Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniqueskills

22 października 2020

NR 19 (Październik 2020)

Stwórzmy własną powieść!

0 335

Czy każdy uczeń może zostać autorem? Oczywiście! Mamy wiele możliwości na to, żeby uczniowie poczuli w sobie moc twórczą. I nie chodzi tutaj tylko o pisanie zdań do obrazka lub wstawienie czasowników w odpowiedniej formie gramatycznej. Chodzi o coś więcej. O napisanie czegoś, co będzie większym projektem. Napiszmy razem i stwórzmy z uczniami powieść po angielsku.

Pewnie, gdy uczniowie usłyszą od nas ten pomysł, mogą się nieco zdziwić. Brzmi to dosyć poważnie i wydaje się, że może zająć zbyt dużo czasu. Pomyślmy jednak o tym, ile plusów miałoby wdrożenie takiego projektu dla naszej klasy. Jak bardzo uczniowie mogliby rozwinąć swoje umiejętności związane z pisaniem, rozbudowywaniem zakresu słownictwa i składnią zdań. A to tylko kilka przykładów dotyczących tego, jak pisanie powieści może korzystnie wpłynąć na język angielski. Bardzo ważne jest to, żebyśmy zaprojektowali dokładnie etapy wdrażania takiego projektu i ustalili z uczniami najważniejsze kwestie w ten sposób, żeby każdy wiedział kto jest za co odpowiedzialny oraz jakie są ramy czasowe tego projektu.

POLECAMY

1. Ćwiczenie 

Zapytajmy naszych uczniów o to, jakie książki lubią czytać najbardziej. Dodajmy potem pytanie: Dlaczego lubię czytać takie, a nie inne książki? Zwróćmy uwagę na odpowiedzi uczniów i na cechy, które powodują, że książki są dla nich interesujące. Zanotujmy sobie te odpowiedzi, a będzie nam łatwiej wykorzystać je przy tworzeniu klasowego projektu powieści. W tym ćwiczeniu możemy także poćwiczyć z uczniami nie tylko wypowiadanie się na dany temat, ale także argumentowanie oraz uzasadnianie swojego zdania.

2. Ćwiczenie

Zapytajmy uczniów o to, co sprawia, że istnieje powieść, którą z chęcią by przeczytali. Uczniowie pracują w parach, a następnie dostarczają nam pomysłów dotyczących tego, co mogłoby być w takiej powieści, aby było to dla nich interesujące. Uczniowie powinni wziąć pod uwagę kilka najważniejszych elementów z poniższych, a także być w stanie wymyślić swoje własne pomysły. Aby wszystko było zapisane jasno i czytelnie, możemy skorzystać z poniższej tabelki.

3. Ćwiczenie

Gdy już uczniowie będą mieli wiele pomysłów dotyczących swoich powieści, powinniśmy wybrać kilka pomysłów do realizacji. Zapiszmy wszystkie pomysły na tablicy i postarajmy się wybrać te, które są możliwe do zrealizowania oraz te, które są najbardziej popularne. Najlepiej, jeśli uczniowie dobiorą się w odpowiednie grupy, tak aby każda grupa miała możliwość zrealizować swój temat. Przykładowo, jedna grupa może chcieć stworzyć projekt o tematyce związanej z social media. Inna grupa może chcieć stworzyć projekt o modzie. Jeszcze inna może chcieć opisać jakieś fantastyczne historie. Musimy pamiętać o tym, że wszystko jest możliwe, jeśli tylko znajdzie się odpowiednio duża liczba osób do pracy w jednej tematyce. 

4. Ćwiczenie

Po podziale tematów dajmy uczniom czas nie tylko na lekcji, ale także poza nią na to, żeby się spotkali i wspólnie przedyskutowali jakie mają pomysły na powstanie takiej powieści od strony technicznej. Mogą wziąć pod uwagę następujące pytania:

  • Która osoba jest odpowiedzialna za jaki ­fragment powieści?
  • Jak uczniowie będą pracować nad tworzeniem wspólnego tekstu?
  • Jakie zakładają sobie ramy czasowe na stworzenie danego tekstu?
  • Ile zakładają, że będzie miała ich powieść stron?
  • Czy uczniowie rozważają wprowadzenie jakichś rysunków do powieści? 
  • Jeśli tak, to z jakiego banku zdjęć będą mogli skorzystać? 
  • Kto przygotuje odpowiednie grafiki?
  • Jak uczniowie będą się rozliczać sami ze sobą z wykonywanych zadań? 
  • Co mogą zrobić w przypadku niewywiązania się z określonego zadania?
  • Do kiedy uczniowie zobowiązują się oddać pierwszą część tekstu?
     
Why the book/novel is nice?                                                                                                                               
Features      
Plot      
Characters      
Something special      
Notes      
Students’ idea number 1      
Students’ idea number 2      
Students’ idea number 3      

 

Praktyczna wskazówka!

Istotne jest, żeby nasi uczniowie przekazali nam abstrakt dotyczący swojej powieści oraz tego, co może znajdować się w jej spisie treści. Możemy ich także poprosić o to, żeby przygotowali nam krótkie streszczenie fabuły i ramowy plan działania nad tworzeniem powieści. Oczywiście wszystkie te dokumenty powinny być napisane w języku angielskim.


Co trzeba powtórzyć z gramatyki?

Do przygotowania powieści musimy mieć pewność, że nasi uczniowie mają powtórzone różne konstrukcje i zagadnienia gramatyczne w taki sposób, żeby mogli z nich swobodnie korzystać. Możemy robić powtórki w sposób bardziej klasyczny na podstawie materiałów ksero lub kart pracy lub ćwiczeń. Możemy także poprosić uczniów o obejrzenie różnych materiałów treningowych z serwisu YouTube lub odwiedzenie różnych stron i serwisów do gramatyki języka angielskiego. Możemy skorzystać także z poniższych propozycji.

1. Propozycja 
Do przygotowania takiej powtórki możemy poprosić uczniów o to, żeby na kartkach papieru o tym samym kształcie i kolorze zapisali drukowanymi literami wszystkie swoje pytania lub obawy dotyczące stworzenia takiego projektu. Docelowo prosimy, aby były to pytania zadane w języku angielskim. Jeśli nie jesteśmy pewni czy uczniowie poradzą sobie z tym zadaniem, mogą skorzystać ze słownika i zapisać swoją wersję pytania, a następnie pod spodem zapisać polską wersję. Dzięki temu uczniowie będą bardziej otwarci do zadawanie pytań, ponieważ wszystko odbędzie się anonimowo. A my zyskamy pewność, że uczniowie po takiej sesji pytań i odpowiedzi będą bardziej pewni różnych zagadnień gramatycznych.

2. Propozycja
Przygotowujemy dla uczniów małe karteczki-fiszki z danym zagadnieniem gramatycznym. Zadaniem uczniów jest losowanie karteczek. Następnie każdy uczeń ma kilkanaście sekund na to, żeby zastanowić się nad tym, co wylosował i zadał n...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy