Niezależnie od tego, w jakiej szkole uczymy, wszyscy zmagamy się z tym wyzwaniem: Jak namówić naszych uczniów do pisania w języku obcym. I to najlepiej tak, żeby pozytywnie im się ono kojarzyło – nie z wysiłkiem czy obowiązkiem, ale z czymś ciekawym, może nawet z zabawą i humorem. Z czymś, co robią chętnie, co daje satysfakcję, a nawet uznanie ze strony rówieśników. Podsuwamy pomysł na taką lekcję, i to nie tylko dla licealistów, ale także jak najbardziej dla uczniów wyższych klas szkoły podstawowej.
Takie lekcje przeprowadzałam kilkakrotnie, za każdym razem coś zmieniając, dodając, modyfikując, dopasowując. Jedna z nich była lekcją koleżeńską, i właśnie ją opiszę bliżej.
POLECAMY
Zaangażowana w lekcję pokazową klasa co prawda przygotowywała się do zdawania matury z języka angielskiego za rok, ale ponieważ prezentowała poziom A2+/B1, myślę, że można by poniższą lekcję przeprowadzić śmiało również w szkole podstawowej. Realizowaliśmy temat ŚWIAT PRZYRODY z katalogu maturalnego, tak więc trzeba było utrwalić i przećwiczyć słownictwo związane ze środowiskiem naturalnym oraz jego ochroną. Poświęciliśmy temu poprzednią lekcję, na której – w ramach współpracy wewnątrzgrupowej – uczniowie komasowali swoją wiedzę, przyporządkowując określone nazewnictwo obiektom na przyniesionych przeze mnie zdjęciach (głównie widoki, około 40 sztuk, z czasopism oraz kalendarzy). Następnie grupy konkurowały między sobą – chodziło o przypomnienie określeń związanych z zagrożeniami i ochroną środowiska naturalnego.
Lekcja koleżeńska zaczęła się od krótkich wypowiedzi uczniów, gdzie chcieliby spędzać zbliżające się wakacje – kilkoro z nich opisało swoje wymarzone miejsce. Na pytanie, czy mają dość cywilizacji, czy raczej niekoniecznie, odpowiedzi były bardzo zróżnicowane – pojawiło się wśród nich również marzenie o bezludnej wyspie.
Natychmiast to podchwyciłam i rozdałam wszystkim tekst piosenki „The Island”, z lukami w miejscach typu crystal clear water, mountains, beaches, sparkling stream itd., prezentując go jako broszurkę reklamową. Broszurka zachęcała do wypoczynku na tej cudownej wyspie, ale była częściowo nieczytelna, jako że wyblakła od słońca i uszkodzona miejscami przez słoną wodę. Uczniowie w grupach wypełnili luki na podstawie odsłuchanej płytki z nagraniem piosenki. A oto jej tekst.
„The Island”
Each night I dream of a beautiful island
Surrounded by beaches and covered in flowers.
Butterflies dance through the sweet-smelling meadows
And birds sing their love songs for hours.
Crystal clear water runs down from the mountains
And flows through the valleys as a sparkling stream.
Gentle sea breezes blow over my island
While sunshine pours over my dreams.
Each night I visit the island of my dreams,
I leave the real world behind,
It’s somewhere deep in my mind,
Not too easy to find the island.
Bright orange squirrels play games in the treetops
And chase through the branches where nightingales sing.
It looks so peaceful I wish I could take you
To where each night is the first day of spring.
I tutaj zaczyna się wyzwanie: każda grupa ma za zadanie zniechęcić potencjalnych kandydatów do wyjazdu na wyspę (gdyż nie lubią tłoku). W tym celu 4 grupy czteroosobowe przekształcają pisemnie po jednej wybranej zwrotce. Starają się przedst...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!