Dołącz do czytelników
Brak wyników

Speak up

27 kwietnia 2020

NR 16 (Kwiecień 2020)

Zostało Ci pięć minut lekcji? – wykorzystaj nasze „15 Go To Activities”!
#ManiaUpraszczania, cz. 3

82

Warto mieć taki „gotowiec” – listę kreatywnych, prostych i angażujących aktywności do wykorzystania tu i teraz, bez przygotowania, kserowania i wycinania. Pomysły na szybką rozgrzewkę, powtórkę słownictwa albo usystematyzowanie gramatyki. Zatem wytnij tę kartkę, schowaj do nauczycielskiego notesu i testuj z uczniami!
 

I’m a UFO! 


Praca w parach. Jeden uczeń podaje zdanie związane z poprzednimi zajęciami, np. My mum never drinks milk. Drugi uczeń udaje przybysza z kosmosu i pyta: What is milk? – dostaje odpowiedź: Milk is a white liquid produced by a cow. UFO znowu dopytuje What is cow? – odpo­wiedź: Cow is a farm animal and… Uczniowie kontynuują rozmowę do wyczerpania pomysłów lub zakończenia przeznaczonego na aktywność czasu (ok. 2–3 min).

Word-by-word sentence


Budowanie zdania słowo po słowie. Uczniowie stają w kolejce przed tablicą – pierwszy uczeń pisze jeden wyraz (nie musi to być pierwsze słowo w zdaniu) i idzie na koniec kolejki. Kolejny uczeń dopisuje jedno słowo po lewej lub prawej stronie poprzedniego. Tak kontynuują, aż stworzą rozbudowane, poprawne gramatycznie i leksykalnie zdanie. Najlepiej, aby zdanie zawierało jak najwięcej słów, które chcemy utrwalić.

One picture – a thousand words


Opis obrazka to bogactwo możliwości. Uczniowie opisują obrazek/zdjęcie w grupie 3–4-osobowej (może to być fotografia wyświetlona na rzutniku lub jakikolwiek obrazek w podręczniku). Jeden uczeń – jedno zdanie, następny uczeń kontynuuje, podając kolejne zdania lub rozbudowuje wypowiedź poprzednika, np. dodając przymiotniki.
 

Name 3 things


Nauczyciel (lub uczniowie) podaje kategorie (zależnie od przerabianej tematyki) – uczniowie piszą trzy (4, 5?) słowa związane z kategorią, np. name three round things/indor sports/predictions about the future. Uczniowie wymieniają się kartką z kolegą, sprawdzają znajomość i poprawność słówek. Następnie nauczyciel podaje kolejną kategorię.

 

Headline challenge


Uczniowie piszą nagłówek gazetowy, np. na temat poprzednich zajęć, używając danej konstrukcji gramatycznej (np. passive voice) albo odpowiadając na powitalne pytanie: How’s life?

 

 Vocabulary Vouchers


Uczniowie dostają 2–3 słowa (np. z poprzedniej lekcji). Pracują w parze i układają spontanicznie dialog – warunkiem zakończenia konwersacji jest „pozbycie się” karteczek ze słowami poprzez użycie wyrazu w zdaniu w konwersacji.

 

Quick Draw


Uczeń podchodzi do tablicy, nauczyciel mówi mu szeptem do ucha słowo, wyrażenie lub zdanie. Zadaniem ucznia jest narysować je na tablicy, nie używając żadnych objaśnień. Uczniowie obserwują i podają swoje propozycje.

 

Wordbuilders


Z liter podanego słowa uczniowie tworzą jak najwięcej nowych słów w określonym czasie (np. 3 minuty), np. GIRLFRIENDS (friend, end, ride, nerd, send…).

 

Gapped Sentence Flashcard


Nauczyciel przydziela słówko i małą karteczkę oraz pros...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy