WebQuesty to coraz częściej przewijający się termin w edukacji i nie tylko językowej. Dlaczego zyskuje na popularności i kto na tym zyskuje? Jak użyć WebQuestu na lekcji i czy należy się do tego przygotować? Rozwiewamy wątpliwości.
- Wątpliwość 1. WebQuest jest jak praca projektowa – nie ma na to czasu.
Jeśli nauczyciel mądrze pokieruje WebQuestem, który nie będzie rozciągał się na wiele tygodni, to nie ma takiego ryzyka. WebQuest powinien mieć jasno określone zadania i strukturę. Więcej dowiesz się z dalszej części tego artykułu.
POLECAMY
- Wątpliwość 2: Panuje przesyt internetu i narzędzi TIK. Nie wnosi to wiele do samej nauki języka.
To fakt, natomiast w WebQueście nie chodzi o używanie TIK dla samej atrakcyjności narzędzia, ale o szukanie informacji po angielsku i dokształcanie się poprzez zbieranie tych treści za pomocą internetu i jego zasobów, w tym używanie narzędzi TIK, by dostarczyć „real-life” materiały, takie jak: artykuł PR, mail do szefa, ulotka informacyjna, plakat reklamowy, prezentacja przed inwestorami.
- Wątpliwość 3: Nie wiem, jak mam to ugryźć i od czego zacząć.
Warto zacząć od ustalenia chwytliwego tematu, który jednocześnie niesie za sobą jakąś misję do wypełnienia, a co za tym idzie – listę zadań. Przykładem może być sposób na stworzenie nowego leku dla ludzkości.
WebQuest na skróty
„WebQuest jest do działalność badawcza, w której większość informacji wykorzystanych przez ucznia pochodzi z internetu. Jest to metoda, którą zaprojektowano, aby motywować badacza do twórczego wykorzystania informacji, a nie tylko wyszukania ich w sieci, oraz aby wspomagać myślenie na poziomie analizy, syntezy i ewaluacji” – Bernie Dodge, jeden z twórców metody WebQuest.
Koncept WebQuestu został dopracowany na przestrzeni lat i dostosowany do różnych dyscyplin. Philip Benz opisuje WebQuest w następujący sposób: „WebQuest jest konstruktywistycznym podejściem do nauki (...). Uczniowie nie tylko zestawiają i organizują informacje, które znaleźli w internecie, ale także kierują swoje działania w stronę rozwiązania jakiegoś problemu, często związanego z jedną lub kilkoma rolami wzorowanymi na rolach lub profesjach wykonywanych przez ludzi dorosłych”.
Typowa struktura WebQuestu zawiera następujące elementy:
- Zadanie – polecenia dla poszczególnych grup i opis materiałów (musi powstać jakiś produkt), który należy stworzyć.
- Proces – opis kroków, jakie należy wykonać, aby skończyć quest.
- Źródła wiedzy – lista linków do wykorzystania w pracy nad projektem.
- Ewaluacja – samoocena dotycząca wykonania zadań.
- Podsumowanie – sprawozdanie z projektu, czasem zawierające prezentację gotowych materiałów przez uczniów.
Jak to przeprowadzić?
- Wprowadzenie musi być!
Poprzez wprowadzenie do WebQues...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!