Pewnie, gdy uczniowie usłyszą od nas ten pomysł, mogą się nieco zdziwić. Brzmi to dosyć poważnie i wydaje się, że może zająć zbyt dużo czasu. Pomyślmy jednak o tym, ile plusów miałoby wdrożenie takiego projektu dla naszej klasy. Jak bardzo uczniowie mogliby rozwinąć swoje umiejętności związane z pisaniem, rozbudowywaniem zakresu słownictwa i składnią zdań. A to tylko kilka przykładów dotyczących tego, jak pisanie powieści może korzystnie wpłynąć na język angielski. Bardzo ważne jest to, żebyśmy zaprojektowali dokładnie etapy wdrażania takiego projektu i ustalili z uczniami najważniejsze kwestie w ten sposób, żeby każdy wiedział kto jest za co odpowiedzialny oraz jakie są ramy czasowe tego projektu.
POLECAMY
1. Ćwiczenie
Zapytajmy naszych uczniów o to, jakie książki lubią czytać najbardziej. Dodajmy potem pytanie: Dlaczego lubię czytać takie, a nie inne książki? Zwróćmy uwagę na odpowiedzi uczniów i na cechy, które powodują, że książki są dla nich interesujące. Zanotujmy sobie te odpowiedzi, a będzie nam łatwiej wykorzystać je przy tworzeniu klasowego projektu powieści. W tym ćwiczeniu możemy także poćwiczyć z uczniami nie tylko wypowiadanie się na dany temat, ale także argumentowanie oraz uzasadnianie swojego zdania.
2. Ćwiczenie
Zapytajmy uczniów o to, co sprawia, że istnieje powieść, którą z chęcią by przeczytali. Uczniowie pracują w parach, a następnie dostarczają nam pomysłów dotyczących tego, co mogłoby być w takiej powieści, aby było to dla nich interesujące. Uczniowie powinni wziąć pod uwagę kilka najważniejszych elementów z poniższych, a także być w stanie wymyślić swoje własne pomysły. Aby wszystko było zapisane jasno i czytelnie, możemy skorzystać z poniższej tabelki.
3. Ćwiczenie
Gdy już uczniowie będą mieli wiele pomysłów dotyczących swoich powieści, powinniśmy wybrać kilka pomysłów do realizacji. Zapiszmy wszystkie pomysły na tablicy i postarajmy się wybrać te, które są możliwe do zrealizowania oraz te, które są najbardziej popularne. Najlepiej, jeśli uczniowie dobiorą się w odpowiednie grupy, tak aby każda grupa miała możliwość zrealizować swój temat. Przykładowo, jedna grupa może chcieć stworzyć projekt o tematyce związanej z social media. Inna grupa może chcieć stworzyć projekt o modzie. Jeszcze inna może chcieć opisać jakieś fantastyczne historie. Musimy pamiętać o tym, że wszystko jest możliwe, jeśli tylko znajdzie się odpowiednio duża liczba osób do pracy w jednej tematyce.
4. Ćwiczenie
Po podziale tematów dajmy uczniom czas nie tylko na lekcji, ale także poza nią na to, żeby się spotkali i wspólnie przedyskutowali jakie mają pomysły na powstanie takiej powieści od strony technicznej. Mogą wziąć pod uwagę następujące pytania:
- Która osoba jest odpowiedzialna za jaki fragment powieści?
- Jak uczniowie będą pracować nad tworzeniem wspólnego tekstu?
- Jakie zakładają sobie ramy czasowe na stworzenie danego tekstu?
- Ile zakładają, że będzie miała ich powieść stron?
- Czy uczniowie rozważają wprowadzenie jakichś rysunków do powieści?
- Jeśli tak, to z jakiego banku zdjęć będą mogli skorzystać?
- Kto przygotuje odpowiednie grafiki?
- Jak uczniowie będą się rozliczać sami ze sobą z wykonywanych zadań?
- Co mogą zrobić w przypadku niewywiązania się z określonego zadania?
- Do kiedy uczniowie zobowiązują się oddać pierwszą część tekstu?
Why the book/novel is nice? | |||
Features | |||
Plot | |||
Characters | |||
Something special | |||
Notes | |||
Students’ idea number 1 | |||
Students’ idea number 2 | |||
Students’ idea number 3 |
Praktyczna wskazówka!
Istotne jest, żeby nasi uczniowie przekazali nam abstrakt dotyczący swojej powieści oraz tego, co może znajdować się w jej spisie treści. Możemy ich także poprosić o to, żeby przygotowali nam krótkie streszczenie fabuły i ramowy plan działania nad tworzeniem powieści. Oczywiście wszystkie te dokumenty powinny być napisane w języku angielskim.
Co trzeba powtórzyć z gramatyki?
Do przygotowania powieści musimy mieć pewność, że nasi uczniowie mają powtórzone różne konstrukcje i zagadnienia gramatyczne w taki sposób, żeby mogli z nich swobodnie korzystać. Możemy robić powtórki w sposób bardziej klasyczny na podstawie materiałów ksero lub kart pracy lub ćwiczeń. Możemy także poprosić uczniów o obejrzenie różnych materiałów treningowych z serwisu YouTube lub odwiedzenie różnych stron i serwisów do gramatyki języka angielskiego. Możemy skorzystać także z poniższych propozycji.
1. Propozycja
Do przygotowania takiej powtórki możemy poprosić uczniów o to, żeby na kartkach papieru o tym samym kształcie i kolorze zapisali drukowanymi literami wszystkie swoje pytania lub obawy dotyczące stworzenia takiego projektu. Docelowo prosimy, aby były to pytania zadane w języku angielskim. Jeśli nie jesteśmy pewni czy uczniowie poradzą sobie z tym zadaniem, mogą skorzystać ze słownika i zapisać swoją wersję pytania, a następnie pod spodem zapisać polską wersję. Dzięki temu uczniowie będą bardziej otwarci do zadawanie pytań, ponieważ wszystko odbędzie się anonimowo. A my zyskamy pewność, że uczniowie po takiej sesji pytań i odpowiedzi będą bardziej pewni różnych zagadnień gramatycznych.
2. Propozycja
Przygotowujemy dla uczniów małe karteczki-fiszki z danym zagadnieniem gramatycznym. Zadaniem uczniów jes...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!