Ajajaj, co z tym AI? ChatGPT jako narzędzie w samodzielnej nauce języka obcego

Uniqueskills Otwarty dostęp

Od kilku miesięcy w mediach społecznościowych huczy na temat narzędzia ChatGPT. Niewyobrażalne staje się przewinięcie Facebooka i nienatknięcie się na post bądź relację, w której udostępniane są fragmenty rozmów prowadzonych z ChatGPT. I choć jako nauczyciele wykorzystujemy na potęgę różne aplikacje uatrakcyjniające codzienną pracę, a Quizlet ani Kahoot! czy chociażby Tłumacz Google nie są nam obce, to technologia udostępniona przez firmę OpenAI zrewolucjonizowała nasze możliwości w kwestii nauczania oraz uczenia się języka obcego. Już na tak wczesnym etapie sztuczna inteligencja, dostępna od ręki i w tak szerokim zakresie, okazała się dla nas, nauczycieli, jednocześnie ułatwieniem i komplikacją.

Zapraszamy również do przeczytania innego artykułu: Talia kart, czyli niezbędnik nauczyciela języka obcego

POLECAMY

Czym jest ChatGPT?

Jest to narzędzie oparte na uczeniu maszynowym, czyli dziedzinie sztucznej inteligencji, która zajmuje się opracowywaniem algorytmów i technik pozwalających maszynom nauczyć się wykonywania określonych zadań na podstawie doświadczenia z danymi. Proces uczenia maszynowego polega na dostarczeniu algorytmowi zestawu danych wejściowych, z których ma nauczyć się określonego zadania. I chociaż ChatGPT działa głównie na bazie informacji sprzed września 2021 r., to uczy się na bieżąco na podstawie niezliczonej ilości danych wprowadzanych przez jego użytkowników każdego dnia. Początkowo jednym z głównych zastosowań tej technologii było tłumaczenie tekstu z jednego języka na inny. Szybko jednak, możliwości te zostały poszerzone i umożliwiły generowanie tekstu, udzielanie odpowiedzi na pytania, rozmawianie z ludźmi czy rozwiązywanie prostych zadań. Cytując twórców ChatGPT: „Jego celem jest pomaganie ludziom w komunikacji i przetwarzaniu informacji wygodnie i efektywnie, niezależnie od tego, w jakim celu jest to potrzebne”.

Oznacza to, że samym narzędziem, jakim jest ChatGPT, nie kierują ludzkie wartości ani zasady moralne, nie jest on kreatywny i nie możemy przypisywać mu cech ludzkich. Jego przewagą jest zaś dostęp do ogromnej, choć ograniczonej ilości danych, na podstawie których wyciąga on wnioski. W praktyce oznacza to, że ChatGPT, nawet jeśli nie jest w stanie udzielić odpowiedzi, opierając się na faktach, wygeneruje taką opartą na najprawdopodobniejszym scenariuszu wynikającym z posiadanych przez niego danych. Czy zatem ChatGPT jest nieomylny? Nie. Zapytany o własne wady, jako jedną z głównych ChatGPT podaje brak kontroli nad źródłami danych. Mówi, że „jego odpowiedzi i tłumaczenia są oparte na danych treningowych, które mogą pochodzić z różnych źródeł. Może to prowadzić do nieścisłości, błędów i nawet propagacji fałszywych informacji, jeśli źródła danych nie są odpowiednio sprawdzone”. ChatGPT ma jednak również wiele zalet. Jest szybki, łatwo dostępny i dostosowuje się do potrzeb użytkownika – i to właśnie dzięki tej ostatniej zalecie można pomóc naszym uczniom zbudować „zdrową” relację z tym narzędziem, która przełoży się na efektywne przyswajanie przez nich języka obcego.

Co dalej?

To, czy w naszej klasie z ChatGPT uczynimy sprzymierzeńca, czy wroga, zależy od naszej otwartości i gotowości na to, aby korzystanie z tego narzędzia nie stało się dla uczniów zakazanym owocem, po który będą sięgać za każdym razem, kiedy zadamy im pracę domową. Musimy z pełną świadomością zaakceptować fakt, że w dobie świata instant, w którym każdy z nas nosi w kieszeni spersonalizowany komputer, a odpowiedzi na nurtujące nas pytania znajdujemy w zaledwie kilka sekund, nasi uczniowie również pójdą drogą na skróty. Pokażmy im zatem, w jaki sposób wykorzystać sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe do własnego rozwoju językowego. Podczas zajęć wygospodarujmy chwilę, aby pokazać uczniom działanie kilku komend, dzięki którym razem z ChatGPT będą mogli uczyć się języka.

Zagraj z ChatGPT w quasi-taboo

Pamiętaj, że praca z tym narzędziem wymaga bardzo precyzyjnego wydawania instrukcji. Nie zawsze za pierwszym razem uda się uzyskać pożądany efekt. Warto jednak próbować. Ja wprowadziłam do systemu instrukcje w języku polskim. Po ich doprecyzowaniu udało się rozegrać z ChatGPT rundę odgadywania słów z zapewnionej przeze mnie listy na podstawie angielskich definicji podanych przez ChatGPT.

Ja:
Chciałabym pouczyć się z tobą angielskich słówek. Czy możesz zagrać ze mną w grę taboo? Poniżej podam listę słów, których chcę się nauczyć. Przygotuj definicje tych słów w przypadkowej kolejności. Ja będę odgadywać, które słowo masz na myśli. Jeśli odgadnę poprawnie, otrzymam punkt, jeśli podam błędną odpowiedź, ty zdobędziesz punkt. Podawaj, proszę, jedną definicję na rundę, OK?

  • a fever
  • high blood pressure
  • an ache
  • an injection
  • a vaccine
  • a paramedic
  • a medical centre
  • a surgeon
  • a GP
     

ChatGPT:
Oczywiście, z chęcią zagram w grę taboo z tobą! Oto pierwsza definicja:
This is a condition where a person’s body temperature is higher than normal, often accompanied by sweating, shivering, and weakness. What is this?
(answer: a fever)

Ja:
Pamiętaj, proszę, aby nie podawać definicji w takiej kolejności, jak na liście, nie podawaj także od razu odpowiedzi, pozwól mi odgadnąć.

ChatGPT:
Przepraszam, masz rację! Oto pier­wsza definicja:
This is a condition where a person’s body temperature is higher than normal, often accompanied by sweating, shivering, and weakness. What is this?
(Cze...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy