Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniqueskills

6 sierpnia 2019

NR 12 (Sierpień 2019)

Tworzenie interaktywnych lekcji na platformach cyfrowych – poznaj Tes Blendspace, Nearpod i Pearltrees!

0 83

Uczestnictwo w wielu ogólnopolskich projektach dla szkół (m.in. Szkoła z Klasą 2.0, Projekt z Klasą czy Szkoła Sukcesu), zamiłowanie do ścieżek edukacyjnych (m.in. „odwrócona klasa” czy „uczymy innych”) oraz całkowity „odjazd” na punkcie nowoczesnych technologii zaowocowały potrzebą znalezienia odpowiednich, bezpłatnych narzędzi, które ułatwiałyby mi tworzenie i organizowanie interaktywnych zajęć językowych. Lekcji, podczas których na jednej platformie będę mogła zamieszczać materiały edukacyjne, udostępniać prezentacje, tworzyć wirtualne klasy oraz angażować uczniów online. Te poszukiwania zaowocowały zaprzyjaźnieniem się z trzema fantastycznymi miejscami: Tes Blendspace, Nearpod oraz Pearltrees.

Zacznijmy od wyjaśnienia, czym jest lekcja z użyciem technologii. Śledząc internetowe fora nauczycielskie lub uczestnicząc w dyskusjach online, często spotykam się z sytuacją, gdzie lekcja cyfrowa oznacza dla nauczycieli lekcję od dzwonka do dzwonka „zapchaną” wymyślnymi ćwiczeniami interaktywnymi, quizowaniem oraz przeskakiwaniem z jednej strony WWW na drugą. Najlepiej, jeśli uczniowie siedzą przed komputerami lub mają do dyspozycji tablety najnowszej generacji, a nauczyciel zaznacza na tablicy kolejne „zaliczone” linki. O zgrozo!

Moje TIK-ające lekcje rozumiem zupełnie inaczej – technologia, platformy oraz wszystkie zadania interaktywne NIE są celem samym w sobie – są tylko narzędziem, drogą do osiągnięcia celu nadrzędnego, jakim jest jak najgłębsze zanurzenie się w języku angielskim oraz rozwijanie umiejętności potrzebnych w erze cyfrowej, w której przyszło żyć oraz funkcjonować zawodowo naszym dzieciom. Co z tego, że uczeń potrafi idealnie napisać CV w Wordzie – skoro nie potrafi „ubrać” tego dokumentu graficznie oraz wysłać do przełożonego z odpowiednią adnotacją. Po co młodemu człowiekowi szalony, kolorowy quiz z efektem „WOW”, skoro nie umie wyciągnąć wniosków i poprawiać swoich błędów? W jakim celu nauczyciel przeprowadza spotkanie, skoro na jego zakończenie nie pyta uczniów o feedback i nie pozwala im wyrazić swoich odczuć, obaw, wątpliwości czy pochwał? I na koniec – po co starać się i tworzyć kreatywne zajęcia przepełnione technologicznymi nowinkami, skoro nie wykorzystujemy możliwości komunikacji „w chmurze” i kończą się one wraz ze szkolnym dzwonkiem?

Jak już wspominałam, wraz z rozwojem mojego warsztatu pracy zarówno od strony metodycznej, jak i „narzędziowej” zaczęłam z poszukiwać narzędzi, które ułatwią  (i uprzyjemnią) mi tworzenie zajęć interaktywnych.  Chodziło o spotkania z technologią w tle, z dostępem do internetu i rzutnika, z możliwością skorzystania (nie zawsze koniecznie) z tabletów lub prywatnych telefonów moich uczniów. Tyle, jeśli chodzi o sprzęt. Następnym krokiem było odnalezienie miejsca, w którym będę mogła zebrać po kolei materiały, których zamierzam użyć na zajęciach (tekst, filmy, PDF, bezpośrednie linki do stron www, grafiki…), stworzyć wirtualne klasy i udostępnić materiały uczniom online. Najlepiej jeszcze, aby możliwa była interakcja z uczniem – żywa dyskusja, odpowiedź na pytania czy zrobienie szybkiej ankiety (niech żyje informacja zwrotna!). Kiedyś, aby przeprowadzić zajęcia, do których miałam kilka „załączników”, otwierałam zakładki i okienka, wklejałam linki do Worda, podawałam je na tablicy uczniom. Ale na szczęście to już historia starożytna. Cały czas używam Padleta (www. padlet.com) – tak, z nim można zdziałać (prawie) wszystko, ale funkcjonuje on w moim belferskim warsztacie raczej jako tablica korkowa online, „zbieracz” pomysłów czy  uczniowskich zadań domowych.

Poniżej zapraszam w podróż po trzech sprawdzonych przeze mnie bezpłatnych TOP PLATFORMACH, miejscach, które autentycznie zachwycają i ułatwiają tworzenie uporządkowanych, angażujących lekcji cyfrowych. 

Cechy wspólne dla wszystkich platform:

  • Możliwość dodawania własnych materiałów oraz korzystania z ogólnodostępnych –  platformy te zintegrowały miliony zasobów z katalogu otwartego tak, że jego użytkownicy mogą dodawać je do swoich „lekcji” za darmo, można też dodawać do lekcji własne materiały.
  • Do wyboru znajduje się cały wachlarz narzędzi edukacyjnych, takich jak: testy, dodawanie rysunków lub pokazu slajdów, dodawanie ankiety, linków www, możliwość rysowania na tablicy, możliwość rysowania na obrazku, możliwość dodawania filmów, grafik i dokumentów tekstowych.
  • Po stworzeniu lekcji – powstaje prezentacja, która może nam towarzyszyć podczas zajęć lub którą możemy udostępnić uczniom w celu działań interaktywnych w trakcie/lub po lekcji.
  • Stworzoną lekcją możemy podzielić się z uczniami za pomocą linków, udostępnienia w innych grupach (FB, Google Classroom) lub kodów QR.
  • Możliwość stworzenia interaktywnych grup/klas i łatwe monitorowanie działań na platformie.
  • Intuicyjny interfejs i łatwa obsługa.
  • Koniecz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy