Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniqueskills

30 czerwca 2020

NR 17 (Czerwiec 2020)

We are what we read – nasz projekt literacki

77

Czytanie i czytelnictwo, czy to w języku ojczystym, czy (rzadziej) obcym, jest od dawna przedmiotem zainteresowania władz edukacyjnych, szkół i nauczycieli, bo tak naprawdę to od nas zależy, czy uda się wpoić i utrwalić nawyk czytania u naszych podopiecznych, nawyk, który pozwoli przetrwać niejeden kryzys, a bez którego nie da się świadomie i odpowiedzialnie funkcjonować we współczesnym świecie. Stąd też – pomysł projektu.

Projekt literacki WE ARE WHAT WE READ (literatura i poezja angielskojęzyczna) polegał na zachęcaniu uczniów naszej szkoły do jak najczęstszego czytania w języku angielskim i nie tylko. Miał również na celu zapoznanie ich z sylwetkami i twórczością choćby niektórych spośród znanych autorów świata anglosaskiego.

Uczniowie chętni do udziału w projekcie proponowali, jakim pisarzem czy poetą z angielskojęzycznego obszaru językowego chcieliby się zająć, po czym przygotowywali o nim prezentację dla klasy (w języku angielskim oczywiście), zazwyczaj w granicach 5−10 minut. Byli wśród tych pisarzy zarówno klasycy, jak William Blake czy Walt Whitman, jak i pisarze popularni, w rodzaju J.R.R. Tolkiena albo J.K. Rowling. 
Niektórzy uczniowie przygotowali oprócz tego multimedialną prezentację w programie PowerPoint, inni pisali artykuł o danej postaci i jej twórczości, ilustrowany zdjęciami. Jeszcze inni pisali opowiadania „w stylu” danego pisarza i z jego bohaterami (np. tekst o Lordzie Vetinari z powieści Terry’ego Pratchetta). Od 2006 roku powyższa działalność została włączona do realizacji innowacji pedagogicznej „Uczeń liceum świadomym użytkownikiem anglojęzycznych mediów masowych w dobie globalizacji” mojego autorstwa.

W ramach projektu uczniowie przygotowali również konkurs literacki „Czy ja to faktycznie napisałem?!” („Did I Really Write This?!”), który następnie przeprowadzili w czasie Dnia Języka Angielskiego oraz podczas Dni Otwartych Ósemki dla gimnazjalistów. Oprócz tego wszyscy uczestnicy projektu wypełniali kwestionariusz na temat swoich nawyków i upodobań czytelniczych, opisując w nim między innymi swoje książkowe pasje. Część tych materiałów (włącznie z prezentacjami w PowerPoint oraz zdjęciami z Dnia Angielskiego czy Dni Otwartych), zgromadzonych w latach 2004–2009, została przedmiotem dwutomowej, 200-stronnicowej publikacji WE ARE WHAT WE READ – NASZ PROJEKT LITERACKI.

Spektrum wyboru prezentowanych autorów było naprawdę duże. Uczniowie preferowali wypowiedzi ustne (speech) na forum klasy, rzadziej wybierali pisanie artykułów, a najmniej było pracochłonnych prezentacji w PowerPoint. Warto dodać, iż niczego uczniom nie narzucałam, więc mówili o tym, co naprawdę ich zajmuje – głównym tematem była twórczość, a najczęściej konkretna, przeczytana przez ucznia (prawie zawsze po polsku) książka. Podobało mi się to, że często były to bardzo osobiste wypowiedzi, prywatne odniesienia, wpływ danej pozycji na zachowanie, postrzeganie świata, czy nawet życie ucznia. Co zrozumiałe, pozostała część klasy bardzo uważnie słuchała (ja oczywiście też). Jeśli chodzi o prezentacje w PowerPoint oraz artykuły, to zawierały one z kolei więcej informacji biograficznych oraz bibliograficznych.

POLECAMY

Konkurs literacki

Na podstawie zebranych informacji jeden z uczniów mojej klasy wychowawczej (dziennikarskiej) przygotował prezentację w programie Power Point na temat najważniejszych dzieł wybranych dwudziestu autorów, zawierającą również ich podobizny. Ta prezentacja posłużyła nie tylko jako quiz na lekcjach języka angielskiego w klasach, w których zakończyłam projekt literacki i chciałam go podsumować, ale posłużyła ona również do sporządzenia konkursu literackiego na Dzień Języka Angielskiego w naszej szkole, jak również na Dni Otwarte Ósemki.

Dwadzieścia nazwisk, 20 tytułów oraz (osobno) czarno-białe portrety dwudziestu autorów/autorek (w formacie A4) zawisły w auli na styropianowych stojakach, każda z podobizn opatrzona numerem. Uczestnicy wypełniali karty odpowiedzi, zawierające numery fotografii, do których trzeba było dopisać nazwisko autora oraz tytuł książki jego autorstwa.

Kwestionariusz

Pytania do kwestionariusza na temat nawyków czytelniczych naszych uczniów zaczerpnęłam z podręcznika C. Latham-Koenig i C. Oxendena „New English File Intermediate Plus” OUP. Odpowiedzi uczniów były bardzo ciekawe, zwłaszcza te dotyczące miejsca, w którym oddają się lekturze (meadow, balcony, my grandmother’s house, my couch, a quiet place, a garden, a park), chociaż zdecydowanie wygrywała tu odpowiedź in my bed. 

Na pytanie dziewiąte, dotyczące przykładów tekstów, które uczniowie czytają po angielsku, najczęściej padały odpowiedzi: e-mails, catalogues, labels, letters, leaflets, text messages, websites, information on the Internet, textbook articles, questionnaires, song lyrics, instruction manuals, captions in art or photo albums, advertisements, billboards, postcards, brochures. Zdarzały się jednak (choć rzadziej): film subtitles, abridged books (English readers), newspapers, magazines, short stories, poems, a nawet novels czy diaries.

Ostatnie pytanie kwestionariusza dotyczyło strategii, stosowanych przez uczniów podczas czytania w języku angielskim. Odpowiedzi były ogromnie zróżnicowane, od: I only read...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy