Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniqueskills

6 sierpnia 2019

NR 12 (Sierpień 2019)

Przeczytaj inaczej, czyli jak urozmaicać lekcje kształcące naukę czytania

0 14

Jako fanka czytania lubię taki widok: uczeń siedzący na przerwie na korytarzu pochłonięty lekturą. Nie jest to, niestety, zbyt częsty widok. Kiedy pytam młodych ludzi o książki, które czytają, bardzo często milczą lub odpowiadają, że nie lubią czytać. Niechęć do czytania wielokrotnie przekłada się też na niechęć do wykonywania zadań typu praca z tekstem podczas lekcji. Czy jest sposób, żeby to zmienić i sprawić, że lekcja na podstawie czytanki stanie się przyjemnością?

Podzielone opowiadanie

To zadanie świetnie sprawdzi się w wypadku opowiadania. Podziel tekst na 4–5 części, a następnie stwórz grupy 4–5-osobowe (w zależności od liczby części/akapitów tekstu). Każdy uczeń czyta swój fragment, a następnie w grupie streszcza go, zadaniem całej grupy jest ustawienie fragmentów w poprawnej kolejności. Jako kontynuację poproś uczniów o wprowadzenie do opowiadania postaci, która zupełnie zmieni bieg historii, uczniowie przygotowują alternatywną wersję historii a następnie prezentują ją innym grupom. W ten sposób na bazie pracy z tekstem rozwijamy także umiejętności mówienia i pisania.

Zainspiruj się tytułem

Ten pomysł działa najlepiej, kiedy tekst ma ciekawy tytuł lub dołączone jest do niego niebanalne zdjęcie. Możemy pobudzić kreatywność i ciekawość uczniów, prosząc ich o przygotowanie pytań do tekstu. Uczniowie zastanawiają się nad pytaniami, potem wspólnie z nauczycielem ustalają zestaw około ośmiu pytań, na które będą odpowiadać podczas czytania. Może zdarzyć się tak, że w tekście nie będzie odpowiedzi na wszystkie pytania uczniów, ale nie stanowi to problemu, bo uczniowie mogą sprawdzić odpowiedzi w internecie lub po prostu je wymyślić. Takie zadanie jest efektywne, bo uczniowie, czytając tekst, widzą konkretny cel, który sami sobie postawili, to oni zadecydowali o pytaniach, a nie autor książki lub nauczyciel.

Zostań autorem zadania

W tym pomyśle to uczniowie są autorami zadania sprawdzającego zrozumienie tekstu. Dzielimy klasę na pary, każda osoba w parze czyta inny fragment tekstu (tekst można podzielić lub wykorzystać zadania maturalne z poziomu rozszerzonego, gdzie uczniowie czytają dwa teksty na zbliżony temat). Po przeczytaniu tekstu uczeń układa zadanie sprawdzające typu prawda/fałsz, pytania otwarte lub test wyboru. Po przygotowaniu zadania uczniowie wymieniają się pytaniami z partnerem. Zadaniem ucznia jest przeczytanie drugiej części tekstu i rozwiązanie zadania przygotowanego przez partnera z pary.

Pytania na kostce

Do tej wersji pracy z tekstem potrzebować będziemy kostki do gry, którą wykorzystamy do losowania pytania lub pytań do tekstu. Możemy wydrukować szablon takie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy