Dołącz do czytelników
Brak wyników

Speak up

18 czerwca 2018

NR 5 (Czerwiec 2018)

Rozszerzona rzeczywistość na lekcjach języka angielskiego, czyli jak mówić w języku uczniów

0 357

Rzeczywistość rozszerzona (ang. Augmented Reality) to system łączący świat rzeczywisty z generowanym komputerowo. Najczęściej wykorzystuje się obraz z kamery, na który nałożona jest generowana w czasie rzeczywistym grafika 3D. Brzmi tajemniczo? Dla mnie na początku też, ale warto zapoznać się z tematem, bo to ciekawa przygoda!

O rozszerzonej rzeczywistości (AR) dowiedziałam się tak naprawdę od moich uczniów, którzy... łapali Pokémony. Robili to dzięki technologii rozszerzonej rzeczywistości, która wówczas była dla mnie pewnego rodzaju tajemnicą: wbudowana w ich urządzenie mobilne kamera rejestrowała otaczający ich świat, na który nakładane były trójwymiarowe postaci. Pamiętam, że byłam naprawdę zdumiona faktem, jak bardzo zaangażowani byli we wspomnianą formę aktywności i z jakim zapałem opowiadali o tym, gdzie owe stworki potrafili znaleźć. Było to dla wielu jedynie zabawą, ale skoro faktem jest, że podczas zabawy dzieci się uczą i to niezwykle efektywnie, gdyż doskonalą się we współpracy, w poszukiwaniu często zaskakujących rozwiązań, toteż zaczęłam szukać rozmaitych narzędzi, aby wykorzystać rzeczywistość rozszerzoną podczas moich lekcji. 

Z czego korzystać?

  1. Quiver 3D Coloring App 

Pierwszą godną polecenia aplikacją, dzięki której rozszerzymy rzeczywistość na lekcjach języka angielskiego, jest Quiver 3D Coloring App, którą można pobrać bezpłatnie ze sklepu Google Play na urządzenie mobilne. Po zainstalowaniu aplikacji pozostaje jedynie odwiedzić stronę //www.quivervision.com/coloring-packs/, z której możemy bezpłatnie pobrać kolorowanki w formacie pdf do druku dla naszych uczniów. Quiver to bogactwo materiałów, które możemy dopasować do realizowanego podczas lekcji zagadnienia. Na początek szczególnie polecam startowy pakiet edukacyjny. Nauczając nazw krajów i narodowości, warto zaproponować uczniom kartę pracy, na której mają pokolorować flagę państwa i podpisać ją nazwą kraju – mogą wybrać któryś z krajów, którego nazwę poznali podczas lekcji. Co ciekawe, gdy zeskanujemy kolorowankę po włączeniu aplikacji Quiver w urządzeniu mobilnym, flaga „ożywa” – słyszymy, jak powiewa na wietrze, a widzimy ją dokładnie taką, jak została pokolorowana przez naszą uczennicę/ucznia. Możemy uruchomić także dodatkowe funkcje –„wyłączyć” flagę dziecka i włączyć opcję podglądu jednej z czterech flag zaproponowanych przez autorów aplikacji, tutaj dodatkowo uczniowie mogą wysłuchać hymnu danego państwa. Dzięki kolejnej karcie pracy uczniowie mogą pracować z mapą świata, gdy na lekcji poznają nazwy kontynentów, kolorują mapę świata, a po zeskanowaniu karty pracy mogą zobaczyć obracającą się kulę ziemską, utrwalić nazwy pór dnia i obejrzeć, jak Ziemia wygląda w dzień i w nocy. Nauczając cech krajobrazu, możemy zaproponować uczniom kolorowankę z wulkanem. Z zeskanowanego z karty pracy wulkanu wydobywa się lawa i dym – uczniowie mogą zobaczyć jego przekrój i naprawdę usłyszeć czynny wulkan. Co jeszcze oferuje Quiver? Kolorowanki ze zwierzętami, środkami lokomocji i – co mnie szczególnie ujęło – materiały do lekcji kulturowych związanych ze świętami Bożego Narodzenia (po zeskanowaniu uczniowskiego obrazka wyłania się z urządzenia mobilnego choinka z migoczącymi bombkami i prezentami), Wielkanocy (tu widzimy koszyczek pełen pisanek i postać wesołej żyrafki pilnującej pisanek, fajerwerki). Możemy również TIK-owo obchodzić Dzień Kropki w rozszerzonej rzeczywistości (obracająca się kropka ma wzory namalowane przez uczniów), walentynki (tu widzimy dwie zakochane papugi przytulające się do siebie), Halloween (dynia śmiejąca się w „przerażający” sposób). Mogę śmiało stwierdzić, że dzięki aplikacji Quiver nie tylko utrwalamy z uczniami słownictwo poznane na lekcjach języka angielskiego, ale również poszerzamy wiedzę uczniów, łącząc wiadomości z języka angielskiego z wiedzą z różnych dziedzin nauki. To aplikacja, która wprowadza zabawę do sali lekcyjnej, angażując zmysły uczniów, powoduje, że choć nauka jest wyzwaniem, to jednak sprawia przyjemność. Zwykły telefon lub tablet dzięki aplikacji Quiver staje się narzędziem edukacyjnym. 

  1. AR Flashcards

Kolejną bezpłatną aplikacją z rozszerzoną rzeczywistością pomocną w nauczaniu języka angielskiego jest AR Flashcards, którą instalujemy na urządzeniu mobilnym, pobierając ją uprzednio ze sklepu Google Play. Nauka i zabawa zaczynają się, gdy wydrukujemy karty ze strony //www.arflashcards.com/. Na stronie mamy do dyspozycji między innymi karty z rozszerzoną rzeczywistością z alfabetem AR Flashcards Animal Alphabet. Gdy skanujemy kartę, widzimy zwierzę 3D, dotykając je na ekranie urządzenia mobilnego, słyszymy jego nazwę w języku angielskim i wymowę tej litery alfabetu, od której rozpoczyna się nazwa zwie-
rzęcia. Bardzo motywujące dla ucznia jest to, że istnieje możliwość zrobienia fotografii ze zwierzątkiem 3D, które niejako „wyłania się” z karty. Bardzo motywujące dla, że istnieje możliwość zrobienia fotografii ze zwierzątkiem 3D, które niejako „wyłania” się z karty. Wielu uczniów może mieć zdjęcie z żółwiem, kangurem, żyrafą, lwem, nie odwiedzając zoo i – co więcej – trzymając zwierzątka na dłoni.

  1. Anatomy 4D DAQRI

W pracy ze starszymi uczniami na pewno warto wykorzystać aplikację Anatomy 4D DAQRI, która zabiera nauczycieli i uczniów w niezwykłą podróż wewnątrz ciała człowieka. Dzięki aplikacji możemy poznać lub utrwalić nazwy układów wewnętrznych ciała człowieka i budowę serca. Aby zacząć...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy