Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniqueskills

20 kwietnia 2020

NR 16 (Kwiecień 2020)

WebQuesty – pomysł na zadania językowe pełne frajdy?

0 1092

WebQuesty to coraz częściej przewijający się termin w edukacji i nie tylko językowej. Dlaczego zyskuje na popularności i kto na tym zyskuje? Jak użyć WebQuestu na lekcji i czy należy się do tego przygotować? Rozwiewamy wątpliwości.

  • Wątpliwość 1. WebQuest jest jak praca projektowa – nie ma na to czasu.

Jeśli nauczyciel mądrze pokieruje WebQuestem, który nie będzie rozciągał się na wiele tygodni, to nie ma takiego ryzyka. WebQuest powinien mieć jasno określone zadania i strukturę. Więcej dowiesz się z dalszej części tego artykułu.

POLECAMY

  • Wątpliwość 2: Panuje przesyt internetu i narzędzi TIK. Nie wnosi to wiele do samej nauki języka.

To fakt, natomiast w WebQueście nie chodzi o używanie TIK dla samej atrakcyjności narzędzia, ale o szukanie informacji po angielsku i dokształcanie się poprzez zbieranie tych treści za pomocą internetu i jego zasobów, w tym używanie narzędzi TIK, by dostarczyć „real-life” materiały, takie jak: artykuł PR, mail do szefa, ulotka informacyjna, plakat reklamowy, prezentacja przed inwestorami.

  • Wątpliwość 3: Nie wiem, jak mam to ugryźć i od czego zacząć.

Warto zacząć od ustalenia chwytliwego tematu, który jednocześnie niesie za sobą jakąś misję do wypełnienia, a co za tym idzie – listę zadań. Przykładem może być sposób na stworzenie nowego leku dla ludzkości.

WebQuest na skróty


„WebQuest jest do działalność badawcza, w której większość informacji wykorzystanych przez ucznia pochodzi z internetu. Jest to metoda, którą zaprojektowano, aby motywować badacza do twórczego wykorzystania informacji, a nie tylko wyszukania ich w sieci, oraz aby wspomagać myślenie na poziomie analizy, syntezy i ewaluac­­ji” – Bernie Dodge, jeden z twórców metody WebQuest.
Koncept WebQuestu został dopracowany na przestrzeni lat i dostosowany do różnych dyscyplin. Philip Benz opisuje WebQuest w następujący sposób: „WebQuest jest konstruktywistycznym podejściem do nauki (...). Uczniowie nie tylko zestawiają i organizują informacje, które znaleźli w internecie, ale także kierują swoje działania w stronę rozwiązania jakiegoś problemu, często związanego z jedną lub kilkoma rolami wzorowanymi na rolach lub profesjach wykonywanych przez ludzi dorosłych”.

Typowa struktura WebQuestu zawiera następujące elementy:

  1. Zadanie – polecenia dla poszczególnych grup i opis materiałów (musi powstać jakiś produkt), który należy stworzyć.
  2. Proces – opis kroków, jakie należy wykonać, aby skończyć quest.
  3. Źródła wiedzy – lista linków do wykorzystania w pracy nad projektem.
  4. Ewaluacja – samoocena dotycząca wykonania zadań.
  5. Podsumowanie – sprawozdanie z projektu, czasem zawierające prezentację gotowych materiałów przez uczniów.


Jak to przeprowadzić?

 

  1. Wprowadzenie musi być! 
    Poprzez wprowadzenie do WebQues...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy