Reforma edukacji przyniosła za sobą wiele zmian, w tym osławiony egzamin ósmoklasisty. Nauczyciele czują się zdezorientowani, o uczniach i ich rodzicach nie wspominając. Aby uporządkować najważniejsze informacje dotyczące samego egzaminu, jak i przygotowania do niego, postanowiłam krok po kroku prześledzić przykładowy arkusz udostępniony na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej
i pochylić się nad każdym zadaniem, wzbogacając je dodatkowym komentarzem oraz wskazówkami, na co zwrócić szczególną uwagę.
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY od roku szkolnego 2018/2019 JĘZYK ANGIELSKI |
Przykładowy arkusz egzaminacyjny (EO_1) GRUDZIEŃ 2017 Centralna Komisja Egzaminacyjna Warszawa (do pobrania ze strony) |
- Dokładnie przeanalizuj podstawowe informacje i przedstaw je uczniom:
◽ egzamin odbywa się w kwietniu,
◽ uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpi do egzaminu w tym terminie, przystępuje do niego w czerwcu,
◽ egzamin z języka obcego nowożytnego odbywa się trzeciego dnia egzaminów,
◽ egzamin trwa 90 minut,
◽ na egzamin uczeń przynosi ze sobą wyłącznie przybory do pisania: pióro lub długopis z czarnym tuszem/atramentem,
◽ na egzaminie nie można korzystać ze słowników,
◽ nie wolno także przynosić i używać żadnych urządzeń telekomunikacyjnych. - Dokładnie przeanalizuj z uczniami typy zadań z naciskiem na UWAŻNE CZYTANIE POLECEŃ. Wytłumacz różnicę między ZAKREŚL/PODKREŚL/PRZEKREŚL:
- zadania ze słuchu – zadanie 1, 2, 3, 4
▶ przypomnij uczniom, że przed przystąpieniem do słuchania zapoznają się z treścią zadania, aby wiedzieli, na jakie informacje mają zwrócić szczególną uwagę,
▶ jeśli zadanie wymaga wstawienia zasłyszanej informacji w lukę, to uczeń czyta również tekst znajdujący się za luką,
▶ przypomnij uczniom, żeby nie sugerowali się pojedynczym słowem, które usłyszą w nagraniu, ale zwracali uwagę na kontekst wypowiedzi;
◽ zadanie z wyborem właściwej reakcji – zadanie 5
▶ zwróć uwagę uczniów na fakt, iż jedna reakcja została podana dodatkowo i nie pasuje do żadnej luki,
▶ podpowiedz uczniom, że mogą skreślać wykorzystane już słowa – będą wiedzieć, z jakich mogą jeszcze skorzystać,
▶ przypomnij uczniom, że przed przystąpieniem do rozwiązania zadania zapoznają się z jego treścią, aby wiedzieli, na jakie informacje mają zwrócić szczególną uwagę;
◽ uzupełnianie dialogu – wpisywanie w lukę brakującego fragmentu wypowiedzi w języku angielskim – zadanie 6
▶ przypomnij uczniom, że przed przystąpieniem do rozwiązania zadania zapoznają się z jego treścią i czytają również tekst znajdujący się ZA LUKĄ;
◽ wybieranie odpowiedzi zgodnych z treścią tekstu – zadanie 7
▶ przypomnij uczniom, że przed przystąpieniem do rozwiązania zadania zapoznają się z jego treścią, aby wiedzieli, na jakie informacje mają zwrócić szczególną uwagę;
◽ uzupełnianie tekstu usuniętymi zdaniami – zadanie 8
▶ zwróć uwagę uczniów na fakt, iż jedno zdanie zostało podane dodatkowo i nie pasuje do żadnej luki,
▶ podpowiedz uczniom, że mogą skreślać wykorzystane już zdania – będą wiedzieć, z jakich mogą jeszcze skorzystać,
▶ przypomnij uczniom, że przed przystąpieniem do rozwiązania zadania zapoznają się z jego treścią i czytają również tekst znajdujący się za luką;
◽ uzupełnianie luki w zdaniach zgodnie z treścią tekstu – zadanie 9
▶ przypomnij uczniom, że przed przystąpieniem do rozwiązania zadania uważnie czytają tekst, a następnie zapoznają się z zdaniami pod nim. Następnie czytają tekst, ponownie wyszukując właściwe informacje. Informacja może wymagać modyfikacji, np.: a Scotsman – from Scotland;
◽ uzupełnianie luk w języku polskim w zdaniach zgodnie z treści...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!