Podstawa programowa z języka angielskiego – dokument, którego założenia obowiązują nauczycieli języka angielskiego różnych etapów edukacyjnych w Polsce od lutego 2017 r. Znajdziemy w niej poszczególne warianty kształcenia ogólnego w zakresie języka obcego, gdzie zgodnie z tym, co podaje Ministerstwo Edukacji Narodowej „(...) każdy z wariantów zawiera cele kształcenia stanowiące wymagania ogólne, treści nauczania i umiejętności wyrażone w postaci wymagań szczegółowych oraz zalecenia dotyczące warunków i sposobów realizacji podstawy programowej na danym etapie edukacyjnym”. Jak ją realizować, aby nie stawiać uczniów „pod jedną kreską”?
Podstawa programowa budzi wiele emocji. Zarzuca się jej przede wszystkim mało realistyczne założenia, niespójność z możliwościami i zapleczem edukacyjnym szkoły i całkowite ignorowanie potrzeb uczniów. Jako nauczycielowi trudno mi się z tym argumentem nie zgodzić. W moim mniemaniu podstawa programowa stawia wszystkich uczniów pod jedną kreską, bez względu na ich indywidualny rozwój czy predyspozycje do uczenia się języka obcego. Z jednej strony mamy wzbudzać w naszych uczniach odpowiednie podejście do języka obcego i do jego nauki, a z drugiej oczekuje się od nas, że będziemy stosować formalne ocenianie. Nauka przez zabawę? Świetny pomysł! Tylko jak to zrobić w przeładowanej uczniami klasie oraz niewielkich rozmiarów sali lekcyjnej, w które ciągle jeszcze centralne miejsce zajmują ławki. Uczenie języka obcego z elementami TIK? Brawo! Ale w mojej szkole jest tylko jedna pracownia informatyczna – zawsze zajęta, a rzutnik w sali lekcyjnej jest nieczynny od września. Znacie to? Pewnie podobne problemy towarzyszą Wam codziennie.
Podstawa programowa obowiązuje każdego z nas i dopóki Ministerstwo Edukacji Narodowej nie przeprowadzi porządnego rekonesansu i konsultacji wśród nauczycieli, którzy pracują na co dzień z uczniami z każdej grupy wiekowej i każdego etapu edukacyjnego i nie stworzy dokumentu adekwatnego do rzeczywistości, biorącego pod uwagę niuanse indywidualnego rozwoju każdego człowieka, dopóty będziemy realizować jej dotychczasowe założenia.
Faktem jest to, iż podczas uczelnianych zajęć z metodyki nauczania języków obcych gros wykładowców nie przekazuje studentom informacji, czym jest podstawa programowa. A ilu nauczycieli, którzy pracują już kilka lat, nadal nie wie, jak z niej korzystać i traktować...?
Chciałabym wspólnie z Wami przyjrzeć się obecnej podstawie programowej z podziałem na poszcze...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!