Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniqueskills

26 lutego 2021

NR 21 (Luty 2021)

Zróbmy sobie klasowy newsletter językowy

61

Z czym kojarzą nam się newslettery? Może z zapisywaniem się na różne listy mailingowe, żeby dowiadywać się nowych ciekawych informacji? Może newsletter jest to coś, co sami prowadzimy? A jeśli chcemy taki newsletter wprowadzić dla naszych uczniów i zrobić z tego newsletter językowy? O czym warto pamiętać i jak go stworzyć? Jakie ma zalety dla uczniów i jak można z niego skorzystać? O tym wszystkim opowiem w tym artykule.

Czym jest newsletter? 

Jak sama nazwa wskazuje jest to list z różnymi informacjami nowymi dla danej osoby. Korzystamy z niego, gdy chcemy kogoś poinformować o czymś lub dowiedzieć się sami czegoś nowego. Jestem przekonana, że wielu nauczycieli korzysta z różnych newsletterów, więc doskonale wiedzą, jakie mogą być ich przykłady. Dzięki temu łatwiej będzie nam stworzyć swój własny klasowy newsletter językowy.

POLECAMY

Jakie są zalety takiego rozwiązania?

Często może okazać się, że zalet takiego rozwiązania jest wiele. Przede wszystkim, możemy pokazać uczniom różne dodatkowe materiały, na które nie znaleźliśmy czasu do pokazania na lekcji. W takim newsletterze możemy zawrzeć także dodatkowe informacje lub informacje utrwalające dla uczniów. Dzięki temu uczniowie mają wszystkie wiadomości zebrane w jednym miejscu i wysłane za pośrednictwem maila. Dlatego też mogą łatwo do różnych materiałów wracać, jeśli tylko ich nie skasują. Dodatkowo uczniowie mogą odpowiadać na takie newslettery językowe na lekcji, dzięki czemu tworzy się nam dyskusja klasowa, którą można kontynuować nie tylko w klasie. 

Co może zawierać taki newsletter?

Mamy wiele możliwości do wyboru, jeśli chodzi o zawartość takich listów. Zamiast zastanawiać się bardzo długo, możemy po prostu zapytać naszych uczniów o to, jaki rodzaj newslettera byłby dla nich ciekawy. W tym celu możemy wykonać następujące ćwiczenie.

Ćwiczenie pierwsze
Pytamy uczniów o to, czy czytają od czasu do czasu jakieś newslettery. A jeśli tak, to co powoduje, że dany newsletter jest dla nich ciekawy lub też nie. Najlepiej by było, gdyby uczniowie w miarę swoich możliwości podawali odpowiedzi na te pytania w języku angielskim. Dzięki temu poznamy preferencje naszych uczniów i będziemy wiedzieli, jakie możemy stworzyć szkice listów, aby były interesujące dla uczniów.

Ćwiczenie drugie
Po przedyskutowania tego, czym są takie listy i które są angażujące i interesujące dla uczniów, możemy zaproponować, aby uczniowie pracowali w parach lub w grupach i stworzyli jeden przykładowy, krótki newsletter na interesujący ich temat. Dzięki temu, po pierwsze, uczniowie będą mogli poćwiczyć pracę w grupach, interakcje i pisanie w języku angielskim. Co więcej, będą mogli zaprezentować nam to, jakie mają wyobrażenie o takim newsletterze. Dzięki temu będziemy mogli zebrać pomysły na to, jaki rodzaj takich listów będzie dla uczniów ciekawy. 

Przykłady kategorii
Możemy tworzyć newslettery o różnych kategoriach. Przykładowo mogą być to listy:

  1. Gramatyczne. W takich listach możemy przypominać uczniowi lub wyjaśniać różne zawiłości gramatyczne. Możemy załączyć linki do ćwiczeń z serwisów zewnętrznych lub też stworzyć dla uczniów swoje własne autorskie materiały do nauki gramatyki. Z powodzeniem w takiej formie możemy wykorzystać też filmy wideo z serwisów YouTube lub inne materiały edukacyjne video. Dzięki temu uczniowie będą mogli dowiedzieć się nowych informacji, utrwalić poprzednie, poćwiczyć.
  2. Związane ze słownictwem. W tego typu listach możemy zamieszczać uczniom listy słówek ze sposobami na to, jak je zapamiętać w ciekawy sposób. Mogą być to nasze przykłady kreatywnego zapamiętania danych słów i fraz lub też i przykłady mnemotechnik zaczerpniętych z internetu. Możemy też zachęcić uczniów do tworzenia swoich własnych skojarzeń potrzebnych do zapamiętania danych słów w języku angielskim.
  3. Związane z powtórkami. W takich listach możemy przypominać uczniom o różnych zagadnieniach, które już poznali wcześniej i które powinni już znać. Jeśli chcemy, możemy także załączać ćwiczenia dodatkowe dla uczniów albo też zachęcać uczniów do aktywności własnej i do zamieszczenia w listach zwrotnych swoich własnych ćwiczeń powtórkowych.
  4. Związane z pisaniem. Można wykorzystać formy, takie jak opis obrazka w wersji pisanej, rozprawka za i przeciw, opowiadanie, list formalny, pocztówka itd. Możemy przypominać uczniom o różnych formach pisemnych łącznie z przykładami i listami słówek, które mogą się przydać do danego pisania. Uczniowie mogą także wypełniać ćwiczenia związane z pisaniem lub też przygotowywać swoje wersje, na przykład, pocztówki i nam je odsyłać online.
  5. Przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty lub matury lub jakiegokolwiek innego egzaminu. W takim formacie dobrze sprawdzą się informacje dotyczące samego egzaminu, przykładowe zadania egzaminacyjne, materiały treningowe do danego typu zadań. Możemy także załączać materiały PDF lub linki do nich z sieci, tak aby uczniowie mogli sobie poćwiczyć dane zagadnienia do egzaminu. 
  6. Związane z mówieniem. W takich listach możemy pokazywać uczniom różnego rodzaju słowa i frazy, na podstawie których mają potem przygotować swoją wypowiedź ustną. Możemy także włączać w to linki z materiałami pomagającymi w ćwiczeniu mówienia i słuchania. Może być to, na przykład, link do dialogu, który mają posłuchać uczniowie, a następnie na lekcji opowiedzieć. Jeśli chcemy, możemy także poprosić uczniów o nagranie swojej własne krótkiej wypowiedzi na dany temat i przygotowanie jej do zaprezentowania w klasie.
  7. Związane z danym (wybranym) tematem. Jeśli uczniowie już oswoją się z formatem takich listów, nic nie stoi na przeszkodzie, aby sami wymyślili tematy do takiego listu. Mogą to być różne motywy przewodnie. Wszystko zależy od wieku, możliwości i kreatywności naszych uczniów. Dobrze byłoby sporządzić taką liczbę różnych możliwych tematów, z których uczniowie mogą wybierać. 

Niezależnie od tego, jaki typ wybierzemy, powinniśmy to przedyskutować z uczniami i uprzedzić ich o tym, że taki newsletter chcemy wprowadzić. Dzięki temu szanse na powodzenie projektu będą większe. A jeśli poznamy naszych uczniów, to będzie nam łatwiej dobrać treści do możliwości oraz do celu, który mamy. 

Jak przygotować się do tworzenia takich listów? 

Wszystko zależy od tego, kto będzie tworzył takie listy. Jeśli na początku to my chcemy pokazać uczniom pomysł takiego newslettera, to możemy tworzyć takie listy w następujący sposób. Musimy znaleźć dla siebie odpowiednią ilość czasu i zastanowić się nad tym, jakie trzy listy będą najbardziej przydatne dla uczniów. Mogą być to listy z tej samej kategorii lub różne. Następnie staramy się określić temat takiego listu i zanotować w kilku punktach to, co chcemy w nim zawrzeć, żeby wyczerpać temat.

Nie chodzi o to, aby takie newslettery były bardzo długie. Lepiej, aby były krótkie i konkretne, ale zachęcające do działania. Gdy już mamy zanotowaną zawartość danego listu, decydujemy czy piszemy list w języku polskim czy w języku angielskim.

Następnie, korzystając z notatnika lub programu typu Word, możemy taki krótki list napisać i zastanawiamy się także, jakie materiały dodatkowe możemy do niego dołączyć. Może będzie to link do ćwiczenia w PDF, odcinek wideo serwisu YouTube lub jakiś link do strony internetowej? Następnie zapisujemy swój plik i wracamy do niego następnego dnia lub za 2 dni i jeszcze raz sprawdzamy całą zawartość. Jeśli obawiamy się o to, że będziemy mieli jakieś błędy typu przecinki lub coś podobnego, zawsze możemy skorzystać z opcji autokorekty. Co prawda nie wykryje nam wszystkich błędów, ale znacznie pomoże. 

Jak publikować takie listy? 

Mamy dużo różnych możliwości na bezpłatną publikację takich listów. Nie musimy dysponować swoją stroną internetową lub programem do wysyłki maili. Oczywiście, jeśli chcemy, możemy skorzystać z takich rozwiązań, ale na początek warto spróbować najprostszymi sposobami. Możemy takie listy zamieszczać w mediach społecznościowych, na przykład, na Facebooku lub na Instagramie, pod warunkiem, że wszyscy uczniowie będą mieli dostęp do tego medium. Dzięki temu nie będziemy zastanawiali się nad dystrybucją treści. Zadaniem uczniów będzie zareagowanie na dany post w odpowiedni i ustalony wcześniej sposób. W tym rozwiązaniu istnieje szansa, że inne osoby także będą miały dostęp do takiego newslettera przygotowanego przez nas.

Możemy to spróbować ograniczyć. Możemy nie dodawać hasztagów na Instagramie i Facebooku. Możemy także wysyłać taki list bezpośrednio do uczniów w wiadomościach prywatnych. Rozważmy jednak, czy nie warto, aby więcej potencjalnych uczniów i odbiorców uzyskało wartość edukacyjną na podstawie naszych materiałów. Oczywiście należy to do nas.

Możemy także publikować takie listy, korzystając z grup na Facebooku. Wtedy mamy pewność, że trafią one tylko do wybranej klasy/grupy uczniów. Tworzymy grupę na Facebooku i dodajemy do grupy wszystkich uczniów. Następnie w takiej grupie zamieszczamy list i czekamy na reakcję uczniów. Aby to rozwiązanie było dobre, uczniowie muszą wiedzieć, że takie listy będą pojawiać się za pośrednictwem Facebooka oraz powinni wiedzieć, jak powinni zareagować. Ustalamy to wspólnie przed dodaniem uczniów do grupy na Facebooku. 

Za pośrednictwem komunikatorów internetowych, na przykład, Microsoft Temas, Zoom, Skype, Whereby lub innego możemy także wysyłać takie listy do uczniów bezpośrednio przez platformę. Wtedy każdy uczeń dostaje swój list i widzi go od razu na swoim koncie lub profilu. 

Możemy również zamieszczać takie listy na naszym blogu lub na stronie naszej szkoły w odpowiedniej zakładce. Inne pomysły to, na przykład, rozsyłanie takiego listu do kilku osób w klasie, które następnie mają za zadanie przesłać dany list reszcie uczniów. W tym rozwiązaniu istnieje jednak takie niebezpieczeństwo, że nie wszyscy uczniowie otrzymają list lub otrzymają go za późno. Należałoby unikać takiego ryzyka. 

Uczniowie piszą

Co możemy zrobić więcej? Możemy zachęcić naszych uczniów do tego, aby sami przygotowali i zaproponowali nam kilka listów, które będą wysłane od całej klasy. Zasada działania jest podobna. Uczniowie dobierają się w pary lub grupy i myślą o interesującej ich tematyce listu. Następnie tworzą szkic takiego listu i dzielą się tym szkicem w klasie. Dzięki temu reszta uczniów może zagłosować na to, które listy są najbardziej interesujące i warte stworzenia. Unikniemy sytuacji, że uczniowie nie są zainteresowani danym tematem. Gdy już jest ułożona lista interesujących tematów, wtedy uczniowie rozdzielają tematy między siebie i pracują nad zawartością danego listu w swoich grupach. Gdy szkice listu są gotowe, możemy je w...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy