki? 
  • Jaki rodzaj ćwiczeń tam będzie?
  • Jak często będziemy dodawać pliki?
  • Jaki mamy plan na platformę?
  • Dobrze zapisać jeszcze swoje pytania. 

Ćwiczenie 1
Zastanówmy się dokładnie nad tym, czy taka platforma językowa jest nam potrzebna. A jeśli tak, to do czego. Jaki efekt mają osiągnąć uczniowie dzięki pracy z taką platformą i jakie materiały mają się na niej zawierać? Nie jest powiedziane, że każda klasa potrzebuje swojej platformy językowej. Możemy przecież działać również z pomocą materiałów dodatkowych zamieszczonych w zestawach dla nauczycieli lub innych materiałów zamieszczonych w sieci. Zaletą zbudowania jednego miejsca, które jest dostępne dla uczniów jest to, że mają wszystko pod ręką, a cała wiedza jest ułożona i podana w przyjemny i przyjazny sposób. Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z daną częścią materiału i z naszą pomocą oraz pomocą materiałów opanowanie jej. Zapiszmy nasze odpowiedzi na kartce papieru. Posłużą do dalszej analizy.

Ćwiczenie 2 
Zapytajmy naszych uczniów o to, jakie są ich potrzeby związane z językiem angielskim. Co jest dla nich najłatwiejsze w języku angielskim? Co jest dla nich najtrudniejsze? Co stanowi największe wyzwanie? Powinniśmy zdobyć odpowiedzi na te pytania, aby wiedzieć, jakie są potrzeby uczniów i jakie wnioski możemy wyciągnąć z przeanalizowanego materiału. Dzięki takim wnioskom będziemy w stanie zaprojektować najprostszą, ale jednocześnie najbardziej efektywną zawartość takiego miejsca w sieci dla uczniów. Inaczej przecież można przygotować zawartość dla uczniów, którzy zdają maturę na poziomie rozszerzonym, a inaczej dla uczniów, którzy zdają egzamin ósmoklasisty.

Wskazówka!
Gdy już stworzymy zarys swojej platformy oraz jej zawartość, powinniśmy przekazać ją uczniom do przetestowania, aby dali nam znać o tym, jaka jest ich informacja zwrotna. Wtedy jeszcze mamy możliwość dopracowania pewnych szczegółów lub zmodyfikowania treści. Możemy ten krok pominąć, jednak wtedy może okazać się, że platforma nie będzie tak efektywna jak powinna.

Gdzie tworzyć?

Blogger 
Jedną z prostszych możliwości stworzenia takiego miejsca w sieci jest założenie swojego bloga językowego. Możemy zrobić to w bardzo prosty i bezpłatny sposób. Możemy skorzystać z serwisu Blogger. Po wejściu na stronę blogger.com możemy utworzyć bezpłatnie swój blog. Do wyboru mamy wiele różnych szablonów, z których każdy ma elastyczny układ i wiele dostępnych obrazów tła. Jeśli chcemy, możemy zaprojektować też coś zupełnie swojego. Wtedy nasza platforma będzie po prostu blogiem z adresem bezpłatnej domeny, to znaczy blogspot.com. Jeśli chcemy, możemy także wykupić własną domenę, ale nie jest to konieczne. Dzięki różnym funkcjom analitycznym 
 

 

Bloggera będziemy mogli sprawdzić, które z postów są najpopularniejsze i co interesuje uczniów najbardziej. Jeśli będziemy chcieli dodać do naszej platformy zdjęcia, grafiki, posty lub inne dane, to bloger pozwala bezpłatnie i bezpiecznie przechowywać w Google wszystkie potrzebne dane. Na uwagę zasługują także samouczki wideo lub centrum pomocy, które jest dostępne w stopce samej strony. W razie różnych problemów albo wyzwań możemy wpisać także nasze zapytanie do Google lub na YouTube i na pewno znajdziemy tam rozwiązanie.

WordPress.com
Możemy również założyć blog na serwisie WordPress.com. Tutaj możemy tworzyć go bezpłatnie, a jego końcówka będzie zawierać wordpress.com. W wersji bezpłatnej musimy się jednak liczyć z tym, że będziemy mieli pewne ograniczenia. Przestrzeń dyskowa jest mniejsza niż na Bloggerze i mamy ograniczoną możliwość edycji postów oraz szablonów. Biorąc jednak pod uwagę to, że celem jest założenie platformy językowej w prosty sposób, nie powinny być to mocne minusy.
 



