Pamięć bywa niesamowita, kiepska, zawrotna lub zawodna. Niestety utrwalanie i przede wszystkim zatrzymywanie informacji w naszej pamięci jest trudnym i żmudnym zadaniem dla wszystkich. Dlaczego jedni pamiętają lepiej, a inni gorzej? Odpowiedź na to pytanie wcale nie jest taka prosta ani oczywista. Możemy jednak spróbować przybliżyć nieco ten temat, ponieważ w większości przypadków moi uczniowie pytają mnie, co zrobić, aby nie zapominać.
Jak zapamiętujemy?
Mózg człowieka codziennie przetwarza miliardy informacji, którymi jesteśmy otaczani każdego dnia. Jest na tyle niesamowity, że sam decyduje, które bodźce wykorzystać, a które już nie. Nie jesteśmy w stanie zapamiętać wszystkiego, jednak możemy próbować usystematyzować naszą wiedzę na tyle sprawnie, aby móc z niej korzystać wtedy, kiedy tylko zajdzie taka potrzeba.
POLECAMY
W nauczaniu języków obcych pamięć możemy podzielić na dwa typy: krótkotrwałą i długotrwałą. Pamięć podręczna pozwala nam korzystać z wiedzy przez bardzo ograniczony okres czasu, pamięć długotrwała to punkt docelowy, do którego zmierzamy w procesie nauczania. Kolejnym typem kategoryzacji jest pamięć, która pozwala nam rozpoznawać informacje (recognition) oraz używać jej w praktyce (production). Nieraz słyszę na zajęciach, że uczniowie czytają tekst i rozumieją wszystko, co się tam pojawia. Jednak gdy zapytam o poszczególne słówka i proszę o podanie angielskiego odpowiednika, słyszę głuchą ciszę. To oznacza, że dane słownictwo jeszcze nie znalazło się w sferze „produkcji”.
Oczywistym jest, że pamięć funkcjonuje w różnoraki sposób u poszczególnych osób. Mają na to wpływ czynniki, takie jak: stosowane mnemotechniki, własne metody utrwalania wiedzy, poziom trudności materiału, sposób prezentowania materiału, stres, wiek, temperatura otoczenia itp. Naszym celem jako nauczycieli jest umożliwić podopiecznym utrwalenie wiadomości tak, aby trafiały do pamięci długotrwałej, a tym samym do „produkcji” języka. Jak połączyć w całość tę typologię? Poniższe wskazówki mogą w tym pomóc.
Metoda Fiszek – z czym to się je?
ednym ze sposobów na zapamiętywanie jest Spaced Repetition System (SRS). Jest to metoda powtórek w interwałach. Warto podkreślić, że nie jest to metoda nauki, ponieważ nie pozyskujemy dzięki niej nowej wiedzy, tylko utrwalamy wcześniej już poznaną. Dlatego też określenie „metoda powtórek” jest bardziej adekwatne. Czy jest to nowość? Zdecydowanie nie. Ten sposób zapamiętywania został omówiony już w 1885 roku przez niemieckiego uczonego Ebbinghousa w jego pracy na temat pamięci i właśnie na tym systemie opiera się Metoda Fiszek.
Jak działają fiszki? Współcześnie chyba nie ma osoby, która nie wiedziałaby, jak ta prosta, a jakże potężna technika funkcjonuje. Metoda Fiszek pozwala utrwalać zdobytą wiedzę w bardzo prosty sposób. Tworzymy zestaw słówek (lub nie tylko, poniewa...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!