Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rodzic - nieoceniona i niedoceniona pomoc nauczyciela

Artykuły z czasopisma | 22 lutego 2018 | NR 3
211

Rodzice stanowią nieodłączny kawałek szkolnej układanki i są na stałe wpisani w życie szkoły. Bywa, że nauczyciele traktują rozmowy z nimi jako przykry obowiązek. Na szczęście jednak większość nauczycieli ceni sobie współpracę i kontakty z rodzicami oraz dąży do niej, widząc w tym potencjał, a także ogromną pomoc dla siebie i – przede wszystkim – dla swoich podopiecznych.
 

Współcześni rodzice są dużo bardziej świadomi metod nauczania, bardziej zaangażowani w proces edukacyjny swoich dzieci i zainteresowani tym, co dzieje się w szkole. Chcą brać aktywny udział w życiu swoich dzieci, zasięgać regularnej informacji, jak ich pociechy radzą sobie w szkolnym życiu i poza nim oraz. Chcą udzielać własnym dzieciom wsparcia. Nie jest prawdą, że wszyscy rodzice chcą scedować odpowiedzialność za swoje dzieci na szkołę. Wielu z nich jest gotowych trwale współpracować z nauczycielami, ale dość często napotyka na mur. Dlaczego tak się dzieje? Przyczyn jest tyle, ilu nauczycieli, którzy tej współpracy unikają. Oczywiście zdarzają się również odwrotne sytuacje – nauczyciele dążą do współpracy, ale rodzice mocno dystansują się i ignorują ich starania. Pewne jest to, że zaangażowanie na linii rodzic–nauczyciel to temat, któremu należy poświęcić więcej uwagi, a główną przyczyną braku współpracy (najczęściej wymienianą przez rodziców i nauczycieli) jest niewiedza, na czym ta współpraca miałaby polegać. Rola rodzica jest, moim zdaniem, bardzo niedoceniona, a jednocześnie nieoceniona. Przecież rodzic oddziałuje na swoje dziecko w zaciszu domu, a nauczyciel w środowisku szkolnym. Połączenie tych obu sił gwarantuje harmonijny rozwój młodego człowieka, a dla dorosłych może być wzajemnym wsparciem swoich autorytetów i osiągnięciem wspólnej korzyści, jaką jest kształtowanie umysłu i charakteru podopiecznego.

Postaram się wskazać, w jaki sposób rodzice mogą pomóc swojemu dziecku (a przy tym również nauczycielowi) w utrwaleniu materiału z zajęć języka obcego i jak mogą bawić się z dzieckiem językiem obcym. Podpowiem też, jakie mam patenty na współpracę z rodzicami starszych uczniów. 

Najważniejsze zasady

  1. Nawiąż współpracę – przywitaj się z rodzicami osobiście na zebraniu lub wiadomością tekstową. Przedstaw się. Okaż swoją radość z tego, że będziesz uczył ich pociechę. Poinformuj o swoich metodach pracy. Zachęć do kontaktowania się z Tobą. Określ w jaki sposób i w jakich godzinach rodzice mogą to zrobić.
  2. Na bieżąco informuj rodziców o tym, co aktualnie robicie podczas zajęć. Ustal, z jaką częstotliwością będziesz informował rodziców o Waszych lekcyjnych poczynaniach (może po zakończeniu każdego rozdziału książki albo na jego początku?).
  3. Nie wysyłaj „suchej” listy słówek, ale zaopatrz rodzica w sposoby, jakie może użyć, żeby utrwalić słownictwo ze swoim dzieckiem. Gorąco polecam gry i zabawy polisensoryczne, np. pi...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy