W tym artykule wyciągam pomocną dłoń do wszystkich nauczycieli, którzy tak jak ja chcą sobie ułatwić nauczanie offline lub online, a jednocześnie nie poświęcać wielu godzin na przygotowania. Podzielę się dwoma przydatnymi źródłami, które pomogą w ćwiczeniu umiejętności czytania i pisania.
Zanim przejdę do meritum – pytanie: Co Twoi uczniowie czytają najczęściej? Po co sięgają z rana jak tylko otworzą oczy, a odkładają jako ostatnią rzecz przed snem? Jeśli powiesz: książkę, odpowiem – masz cudownych uczniów. Niestety (lub stety?) chodziło mi o telefon. A co czytają najczęściej? Najprawdopodobniej SMS-y, czaty, maile (szczególnie jeśli uczeń jest osobą dorosłą). Czy możemy wykorzystać SMS-y w klasie? Czy metodycznie jesteśmy w stanie coś z nich wycisnąć?
Tak!
Zacznijmy od tego, że aby móc używać wiadomości tekstowych w klasie, musimy umieć je stworzyć. Do tego proponuję bardzo fajną stronę internetową: ifaketextmessage.com. Wygląda ona tak:
POLECAMY
Jak widać na załączonym obrazku, stworzenie rozmowy tekstowej jest banalnie łatwe! Po lewej zapisujemy kwestie i wybieramy kolor chmurek, po prawej pojawia się gotowa wiadomość, którą możemy następnie zapisać w formie pliku graficznego. Co ciekawe, możemy bardzo zmieniać wygląd ekranu i dodawać do niego opcje:
- imię na górze (tutaj: Horyzonty),
- kolory chmurek: łącznie trzy: zielony, szary i niebieski,
- czas rozmowy,
- pojemność baterii,
- czy bateria ma się pokazywać na ekranie,
- jak dobre jest połączenie,
- nazwę sieci (tutaj: Te-Pluszah),
- rodzaj połączenia (tutaj: LTE),
- czy telefon jest w trybie samolotowym,
- czy alarm jest włączony,
- czy mamy włączoną opcję „nie przeszkadzaj”.
Dzięki temu ćwiczenia, które stworzymy będą jeszcze ciekawsze i bę-dą wymagały od naszych uczniów zarówno umiejętności czytania, jak i spostrzegawczości.
Stworzenie prostej konwersacji, opartej na krótkiej wymianie zdań (6–7 „chmurek”) powinno zająć nam nie więcej niż kilka minut.
No to teraz – jak to cudo wykorzystać na zajęciach. Poniżej kilka pomysłów.
1. Rozgrzewka – o czym będą zajęcia?
Uczniowie czytają krótką wymianę zdań i próbują zgadnąć, jaki będzie temat zajęć. Możemy wtedy napisać taką konwersację, że odgadnięcie tematu przewodniego będzie bardzo łatwe lub lekko podchwytliwe.
Nie musi to być „realna” wymiana zdań (jak na przykład umawianie się z kolegą do kina). Może to być nawet wymiana zdań w sklepie.
2. Powtórka gramatyki/leksyki w kontekście
Często wprowadzamy gramatykę lub słownictwo w oparciu o czytanie. Taka rozmowa SMS-owa również jest „czytanką”, dużo krótszą i mniej wymagającą, ale wciąż czytanką. Dzięki temu łatwo nam wprowadzić kontekst i szybko przejść do meritum, czyli wyjaśniania zagadnień gramatycznych. Na obrazku obok przykład wymiany tekstowej, która ma za zadanie zwrócić uwagę na użycie czasu Present Perfect. W tej krótkiej rozmowie mamy aż trzy aspekty jego użycia! Przy okazji uczniowie mogą pospekulować kim są postaci we wiadomości i co takiego zrobiły, że boją się policji.
3. Pytania do tekstu
Uczniowie czytają dialogi w kreatywny sposób, odpowiadają na zadane pytania. Wymyślając pytanie możemy odnosić się zarówno do treści SMS-ów, jak i wszystkich dodatkowych opcji na ekranie. Na przykład powyższa wiad...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!