Wix.com
Kolejnym rozwiązaniem jest stworzenie platformy przy użyciu serwisu Wix.com. Dzięki niemu będziemy mogli stworzyć profesjonalną stronę internetową i skorzystać z jednego spośród 500 szablonów. Szablony możemy dopasować metodą przeciągnij i upuść. Możemy zamieszczać tam animacje, filmy, galerie zdjęć. Jeśli odpowiemy na kilka prostych pytań, Winx Artificial Design Intelligence stworzy stronę internetową za nas. Potem możemy opublikować stronę jednym kliknięciem.
 


Instrukcja jest prosta:

  1. Zarejestruj się na darmowym koncie Wix. Zdecyduj jakiego rodzaju witrynę chcesz stworzyć.
  2. Odpowiedz na kilka prostych pytań, aby Wix ADI stworzyło za Ciebie witrynę. Lub zacznij od wybrania szablonu wykonanego przez projektanta.
  3. Dostosuj co tylko chcesz na witrynie. Możesz dodać filmy, obrazy, tekst i nie tylko.
  4. Gdy będziesz gotowy, opublikuj witrynę, aby podzielić się nią ze światem1.

Grupa na Facebooku jako platforma językowa

W prosty sposób możemy także stworzyć najprostszą wersję platformy w formie grupy na Facebooku. Aby to zrobić, musimy zalogować się na swoje konto na Facebooku, a następnie w prawym górnym rogu wybrać polecenie ‘utwórz’. W ten sposób już za moment będziemy mogli nazwać naszą grupę i dodać kilka osób poprzez wprowadzenie ich imion i nazwisk lub adresów e-mail. Możemy również wybrać różne ustawienia prywatności grupy. Grupa może być publiczna, czyli wszyscy mogą sprawdzić, kto należy do grupy i zobaczyć posty członków grupy. Grupa może być też prywatna. To oznacza, że tylko członkowie mogą sprawdzić, kto należy do grupy i są w stanie zobaczyć posty członków. Przy zapraszaniu osób do grupy możemy także utworzyć krótką notatkę w celu dołączenia do naszego zaproszenia. Dobrym rozwiązaniem jest też kliknięcie opcji ‘przypnij’ do skrótów. Dzięki temu nasza grupa będzie widoczna po lewej stronie w skrótach. Gdy już utworzymy naszą grupę, powinniśmy dać uczestnikom czas na to, aby do niej dołączyli. Jeśli chcemy pozyskać od uczniów informacje, na przykład dotyczące tego, co chcieliby, aby znalazło się w takiej grupie, możemy to zrobić poprzez zadanie 3 pytań na wstępie do grupy. Aby utworzyć pytania na wejściu do grupy, po lewej stronie wybieramy sekcję ‘moderuj grupę’, a następnie sekcję ‘pytania dotyczące członkostwa’. Możemy tutaj zadać trzy pytania, na które uczniowie powinni odpowiedzieć przed dołączeniem do grupy. Dzięki temu przy odpowiednim doborze pytań będziemy mieli gotowe sugestie dotyczące zawartości platformy. Dodatkowo możemy również utworzyć reguły grupy i poprosić osoby chcące dołączyć do grupy o ich zaakceptowanie. W tym celu musimy wybrać opcję ‘utwórz reguły’, wprowadzić je oraz zapisać. Będzie to bardzo pomocne dla lepszego zrozumienia sposobów postępowania w grupie. Powinniśmy opowiedzieć naszym uczniom dokładnie o tym, dlaczego występują pytania na wstępie, co jest dla nas istotne i jak wspólnie możemy ustalić reguły w grupie, która będzie naszą platformą. 

Jak działać w grupie na Facebooku?

W grupie na Facebooku, którą traktujemy jako platformę językową, musimy zaplanować dokładnie treści oraz to, co będziemy chcieli przećwiczyć z uczniami. Musimy pamiętać o tym, że możemy dodawać w grupie na Facebooku posty, materiały PDF, materiały typu Word, filmy nagrane wcześniej lub możemy robić transmisję Facebook live. Dodatkowo istotne jest to, że treści, które już dodaliśmy będą przesuwały się na dół całej grupy. Im nowsze treści, tym wyżej będą się pozycjonować. Żeby uprościć nawigację w grupie na Facebooku, możemy także włączyć funkcję ‘moduły’. Wtedy możemy z góry założyć jaki moduł będzie dotyczył danego zagadnienia językowego. Przykładowo, możemy stworzyć 5 modułów i w każdym z modułów możemy zamieścić: wytłuma...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy