Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniqueskills

11 grudnia 2020

NR 20 (Grudzień 2020)

SMS, czyli Student Mówi Super

87

W tym artykule wyciągam pomocną dłoń do wszystkich nauczycieli, którzy tak jak ja chcą sobie ułatwić nauczanie offline lub online, a jednocześnie nie poświęcać wielu godzin na przygotowania. Podzielę się dwoma przydatnymi źródłami, które pomogą w ćwiczeniu umiejętności czytania i pisania.

Zanim przejdę do meritum – pytanie: Co Twoi uczniowie czytają najczęściej? Po co sięgają z rana jak tylko otworzą oczy, a odkładają jako ostatnią rzecz przed snem? Jeśli powiesz: książkę, odpowiem – masz cudownych uczniów. Niestety (lub stety?) chodziło mi o telefon. A co czytają najczęściej? Najprawdopodobniej SMS-y, czaty, maile (szczególnie jeśli uczeń jest osobą dorosłą). Czy możemy wykorzystać SMS-y w klasie? Czy metodycznie jesteśmy w stanie coś z nich wycisnąć? 
Tak!

Zacznijmy od tego, że aby móc używać wiadomości tekstowych w klasie, musimy umieć je stworzyć. Do tego proponuję bardzo fajną stronę internetową: ifaketextmessage.com. Wygląda ona tak:
 

POLECAMY


Jak widać na załączonym obrazku, stworzenie rozmowy tekstowej jest banalnie łatwe! Po lewej zapisujemy kwestie i wybieramy kolor chmurek, po prawej pojawia się gotowa wiadomość, którą możemy następnie zapisać w formie pliku graficznego. Co ciekawe, możemy bardzo zmieniać wygląd ekranu i dodawać do niego opcje:

  • imię na górze (tutaj: Horyzonty),
  • kolory chmurek: łącznie trzy: zielony, szary i niebieski,
  • czas rozmowy,
  • pojemność baterii,
  • czy bateria ma się pokazywać na ekranie,
  • jak dobre jest połączenie,
  • nazwę sieci (tutaj: Te-Pluszah),
  • rodzaj połączenia (tutaj: LTE),
  • czy telefon jest w trybie samolotowym,
  • czy alarm jest włączony,
  • czy mamy włączoną opcję „nie przeszkadzaj”.
     


Dzięki temu ćwiczenia, które stwo­­­­­­rzymy będą jeszcze ciekawsze i bę­­­­-dą wymagały od naszych uczniów zarówno umiejętności czytania, jak i spostrzegawczości.
Stworzenie prostej konwersacji, opartej na krótkiej wymianie zdań (6–7 „chmurek”) powinno zająć nam nie więcej niż kilka minut. 
No to teraz – jak to cudo wykorzys­tać na zajęciach. Poniżej kilka pomysłów.

1. Rozgrzewka – o czym będą  zajęcia?

Uczniowie czytają krótką wymianę zdań i próbują zgadnąć, jaki będzie temat zajęć. Możemy wtedy napisać taką konwersację, że odgadnięcie tematu przewodniego będzie bardzo łatwe lub lekko podchwytliwe. 
 

 

Nie musi to być „realna” wymiana zdań (jak na przykład umawianie się z kolegą do kina). Może to być nawet wymiana zdań w sklepie. 
 

 

2. Powtórka gramatyki/leksyki w kontekście

Często wprowadzamy gramatykę lub słownictwo w oparciu o czytanie. Taka rozmowa SMS-owa również jest „czytanką”, dużo krótszą i mniej wymagającą, ale wciąż czytanką. Dzięki temu łatwo nam wprowadzić kontekst i szybko przejść do meritum, czyli wyjaśniania zagadnień gramatycznych. Na obrazku obok przykład wymiany tekstowej, która ma za zadanie zwrócić uwagę na użycie czasu Present Perfect. W tej krótkiej rozmowie mamy aż trzy aspekty jego użycia! Przy okazji uczniowie mogą pospekulować kim są postaci we wiadomości i co takiego zrobiły, że boją się policji.
 


3. Pytania do tekstu

Uczniowie czytają dialogi w kreatywny sposób, odpowiadają na zadane pytania. Wymyślając pytanie możemy odnosić się zarówno do treści SMS-ów, jak i wszystkich dodatkowych opcji na ekranie. Na przykład powyższa wiadomość tekstowa syna do matki mógłby mieć takie pytania:

  • How old do you think the person writing the texts is? (probably high school)
  • What is the mother doing? (It’s 3 am – she’s sleeping!)
  • Do you think the mother will be angry? (most likely!)
  • Why can’t the son/daughter call their parent? (their battery is at 2% and the signal is really low)
  • Why is the mother called „Name” in her child’s phone? (the teenager could be trying to hide con­ver­­­­­­sations with their parents from their circle of friends)
     


4. Zadanie domowe

Uczeń tworzy własne dialogi z wy­­­­­­korzystaniem przerabianego słow­nictwa – jednym słowem układa krótką historię i wplata w wypowiedzi tekstowe bohaterów kluczowe słowa, które były przerabiane na zajęciach. 

5. Spuentowanie czytanki/filmy video 

Uczniowie czytają inny artykuł lub oglądają krótkie video. Teraz mają za zadanie podsumować treść czytanego/oglądanego materiału w formie SMS-a do kolegi, który zada dodatkowe pytania lub w jakiś sposób nawiąże do opisywanego filmu/czytanki.
 


6. Tekst z lukami 

Tworzymy dla uczniów rozmowę SMS-ową, gdzie wszystkie wypowiedzi jednej osoby są wymazane. Dzięki temu możemy, np. ćwiczyć umiejętność zadawania pytań, czytania ze zrozumiem. 
W przypadku obrazka poniżej – wszystkie szare kwestie to policjant przesłuchujący sąsiada w sprawie kradzieży mienia innego sąsiada.
 


7. Chmurki maturalne w formie SMS-a

Ty lub uczniowie (jako zadanie domowe) tworzycie rozmowę SMS-ową z egzaminatorem na podstawie wszystkich lub jednej z chmurek maturalnych. 
Dzięki temu zmuszamy do opracowywania dłuższych wypowiedzi na dany temat i dajemy do zrozumienia uczniom, że jedno pytanie do danej „chmurki” to za mało, by odpowiedź była w pełni rozwinięta.

8. Uczenie języka SMS-ów/skrótów

W tym ćwiczeniu uczniowie zapoznają się z językiem typowo SMS-owym i próbują dojść do tego, co oznacza dany skrót w języku angielskim. W obrazku obok mamy:

  • 2morow – tomorrow
  • IDK – I don’t know
  • w8 –...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy