Zanim przejdę do meritum – pytanie: Co Twoi uczniowie czytają najczęściej? Po co sięgają z rana jak tylko otworzą oczy, a odkładają jako ostatnią rzecz przed snem? Jeśli powiesz: książkę, odpowiem – masz cudownych uczniów. Niestety (lub stety?) chodziło mi o telefon. A co czytają najczęściej? Najprawdopodobniej SMS-y, czaty, maile (szczególnie jeśli uczeń jest osobą dorosłą). Czy możemy wykorzystać SMS-y w klasie? Czy metodycznie jesteśmy w stanie coś z nich wycisnąć?
Tak!
Zacznijmy od tego, że aby móc używać wiadomości tekstowych w klasie, musimy umieć je stworzyć. Do tego proponuję bardzo fajną stronę internetową: ifaketextmessage.com. Wygląda ona tak:
POLECAMY
![]()
Jak widać na załączonym obrazku, stworzenie rozmowy tekstowej jest banalnie łatwe! Po lewej zapisujemy kwestie i wybieramy kolor chmurek, po prawej pojawia się gotowa wiadomość, którą możemy następnie zapisać w formie pliku graficznego. Co ciekawe, możemy bardzo zmieniać wygląd ekranu i dodawać do niego opcje:
- imię na górze (tutaj: Horyzonty),
- kolory chmurek: łącznie trzy: zielony, szary i niebieski,
- czas rozmowy,
- pojemność baterii,
- czy bateria ma się pokazywać na ekranie,
- jak dobre jest połączenie,
- nazwę sieci (tutaj: Te-Pluszah),
- rodzaj połączenia (tutaj: LTE),
- czy telefon jest w trybie samolotowym,
- czy alarm jest włączony,
- czy mamy włączoną opcję „nie przeszkadzaj”.
![]()
Dzięki temu ćwiczenia, które stworzymy będą jeszcze ciekawsze i bę-dą wymagały od naszych uczniów zarówno umiejętności czytania, jak i spostrzegawczości.
Stworzenie prostej konwersacji, opartej na krótkiej wymianie zdań (6–7 „chmurek”) powinno zająć nam nie więcej niż kilka minut.
No to teraz – jak to cudo wykorzystać na zajęciach. Poniżej kilka pomysłów.
1. Rozgrzewka – o czym będą zajęcia?
Uczniowie czytają krótką wymianę zdań i próbują zgadnąć, jaki będzie temat zajęć. Możemy wtedy napisać taką konwersację, że odgadnięcie tematu przewodniego będzie bardzo łatwe lub lekko podchwytliwe.
![]()
Nie musi to być „realna” wymiana zdań (jak na przykład umawianie się z kolegą do kina). Może to być nawet wymiana zdań w sklepie.
![]()
2. Powtórka gramatyki/leksyki w kontekście
Często wprowadzamy gramatykę lub słownictwo w oparciu o czytanie. Taka rozmowa SMS-owa również jest „czytanką”, dużo krótszą i mniej wymagającą, ale wciąż czytanką. Dzięki temu łatwo nam wprowadzić kontekst i szybko przejść do meritum, czyli wyjaśniania zagadnień gramatycznych. Na obrazku obok przykład wymiany tekstowej, która ma za zadanie zwrócić uwagę na użycie czasu Present Perfect. W tej krótkiej rozmowie mamy aż trzy aspekty jego użycia! Przy okazji uczniowie mogą pospekulować kim są postaci we wiadomości i co takiego zrobiły, że boją się policji.
![]()
3. Pytania do tekstu
Uczniowie czytają dialogi w kreatywny sposób, odpowiadają na zadane pytania. Wymyślając pytanie możemy odnosić się zarówno do treści SMS-ów, jak i wszystkich dodatkowych opcji na ekranie. Na przykład...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!