Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniqueskills

11 czerwca 2019

NR 11 (Czerwiec 2019)

Słów kilka o realizacji podstawy programowej z języka angielskiego dla szkoły podstawowej

0 80

Podstawa programowa z języka angielskiego – dokument, którego założenia obowiązują nauczycieli języka angielskiego różnych etapów edukacyjnych w Polsce od lutego 2017 r. Znajdziemy w niej poszczególne warianty kształcenia ogólnego w zakresie języka obcego, gdzie zgodnie z tym, co podaje Ministerstwo Edukacji Narodowej „(...) każdy z wariantów zawiera cele kształcenia stanowiące wymagania ogólne, treści nauczania i umiejętności wyrażone w postaci wymagań szczegółowych oraz zalecenia dotyczące warunków i sposobów realizacji podstawy programowej na danym etapie edukacyjnym”. Jak ją realizować, aby nie stawiać uczniów „pod jedną kreską”?

Podstawa programowa budzi wiele emocji. Zarzuca się jej przede wszystkim mało realistyczne założenia, niespójność z możliwościami i zapleczem edukacyjnym szkoły i całkowite ignorowanie potrzeb uczniów. Jako nauczycielowi trudno mi się z tym argumentem nie zgodzić. W moim mniemaniu podstawa programowa stawia wszystkich uczniów pod jedną kreską, bez względu na ich indywidualny rozwój czy predyspozycje do uczenia się języka obcego. Z jednej strony mamy wzbudzać w naszych uczniach odpowiednie podejście do języka obcego i do jego nauki, a z drugiej oczekuje się od nas, że będziemy stosować formalne ocenianie. Nauka przez zabawę? Świetny pomysł! Tylko jak to zrobić w przeładowanej uczniami klasie oraz niewielkich rozmiarów sali lekcyjnej, w które ciągle jeszcze centralne miejsce zajmują ławki. Uczenie języka obcego z elementami TIK? Brawo! Ale w mojej szkole jest tylko jedna pracownia informatyczna – zawsze zajęta, a rzutnik w sali lekcyjnej jest nieczynny od września. Znacie to? Pewnie podobne problemy towarzyszą Wam codziennie. 

Podstawa programowa obowiązuje każdego z nas i dopóki Ministerstwo Edukacji Narodowej nie przeprowadzi porządnego rekonesansu i konsultacji wśród nauczycieli, którzy pracują na co dzień z uczniami z każdej grupy wiekowej i każdego etapu edukacyjnego i nie stworzy dokumentu adekwatnego do rzeczywistości, biorącego pod uwagę niuanse indywidualnego rozwoju każdego człowieka, dopóty będziemy realizować jej dotychczasowe założenia.

Faktem jest to, iż podczas uczelnianych zajęć z metodyki nauczania języków obcych gros wykładowców nie przekazuje studentom informacji, czym jest podstawa programowa. A ilu nauczycieli, którzy pracują już kilka lat, nadal nie wie, jak z niej korzystać i traktować...?

Chciałabym wspólnie z Wami przyjrzeć się obecnej podstawie programowej z podziałem na poszczególne etapy edukacyjne i zwrócić Waszą uwagę na te zagadnienia, które według mnie są najbardziej istotne w pracy z dziećmi młodszymi i starszymi i które mogą ułatwić Wam jej realizowanie. Pamiętajcie, że dopasowujemy metody do grupy, a nie odwrotnie. To, że podstawa programowa obliguje nas do tego, aby w przedszkolu czy w młodszych klasach realizować działania związane z językiem obcym głównie poprzez zabawę, nie znaczy, że wszystkie grupy czy wszystkie dzieci będą chciały się do upojenia bawić. Miałam okazję obserwować zajęcia w grupie przedszkolaków, które zdecydowanie wolały pracę przy stolikach z książkami do języka angielskiego niż naprawdę ciekawe językowe zabawy na dywanie. Byłam też świadkiem odwrotnej sytuacji, gdy dzieci najlepiej odnajdywały się w grach i zabawach polisensorycznych i negowały pracę w książkach. Podstawa programowa nie może być więc traktowana jako wyrocznia, ale pewien drogowskaz. Podstawa to wyczucie grupy, potrzeb poszczególnych osób i oczywiście realia panujące w miejscu pracy.

Wychowanie przedszkolne:

  • Staraj się, aby język angielski towarzyszył Twoim ucznio...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy