Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniqueskills

11 grudnia 2020

NR 20 (Grudzień 2020)

Trochę koloru i uśmiechu, czyli komiksy na lekcji

180

Kto z nas nie kojarzy kaczora Donalda lub myszki Miki występującej w różnych komiksach? Kolorowe obrazki mają w sobie wiele mocy. Dzięki nim możemy się trochę pośmiać, oderwać od rzeczywistości i nabrać do niej dystansu. Warto skorzystać z komiksów na lekcji języka angielskiego. A oto kilka przykładów, jak można to zrobić.

Czy nasi uczniowie czytają jeszcze komiksy? A może jest to coś, co nie jest teraz modne? Niezależnie od tego, jaka jest odpowiedź, zawsze możemy zrobić coś, co spowoduje, że zachęcimy naszych uczniów do wykorzystania komiksów podczas zajęć języka angielskiego lub w ramach zadania domowego. Będzie to coś innego i ciekawszego oraz innego od zwykłego programu nauczania.

POLECAMY

Zalety komiksów

Komiksy są dla uczniów czymś innym niż standardowym podejściem do nauczania języka angielskiego w formie dłuższych tekstów lub czytanek. Dzięki nim uczniowie mogą przeczytać dialogi krótkie i zwięzłe, które często są oparte o język mówiony, a nie akademicki. Dlatego w takich komiksach łatwiej poznawać język taki, który jest używany na co dzień, a nie tylko w lekturach. Komiksy powodują też to, że uczniowie czują się bardziej zaangażowani w historyjkę, ponieważ jest tutaj też aspekt graficzny i nawet jeśli uczniowie nie zrozumieją każdego słowa, to będą mogli wesprzeć się warstwą graficzną. W ten sposób komiksy pomagają zrozumieć więcej niż tylko i wyłącznie ściana tekstu. Forma komiksów jest lżejsza, więc nastawienie uczniów do ich czytania jest też pozytywne. Nie zawsze dobierzemy komiks, który spodoba się wszystkim uczniom, ale możemy zrobić wiele, żeby dopasować zawartość komiksu do tego, co lubią uczniowie. Większość komiksów jest zabawna, więc uczniowie mogą poznawać nie tylko język angielski, ale także dostarczają sobie nieco rozrywki.

Z jakich narzędzi skorzystać? 

Mamy dostęp do wielu narzędzi, z których możemy tworzyć komiksy na lekcji i z których mogą korzystać nasi uczniowie. Proponuję zacząć od tych bezpłatnych i je przetestować. Jednym z ciekawszych rozwiązań jest użycie programu Canva.com. Po utworzeniu bezpłatnego konta mamy dostęp do tworzenia nie tylko komiksów, ale także wielu różnych graficznych rozwiązań, takich jak kolarze, dyplomy, e-booki i nie tylko. Bardzo ciekawe jest to, że jeśli chcemy pracować mobilnie, to możemy pobrać ze sklepu App Store lub Google Play bezpłatną aplikację Canva i pracować nie tylko na komputerze. Do tego ważne jest to, że do korzystania z serwisu Canva nie trzeba niczego instalować ani pobierać. Aby zaprojektować komiks, wystarczy dokonać wyboru z biblioteki szablonów komiksów. Następnie przesyłamy własne zdjęcia lub wybieramy spośród dostępnych obrazów. Następnie układamy obrazy w kolejności, możemy dodać także filtry, różne efekty i tekst. Na końcu pamiętajmy o udostępnieniu takiego pliku uczniom oraz o jego zapisaniu. Canva oferuje wiele darmowych czcionek i dymków do tworzenia komiksów, jest ich ponad 100 w trybie darmowym. Jeśli chcemy, po skończonej pracy taki komiks w łatwy sposób można pobrać, korzystając z menu w prawym górnym rogu.

Ciekawym narzędziem do tworzenia komiksów jest też make-believe comics. To proste narzędzie, przy pomocy którego możemy stworzyć komiksy, które będą miały maksymalnie 18 okienek. Do wyboru, korzystając z tego narzędzia online, mamy wiele chmurek dialogowych, różnych bohaterów, różne przedmioty. Możemy wybrać również różne tła, gdzie mają odbywać się scenki lub po prostu wybrać sam kolor tła do naszego komiksu. Jeśli chcemy, możemy także wydrukować ten komiks lub zapisać go w wersji online. Aby to zrobić, musimy utworzyć swoje konto lub zalogować się przy pomocy poczty Google. Możemy także wysłać ten komiks komuś znajomemu, podając jego adres email. Bez tworzenia konta możemy zapisać komiks w formie zdjęcia na dysku. Jeśli chcemy zapisać komiks online, musimy się zalogować. To narzędzie sprawdzi się świetnie dla uczniów, którzy są kreatywni i lubią tworzyć swoje treści, ale nie przepadają za rysowaniem. Można utworzyć swój autorski komiks w kilka minut pod warunkiem, że uczniowie mają już na niego pomysł.
 


Dla uczniów, którzy chcą stworzyć komiks w formie jednego obrazka zostało stworzone narzędzie toonytool. Mamy tutaj do dyspozycji wiele różnych możliwości do zastosowania tła, kolorów, przykładowych bohaterów komiksów. Możemy także dodać swój obrazek, załączając go z komputera. Do tego uczniowie mogą wybrać chmury dialogowe i dodatkowe elementy graficzne. W łatwy sposób można pobrać taki obrazek, korzystając z menu umieszczonego pod spodem. Taki obrazek można pobrać i wysłać mailem, wydrukować lub podzielić się nim na Facebooku lub Twitterze. Jeśli chcemy, możemy również skorzystać ze skrótów klawiaturowych zamieszczonych w krótkiej instrukcji pod obrazkiem.
 


A jak można stworzyć komiks bez różnych narzędzi? 

Możemy taki komiks tworzyć po prostu korzystając z narzędzia typu Paint i tam zamieszczać odpowiednie obrazki oraz chmury wyrazowe i tekst. Jeśli zdecydujemy się na korzystanie z takiej opcji, musimy pamiętać o tym, żeby obrazki, z których będziemy korzystać były wybrane z banku zdjęć na odpowiedniej licencji. Licencję do danego obrazka zawsze warto sprawdzać osobno, aby mieć pewność, że nie na ruszyliśmy żadnych praw autorskich.

Inną alternatywą jest stworzenie komiksu jako slajdy w prezentacji. Nie musimy mieć wykupionego dostępu do płatnych platform. Wystarczy, że mamy dostęp do naszej poczty na Gmailu, czyli Google Drive, gdzie możemy korzystać z szablonów prezentacji. Aby takie komiksy były interesujące, warto, żebyśmy przemyśleli wcześniej pomysł i ich zawartość.

Jak jeszcze?

Klasyczne komiksy możemy przygotowywać także przy użyciu kartki papieru i ołówka. To rozwiązanie sprawdzi się, jeżeli chcemy przetestować, czy komiksy będą efektywne na naszych lekcjach językowych oraz jeśli uczniowie nie mają dostępu do narzędzi internetowych na lekcji.

Co możemy robić z komiksami na lekcji? 

Wszystko zależy od tego jak kreatywni są nasi uczniowie i jakiego rodzaju ćwiczenia lubią wykonywać. Oto kilka ciekawych propozycji.

1 Ćwiczenie 
Przygotowujemy dla uczniów szablon składający się z trzech okienek, a zadaniem uczniów jest zaprojektowanie komiksu i jego narysowanie. W tym ćwiczeniu nie jest istotne to, czy uczniowie potrafią dobrze rysować lub szkicować, czy też nie. Liczy się pomysł. Czasem rysowanie komiksu krótszego jest bardziej wymagające niż rysowanie komiksu bez limitu okienek. 

2 Ćwiczenie
Uczniowie mają za zadanie wybrać jakąś frazę w języku angielskim lub idiom, który znają, a następnie z jego pomocą stworzyć krótki komiks. Przed zaprezentowaniem komiksów w klasie sprawdzamy formę gramatyczną każdego komiksu, aby mieć pewność, że wszystko jest zapisane poprawnie. W podobny sposób możemy ćwiczyć inne zadanie, w którym to uczniowie mają za zadanie, na przykład, użyć w komiksach określonych wyrazów, takich jak przymiotniki, przysłówki, czasowniki frazowe, kolokacje lub cokolwiek innego, nad czym akurat pracujemy w klasie.

3 Ćwiczenie 
Uczniowie przygotowują dla siebie wzajemnie szablony komiksów. Przygotowują to w wersji online i wybierają różne tła, chmurki wyrazowe, bohaterów itd. Następnie zapisują swoją pracę bez tekstu i przekazują ja jednej osobie z klasy. Zadaniem uczniów jest wymienienie się swoimi pustymi przygotowanymi komiksami, a następnie uzupełnienie ich zawartością w języku angielskim i pokazanie klasie oraz omówienie. Możemy także zrobić to w ten sposób, że uczeń, który jest autorem danego szkicu komiksu wymyśla swoją wersję komiksu i go uzupełnia, wersję tego samego komiksu jako szablon daje innemu uczniowi do uzupełnienia. Na końcu porównujemy oba komiksy i znajdujemy w każdym z nich mocne strony.

4 Ćwiczenie
Wymiana komiksów. W tym ćwiczeniu każdy z uczniów ma ten sam szablon komiksu. Najlepiej by było, gdyby był to szablon, który zawiera od trzech do sześciu pustych okienek. Szablon polega na tym, że są w nim zamieszczone te same postaci i te same dymki słowne. Wszystko jest umieszczone w tych samych miejscach. Tworzymy po prostu jeden szablon komiksu i kopiujemy go tyle razy ilu mamy uczniów w klasie. Zadanie uczniów polega na tym, że mają określoną ilość czasu na to, aby uzupełnić zawartości jednego okienka z tekstem i postacią. Za każdym razem każdy uczeń ma kilka minut na zastanowienie się, co chciałby zapisać jako komiks, a potem aby to zadanie wykonać. Następnie narysowany komiks jest przekazywany kolejnej osobie, która powtarza dany cykl. Zadanie kończy się wtedy, gdy wszystkie pola zostaną uzupełnione przez różnych uczniów. W kolejnym kroku następuje prezentacja tak utworzonych komiksów i ich ewaluacja. Jako nauczyciele zbieramy także informacje o tym, jak uczniom się pracowało w tym zadaniu oraz o tym, co było dla nich najłatwiejsze, a co najtrudniejsze.

5 Ćwiczenie 
Do tego ćwiczenia uczniowie potrzebują przygotowania wcześniej różnych wycinków z gazet. Te wycinki mogą dotyczyć ludzi, miejsc, obiektów itd. Każdy z uczniów powinien dysponować swoją kolekcją wycinków. Następnie uczniowie pracują w parach lub małych zespołach i ze wspólnie zebranych wycinków układają jeden spójny i logiczny komiks z dialogami w języku angielskim. Aby korzystanie z języka angielskiego było łatwiejsze, uczniowie korzystają ze słowników internetowych. Ten typ zadania sprawdzi się bardzo dobrze jako zadanie domowe lub element projektowy lub jako podsumowanie tematyki związanej z komiksami.

6 Ćwiczenie 
Kolekcja komiksów. To ćwiczenie polega na tym, że jako podsumowanie tematu komiksów zbieramy wszystkie wytworzone prace od uczniów i tworzymy z nich jedną kolekcję. Możemy stworzyć taką kolekcję komiksów w wersji online. Wtedy może być to, na przykład, prezentacja wszystkich komiksów w formie prezentacji animowanej lub jako ebook. W wersji papierowej możemy zebrać wszystkie komiksy do koszulek ochronnych, a następnie je spiąć i wpiąć do skoroszytu lub do segregatora. W tym zadaniu ważne jest też to, aby to uczniowie mówili bardzo dużo i opowiadali lub prezentowali swoje komiksy oraz dzieli się podsumowaniem z serii lekcji przeprowadzonej w oparciu o komiksy.

7 Ćwiczenie 
Tłumaczenie komiksów. Uczniowie korzystają z komiksu w języku polskim, a następnie starają się zastąpić polskie dymki w komiksach ich angielskimi odpowiednikami. Musimy tutaj uczulić uczniów na to, że nie mogą robić kalek bezpośrednich wyrazów w komiksach. Aby mieć pewność, że tłumaczenia komiksów z języka polskiego na angielski są zrobione poprawnie, powinniśmy wspólnie z uczniami przetłumaczyć kilka komiksów w klasie. Jeśli uczniowie czują się na siłach, mogą wtedy tłumaczyć komiksy w parach lub w grupach, a następnie prezentować swoje wyniki w klasie.

8 Ćwiczenie 
Uczniowie zapisują dla siebie wzajemnie różne zdania lub pytania w języku angielskim. Następnie wszystkie karteczki wrzucamy do jednego pudełka. Uczniowie losują z pudełka po kilka kartek. Może być to, na przykład, 5 kartek. Ilość kartek jest ustalana przed losowaniem. Zadaniem uczniów jest przeczytanie tego, co znajduje s...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy