Dołącz do czytelników
Brak wyników

Speak up

21 grudnia 2017

NR 2 (Grudzień 2017)

Elementy kulturowe jako stały gość podczas lekcji języka obcego

0 210

Język jest nieodłącznym elementem każdej kultury. Według Sapira i Whorfa to właśnie on determinuje postrzeganie otaczającej nas rzeczywistości. Zatem efektywna nauka języka obcego wydaje się być nierozerwalnie związana z podłożem kulturowym danego obszaru językowego. Zapuszczenie się na jego teren niesie za sobą wielorakie korzyści, z których nie wszyscy zdają sobie sprawę. Jakie?

Wprowadzenie elementów kulturowych pozwala nie tylko na naturalną integrację umiejętności językowych, ale także na
pojawienie się i rozwój świadomości różnic wynikających z odmiennych kodów kulturowych. I nie musi to wcale skutkować dychotomią swój–obcy, ale świadomością własnego pochodzenia, akceptacją innych obyczajów i zwyczajów oraz znacznym poszerzeniem wiedzy z zakresu antropologii kulturowej. Jako anglista i etnolog nie wyobrażam sobie tego, aby nie wykorzystać elementów kulturowych również jako swoistego urozmaicenia zajęć. Pokazania uczniom, że te – jakże odmienne i często w wielu kwestiach zaskakujące – kraje to żywe organizmy, które są czymś więcej niż tylko urokliwym widoczkiem na pocztówce czy lansowaną w radiu letnią piosenką.

Uczniowie uwielbiają poznawać kulturę innych narodów, dziwić się jej, gloryfikować ją, porównywać z rodzimą, a współczesny nauczyciel ma naprawdę do wykorzystania szerokie spektrum materiałów, które ułatwią mu wprowadzenie uczniów w ten barwny świat. Czasopisma, filmiki na YouTube, teksty, przedmioty codziennego użytku kojarzące się z danym krajem aż proszą się, żeby je odkurzyć i użyć podczas zajęć. 

Poniżej chciałabym przedstawić moje pomysły, które wykorzystuję podczas omawiania przeróżnych świąt na lekcjach:

  • zawsze opowiadam o historii święta w nietuzinkowy i przystępny sposób dla uczniów. Jest to okazja do krzewienia nie tylko tolerancji, ale akceptacji względem odmienności kulturowej;
  • przynoszę przedmiot nawiązujący do omawianego święta i wspólnie omawiamy jego przeznaczenie;
  • wymieniamy się wiedzą na temat tego, jaką uczniowie mają znajomość na dany temat, równocześnie uzupełniając wzajemnie poszczególne informacje; 
  • oglądamy filmiki – zarówno te nagrane na potrzeby zajęć lekcyjnych, jak i te autentyczne przestawiające na przykład migawki z angielskich czy amerykańskich ulic. Wspólnie śmiejemy się z krótkometrażowych filmów (np. pokazujących nietypowe rozwiązania halloweenowego trick or treat);
  • opowiadam uczniom o moich doświadczeniach z bytności podczas obchodzenia danego święta w Wielkiej Brytanii czy Stanach Zjednoczonych. 


A zatem – bawmy się! Co innego słuchać o okolicznościowych zabawach, a co innego przetestować je na sobie! W przypadku niedawno realizowanego Halloween nie mogło obejść się bez popularnych zabaw, takich jak:

„Bobbing for apples” – potrzebuję łazienkowych misek oraz odpowiedniej ilości jabłek – wszystko zależy od liczby uczestników zabawy. Do misek nalewam lodowatej wody i wkładam jabłka. Zadanie to wyłowić jabłka ustami bez użycia rąk. Uczniowie prychają, parskają, wybuchają raz po raz śmiechem, wyciskają wodę z włosów, ale nie poddają się dopóki nie uda im się wyłowić wybranego jabłka. 

„Halloween race” – znany powszechnie wyścig rzędów. Dzielę uczniów na dwie grupy ustawione gęsiego. Rozpoczynający zabawę otrzymują ode mnie łyżeczki, na których spoczywają żelkowe gałki oczne. Ich zadaniem jest pójście wytyczoną przeze mnie trasą z wyciągniętą przed siebie łyżeczką, a następnie przełożenie słodyczy na łyżeczki czekających w kolejce osób z grupy na tyle umiejętnie, żeby gałki oczne nie upadły na ziemię. Wygrywa oczywiście ta drużyna, która jako pierwsza bezkolizyjnie ukończy wyścig.

„Eagle eye” – uczestnicy ustawiają się gęsiego i na zmianę wrzucają do wydrążonej dyni, odpowiednio od nich oddalonej, cukierki. Wygrywa ta drużyna, która ukończy konkurencję z największą liczbą trafień.

 

Ciekawym doświadczeniem dla nauczyciela jest też to, kiedy uczniowie opowiadają o swoich doświadczeniach z obchodzeniem angielskich świąt typu Walentynki, Halloween w Polsce.

Rok kalendarzowy obfituje w r...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy