Język jest nieodłącznym elementem każdej kultury. Według Sapira i Whorfa to właśnie on determinuje postrzeganie otaczającej nas rzeczywistości. Zatem efektywna nauka języka obcego wydaje się być nierozerwalnie związana z podłożem kulturowym danego obszaru językowego. Zapuszczenie się na jego teren niesie za sobą wielorakie korzyści, z których nie wszyscy zdają sobie sprawę. Jakie?
Wprowadzenie elementów kulturowych pozwala nie tylko na naturalną integrację umiejętności językowych, ale także na
pojawienie się i rozwój świadomości różnic wynikających z odmiennych kodów kulturowych. I nie musi to wcale skutkować dychotomią swój–obcy, ale świadomością własnego pochodzenia, akceptacją innych obyczajów i zwyczajów oraz znacznym poszerzeniem wiedzy z zakresu antropologii kulturowej. Jako anglista i etnolog nie wyobrażam sobie tego, aby nie wykorzystać elementów kulturowych również jako swoistego urozmaicenia zajęć. Pokazania uczniom, że te – jakże odmienne i często w wielu kwestiach zaskakujące – kraje to żywe organizmy, które są czymś więcej niż tylko urokliwym widoczkiem na pocztówce czy lansowaną w radiu letnią piosenką.
POLECAMY
Uczniowie uwielbiają poznawać kulturę innych narodów, dziwić się jej, gloryfikować ją, porównywać z rodzimą, a współczesny nauczyciel ma naprawdę do wykorzystania szerokie spektrum materiałów, które ułatwią mu wprowadzenie uczniów w ten barwny świat. Czasopisma, filmiki na YouTube, teksty, przedmioty codziennego użytku kojarzące się z danym krajem aż proszą się, żeby je odkurzyć i użyć podczas zajęć.
Poniżej chciałabym przedstawić moje pomysły, które wykorzystuję podczas omawiania przeróżnych świąt na lekcjach:
- zawsze opowiadam o historii święta w nietuzinkowy i przystępny sposób dla uczniów. Jest to okazja do krzewienia nie tylko tolerancji, ale akceptacji względem odmienności kulturowej;
- przynoszę przedmiot nawiązujący do omawianego święta i wspólnie omawiamy jego przeznaczenie;
- wymieniamy się wiedzą na temat tego, jaką uczniowie mają znajomość na dany temat, równocześnie uzupełniając wzajemnie poszczególne informacje;
- oglądamy filmiki – zarówno te nagrane na potrzeby zajęć lekcyjnych, jak i te autentyczne przestawiające na przykład migawki z angielskich czy amerykańskich ulic. Wspólnie śmiejemy się z krótkometrażowych filmów (np. pokazujących nietypowe rozwiązania halloweenowego trick or treat);
- opowiadam uczniom o moich doświadczeniach z bytności podczas obchodzenia danego święta w Wielkiej Brytanii czy Stanach Zjednoczonych.
A zatem – bawmy się! Co innego słuchać o okolicznościowych zabawach, a co innego przetestować je na sobie! W przypadku niedawno realizowanego Halloween nie mogło obejść się bez popularnych zabaw, takich jak:
„Bobbing for apples” – potrzebuję łazienkowych misek oraz odpowiedniej ilości jabłek – wszystko zależy od liczby uczestników zabawy. Do misek nalewam lodowatej wody i wkładam jabłka. Zadanie to wyłowić jabłka ustami bez użycia rąk. Uczniowie prychają, pars...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!