Dołącz do czytelników
Brak wyników

Horyzonty anglistyki

28 maja 2018

NR 4 (Kwiecień 2018)

Lesson upgrade, czyli lekcja po lekcjach

0 237

Tradycyjna lekcja to tylko niecałe 45 minut. W tym czasie nauczyciel powinien: sprawdzić obecność, przygotować uczniów do zajęć, powtórzyć poprzedni materiał, przeprowadzić lekcję, opowiedzieć o zadaniu na następne zajęcia i… w zasadzie na dużo więcej nie zostaje mu czasu. Chociaż wielu nauczycieli wprowadza różne rozwiązania, bazujące na nowoczesnych technologiach lub różnego rodzaju innowacjach, to wciąż pozostaje kwestia: co można zrobić jeszcze, aby osiągnąć sukces edukacyjny? Z pomocą przychodzi lesson upgrade!

Co można zrealizować poza lekcjami?

Istnieje wiele możliwości aktywności i metod nauki, po jakie może sięgnąć nauczyciel dla uczniów. Choć początkowo może wydawać się, że jest to dosyć czasochłonne, efekty okazują bardzo zadowalające. Przed rozpoczęciem takich działań należy upewnić się, czy wszyscy uczniowie się na nie zgadzają, czy mają swobodny dostęp do internetu oraz korzystania z przedstawionych propozycji. Warto też ustalić zasady użytkowania. Jeśli to jest jasne dla uczniów, można rozważyć kilka propozycji.

Nagrania mp3

Każdy nauczyciel możne nagrywać dla uczniów krótkie materiały w postaci mp3. Naprawdę nie potrzeba do tego wielkich umiejętności – jedynie wymagane będą: słuchawki z mikrofonem, bezpłatny program Audacity, miejsce do przechowywania nagranego pliku – wystarczy chociażby bezpłatny dysk Google.

Aby pobrać program, należy wejść na stronę //www.audacityteam.org/download/ i wybrać swój system operacyjny. Program działa na systemach takich jak: Windows, Mac oraz Linux. Instalkę pliku należy zapisać i uruchomić, a potem postępować zgodnie z instrukcją instalowania. Jeśli mamy osobny folder lub partycję dysku, gdzie zapisujemy tylko programy, wówczas należy zmienić folder docelowy instalacji.

Aby nagrać taki plik dźwiękowy, po zainstalowaniu programu należy jeszcze pobrać ze strony dodatek umożliwiający eksport pliku dźwiękowego do formatu mp3. Następnie wybieramy z panelu programu przycisk nagrywania i mówimy do mikrofonu. Na tym etapie powinien być widoczny nasz głos – zapisany jako różnego rodzaju niebieskie wahania. 

W najprostszej opcji, jeśli nagranie nie wymaga wycięcia fragmentu ze środka, można je zapisać. Należy wybrać z menu plik  eksportuj  eksportuj jako mp3  i zapisać go w wybranym miejscu na komputerze.

Jeśli natomiast chcemy wyciąć pewien fragment, to zaznaczamy w nagraniu myszką i usuwamy poprzez wciśnięcie klawisza „delete”. Dla ulepszenia jakości audio można jeszcze dodać różne efekty, ale nie jest to wymagane. Najczęściej używa się odszumiania, ustawień basu i sopranu oraz normalizacji dźwięków. Więcej inspiracji można poszukać np. na serwisie YouTube, gdzie w tutorialach krok po kroku wyjaśnione są wszystkie dodatkowe możliwości. 

Gotowy plik mp3 w łatwy sposób można zamieścić na dysku Google lub One Drive. Można też skorzystać z zamieszczania plików na serwisach takich jak Spreaker (2 godziny nagrań bezpłatnie). Przy zapisie pliku na Google Drive należy go przenieść metodą upuszczania. Aby udostępnić uczniom gotowy plik, istnieje kilka opcji, można np.:
▶    utworzyć dla każdej klasy lub grupy osobny folder na swoim dysku Google i tam udostępniać pliki,
▶    udostępniać uczniom pliki e-mailowo,
▶    publikować pliki udostępnione w grupie na portalu Facebook.

Aby udostępniać plik na dysku Google, należy wybrać z opcji „każda osoba mająca link może wyświetlać”. Następnie wybieramy opcję „uzyskaj link do udostępniania” i gotowe. Warto poprosić uczniów o nieudostępnianie plików innym osobom, jeśli nam na tym zależy.

Do czego można wykorzystać stworzone nagrania?

Materiał dźwiękowy będzie przydatny jako:
▶    ćwiczenie słownictwa – nauczyciel nagrywa uczniom listę słówek na sprawdzian, listę fraz i słów potrzebnych do komunikacji, do dialogów w klasie,
▶    speech – nauczyciel tworzy przykładowy speech dla uczniów,
▶    dodatkowe podsumowanie gramatyki z lekcji, ujęte w krótkich „pigułkach” wiedzy,
▶    krótka wypowiedź mająca na celu dalsze motywowanie uczniów do pracy z językiem,
▶    pytania do uczniów nagrane z przerwą na to, aby mogli odpowiadać na nie w czasie słuchania nagrania,
▶    zachęta, by uczniowie sami tworzyli podobne nagrania, a potem nauczyciel może sprawdzać je w dowolnym czasie,
▶    własne listy słówek i fraz zebrane przez uczniów na ich dyskach, z możliwością dostępu przez nauczyciela.

Własna grupa na FB

W dobie mediów społecznościowych portal Facebook ciągle jest bardzo popularny. Można wykorzystać jego zalety do nauki języka angielskiego. Wystarczy założyć zamkniętą lub tajną grupę na Facebooku dla danej klasy. 

Jest to proste – po zalogowaniu do Facebooka z lewej

strony menu wybieramy grupy. Następnie klikamy „utwórz grupę” i postępujemy zgodnie z instrukcją.

Wybieramy nazwę i grafikę grupy. Warto jest od razu zaprosić choć dwie osoby, aby grupa mogła zostać utworzona. Gdy uczniowie mają sami zapisać się do grupy, należy podać im adres (przekleić adres www grupy), wtedy grupa może mieć status jako zamknięta, aby nikt przypadkowy się do niej nie dostał. Potem można rozważyć, czy ma tak zostać, czy może ma być to grupa tajna. Wtedy nikt jej nie znajdzie w wyszukiwarce Facebooka i nikt nie będzie mógł łatwo dołączyć.

Co warto przygotować do grupy na Facebooku?

Zanim ruszymy z budowaniem społeczności na portalu społecznościowym: 
▶    Warto zaprojektować grafikę grupy – można ją zrobić samemu lub wykorzystać do tego banki zdjęć na licencji CCO, np. Pixaby, Freepik itp. Jeśli chcemy stworzyć kolaż zdjęć, to pomogą w tym programy do edycji fotografii, takie jak np. PicMonkey (w wersji bezpłatnej). 
▶    Należy ustalić zasady współpracy i zamieścić je jako regulamin grupy. Najlepiej, aby każdy uczeń się pod tymi zasadni podpisał, dodając swój komentarz. Unikniemy dzięki temu chaosu w grupie, uczniowie będą znali cel stworzenia grupy i mieli świadomość korzyści wynikających z uczestnictwa.
▶    Można ustalić, że językiem pisania i publikowania materiałów będzie tylko język angielski lub też w wybrane dni będą umieszczane materiały i komentarze w języku angielskim. Pomoże to w lepszym poznaniu języka angielskiego i pokaże żywy kontekst języka.
▶    Dobrze, aby nauczyciel wymyślił kilkanaście, np. 10–15 postów „do przodu”, a nawet je zaprogramował. Jest to proste, a ustawianie postów cyklicznych, spowoduje, że nie trzeba będzie kilka razy dziennie logować się do portalu.

Programowanie postów jest proste. Wybieramy opcję „napisz coś”. Następnie u dołu okienka wybieramy ikonę zegarka, a następnie ustawiamy datę i godzinę publikacji materiału.

▶    Można prowadzić zadania jako speeche w formie wideo nagranego przez uczniów lub jako Facebook Live. Aby to zrobić, należy przygotować kamerę internetową lub/i słuchawki. Potem w grupie – zamiast pisać post – wybieramy opcję „transmisja wideo” i ustawiamy dalsze podłączenie kamery oraz mikrofonu według upodobań. 
▶    Można prowadzić miniwebinary dla klasy lub robić szybkie powtórki danej partii materiału wspólnie. Uczniowie także mogą nagrywać swoje materiały wideo lub swoje pytania do nauczyciela, na które więcej osób może potem udzielać odpowiedzi.

▶    Można ćwiczyć wspólne pisanie różnych form wypowiedzi, uczniowie mogą też wzajemnie się motywować oraz poprawiać swoje prace. Każdy uczeń może publikować swoje posty, w których będzie dzielił się: wyzwaniami językowymi, zdobytą wiedzą, sukcesami, wątpliwościami oraz tym wszystkim, co jest związane z nauką języka angielskiego.
▶    Warto korzystać z odpowiednich hasztagów, aby szybko wyszukać dane materiały. Nauczyciel może w szybki sposób filtrować publikowane posty, znajdując tylko te potrzebne. Kilka proponowanych hasztagów to: #pytam, #odpowiadam, #motywacja, #wyzwanie, #zadanie, #kartkówka, #test, #inEnglish. Dobrze jest wcześniej ustalić z uczniami kilka wspólnych hasztagów, aby komunikacja w grupie układała się dobrze. 
▶    Jeśli nauczyciel chce zadać pytanie, może skorzystać z opcji ankiety w grupie na Facebooku (jest dostępna tam, gdzie funkcja pisania posta, ale jest to ikonka zielonych słupków, po prawej stronie od ikony dodania zdjęcia/filmu do posta). Może się to okazać pomocne...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy