Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniqueskills

10 kwietnia 2019

NR 10 (Kwiecień 2019)

Wideo na lekcji języka angielskiego

0 86

W dobie internetu, filmów na YouTube oraz tego, że każdy może tworzyć i nagrywać swoje wideo, popularność tego środka komunikacji bardzo wzrasta. Dzisiejsi uczniowie nie wyobrażają już sobie dnia bez obejrzenia wideo z YouTube'a. Możemy w prosty sposób wykorzystać ten trend, dzięki czemu nasze zajęcia będą bardziej interesujące dla uczniów i pokażą, że wideo na lekcji języka angielskiego może dostarczyć wiele korzyści.

Zalety korzystania z wideo

Ogromną zaletą filmów wideo na lekcji jest większe zaangażowanie uczniów. Forma ta jest dużo bardziej interesująca, uczniowie mogą słuchać, obserwować, reagować językowo – wideo stymuluje mózg uczniów, jest dobre dla wzrokowców i słuchowców.

Wideo to pokazywanie języka ludzi w codziennym kontekście. Przy korzystaniu z takich materiałów pokazujemy uczniom język adekwatny do danej sytuacji. Mogą to być zarówno wideo treningowe, jak i fragmenty filmów i seriali, które są dostępne legalnie i bezpłatnie jako materiały promocyjne do danego filmu.

Kolejny plus tego typu narzędzia to wiele poziomów materiałów. Taka forma pracy na lekcjach może być z łatwością dopasowana do różnych poziomów językowych uczniów. Zaczynając od najbardziej podstawowych fraz, słów i dialogów, aż do fragmentów seriali lub filmów. Każdy z uczniów znajdzie coś dobrego dla siebie.

Uczniowie mogą także sprawdzić swój stopień zrozumienia danego klipu. Jeśli wideo będzie dobrze wprowadzone na lekcji angielskiego, to uczniowie uzyskają założone i zamierzone efekty – dobre zrozumienie i odbióru materiałów. Przy powtarzaniu takich typów ćwiczeń uczniowie pracują nad stopniem zrozumienia treści wideo, co wpłynie pozytywnie na ich kompetencje językowe oraz na korzystanie z angielskiego w życiu codziennym. 

Wideo pozwala na pokazywanie materiałów o większej różnorodności, nie tylko ze względu na tematykę, ale także sposób przekazu i jego prezentację. Podczas słuchania plików audio uczniowie nie mają możliwości wykonywania  tych typów zadań, które są możliwe do wykonania z plikami wideo. Różnorodność jest nie tylko tematyczna, ale dysponujemy także większą liczbą zadań przygotowujących do obejrzenia wideo, a także po wysłuchaniu i obejrzeniu wideo. Nieodłącznym elementem lekcji są zadania podsumowujące lekcję z użyciem wideo. 

Pozwala na zorganizowanie różnego typu zadań przed i po zapoznaniu się z filmem. Pozwala na wykorzystanie różnych zadań typu pre-watching i post-watching, które pomogą uczniom zwrócić uwagę na najważniejsze aspekty materiału oraz rozszerzyć kompetencje językowe w różnych obszarach. Dobór ćwiczeń zależy także od celu materiału wideo oraz możliwości grupy i zasobów, którymi dysponujemy na zajęciach w klasie. 

Główne wyzwania

Wideo nieumiejętnie użyte może rozleniwić uczniów. Musimy pamiętać, aby wideo na lekcji angielskiego spełniało swoje cele. Nie jest to tylko i wyłącznie oglądanie dla przyjemności, ale także dla wykonywania odpowiednich zadań oraz rozwijania sprawności komunikacyjnych. 

Możemy mieć problemy z doborem odpowiedniego poziomu wideo. Gdy nie znamy poziomu uczniów lub dopiero zaczynamy z nimi pracę, pojawiają się trudności z doborem odpowiedniego poziomu wideo na lekcji języka angielskiego. Warto taki typ zadań wprowadzić dopiero po jakimś czasie, gdy poznamy naszych uczniów lepiej. 

Przykładowa struktura z wykorzystaniem materiałów wideo

Powinniśmy wziąć pod uwagę kilka typów zadań, które pomogą w owocnym słuchaniu i oglądaniu. Jednymi z najbardziej popularnych zadań i struktur są te następujące. Zamykają się w schemacie: wprowadzenie, obejrzenie, utrwalenie, praca dodatkowa. Spójrzmy na poniższe przykłady:

 

Struktura Sugestie
Wprowadzenie słownictwa przed słuchaniem Dobrze, aby zawierało elementy TPR oraz gier, np. kalambury, bingo; warto czasami odejść od zadań typu dopasowanie słów do definicji czy zadania na dobieranie
Słuchanie i pytania ogólne dotyczące ogólnego zrozumienia nagrania,  Warto zadać pytanie przed słuchaniem i dać uczniom szansę na wymyślenie swoich odpowiedzi. Potem uczniowie słuchają drugi raz i mimo że nie będą rozumieli całego tekstu, zadajemy im proste pytania
Słuchanie, aby dowiedzieć się szczegółów, które są w nagraniu Uczniowie powinni móc słuchać trzy razy. Pierwszy raz – ogólnie, aby zaznajomić się z tematem i odpowiedzieć na ogólne pytanie. Kolejne, aby móc wykonać dalsze zadania (można czytać więcej razy niż trzy)
Uzupełnianie zadań będących pytaniami otwartymi Dobrze jest poprzedzić je dyskusją i dać możliwość popracowania nad pytaniami samodzielnie
Zadania typu prawda /fałsz Można wykonać je w parach, aby zaoszczędzić trochę czasu na lekcji. Uczniowie mogą poćwiczyć zadawa...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy