Odrębnym zagadnieniem jest też sprawa „poprawności” uczniowskich interpretacji – nasi uczniowie często pytają o „odpowiednią” wykładnię. Trzeba im uzmysłowić fakt, iż coś takiego jak „jedyna dobra” interpretacja nie istnieje – każdy zdający ma prawo inaczej konkretną fotografię odebrać, pod warunkiem, że potrafi swoje zdanie uzasadnić, posługując się elementami na tym zdjęciu się znajdującymi.
POLECAMY
Tak więc, na przykład fotografię strażaka w pełnym rynsztunku, stojącego przed wejściem do palącej się posesji zdający może odebrać jako przygotowującego się do akcji ratunkowej lub też jako właśnie opuszczającego niebezpieczne miejsce – w zależności od języka ciała strażaka i jego wyrazu twarzy, wyglądu budynku i jego otoczenia, obecności innych osób lub sprzętu ratowniczego. Jednym słowem – nie istnieje jedna, poprawna interpretacja.
Żeby to przećwiczyć, można się oczywiście uciec do tłumaczenia i wyjaśniania, jednakże, jeśli ma się aż 5 godzin nauczania języka tygodniowo do dyspozycji, można się pokusić o wycieczkę do galerii sztuki. Tak też postanowiliśmy zrobić w klasie 2c (angielskiej) trzyletniego jeszcze wtedy liceum, zwłaszcza że jej uczniowie wszelkie wspólne wyjścia ze szkoły traktowali z ogromnym entuzjazmem i zaangażowaniem.
Był listopad, więc krakowski Bunkier Sztuki wystawiał wtedy akurat zdjęcia z World Press Photo. Umówiliśmy się z uczniami – po uprzedniej dyskusji – że najkorzystniej będzie, jeśli każdy z nich wybierze jedno zdjęcie, które według jego osobistych preferencji powinno otrzymać Grand Prix i uzasadni swoją opinię w zwięzłym eseju, napisanym w języku angielskim. Siłą rzeczy każde wypracowanie zawierało rozważania na temat osobistego odbioru fotografii oraz czynników, które ten odbiór warunkują, tak więc drugim jakby tematem esejów stała się mowa (język) fotografii – sposób, w jaki oddziałuje ona na odbiorcę.
Po kilku godzinach spędzonych na oglądaniu i komentowaniu 178 fotografii prasowych autorstwa 62 fotografów z 27 krajów, oraz sporządzeniu notatek do przyszłych esejów, uczniowie mieli dwa tygodnie na uzasadnienie swoich wyborów na piśmie.
![]()
![]()
Po zakończeniu projektu opracowaliśmy publikację, na którą złożyły się 32 eseje (każdy opatrzony zdjęciem omawianej fotografii, wykonanym przez ucznia na wystawie – wykupiliśmy w galerii w tym celu „legitymację prasową”). Najczęściej wybieranymi przez uczniów Ósemki kategoriami były: General News (11 osób), Contemporary Issues oraz Nature (po 6 osób). W następnej kolejności D...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!