Dołącz do czytelników
Brak wyników

Horyzonty anglistyki

28 maja 2018

NR 4 (Kwiecień 2018)

Lesson upgrade, czyli lekcja po lekcjach

0 104

Tradycyjna lekcja to tylko niecałe 45 minut. W tym czasie nauczyciel powinien: sprawdzić obecność, przygotować uczniów do zajęć, powtórzyć poprzedni materiał, przeprowadzić lekcję, opowiedzieć o zadaniu na następne zajęcia i… w zasadzie na dużo więcej nie zostaje mu czasu. Chociaż wielu nauczycieli wprowadza różne rozwiązania, bazujące na nowoczesnych technologiach lub różnego rodzaju innowacjach, to wciąż pozostaje kwestia: co można zrobić jeszcze, aby osiągnąć sukces edukacyjny? Z pomocą przychodzi lesson upgrade!

Co można zrealizować poza lekcjami?

Istnieje wiele możliwości aktywności i metod nauki, po jakie może sięgnąć nauczyciel dla uczniów. Choć początkowo może wydawać się, że jest to dosyć czasochłonne, efekty okazują bardzo zadowalające. Przed rozpoczęciem takich działań należy upewnić się, czy wszyscy uczniowie się na nie zgadzają, czy mają swobodny dostęp do internetu oraz korzystania z przedstawionych propozycji. Warto też ustalić zasady użytkowania. Jeśli to jest jasne dla uczniów, można rozważyć kilka propozycji.

Nagrania mp3

Każdy nauczyciel możne nagrywać dla uczniów krótkie materiały w postaci mp3. Naprawdę nie potrzeba do tego wielkich umiejętności – jedynie wymagane będą: słuchawki z mikrofonem, bezpłatny program Audacity, miejsce do przechowywania nagranego pliku – wystarczy chociażby bezpłatny dysk Google.

Aby pobrać program, należy wejść na stronę https://www.audacityteam.org/download/ i wybrać swój system operacyjny. Program działa na systemach takich jak: Windows, Mac oraz Linux. Instalkę pliku należy zapisać i uruchomić, a potem postępować zgodnie z instrukcją instalowania. Jeśli mamy osobny folder lub partycję dysku, gdzie zapisujemy tylko programy, wówczas należy zmienić folder docelowy instalacji.

Aby nagrać taki plik dźwiękowy, po zainstalowaniu programu należy jeszcze pobrać ze strony dodatek umożliwiający eksport pliku dźwiękowego do formatu mp3. Następnie wybieramy z panelu programu przycisk nagrywania i mówimy do mikrofonu. Na tym etapie powinien być widoczny nasz głos – zapisany jako różnego rodzaju niebieskie wahania. 

W najprostszej opcji, jeśli nagranie nie wymaga wycięcia fragmentu ze środka, można je zapisać. Należy wybrać z menu plik  eksportuj  eksportuj jako mp3  i zapisać go w wybranym miejscu na komputerze.

Jeśli natomiast chcemy wyciąć pewien fragment, to zaznaczamy w nagraniu myszką i usuwamy poprzez wciśnięcie klawisza „delete”. Dla ulepszenia jakości audio można jeszcze dodać różne efekty, ale nie jest to wymagane. Najczęściej używa się odszumiania, ustawień basu i sopranu oraz normalizacji dźwięków. Więcej inspiracji można poszukać np. na serwisie YouTube, gdzie w tutorialach krok po kroku wyjaśnione są wszystkie dodatkowe możliwości. 

Gotowy plik mp3 w łatwy sposób można zamieścić na dysku Google lub One Drive. Można też skorzystać z zamieszczania plików na serwisach takich jak Spreaker (2 godziny nagrań bezpłatnie). Przy zapisie pliku na Google Drive należy go przenieść metodą upuszczania. Aby udostępnić uczniom gotowy plik, istnieje kilka opcji, można np.:
▶    utworzyć dla każdej klasy lub grupy osobny folder na swoim dysku Google i tam udostępniać pliki,
▶    udostępniać uczniom pliki e-mailowo,
▶    publikować pliki udostępnione w grupie na portalu Facebook.

Aby udostępniać plik na dysku Google, należy wybrać z opcji „każda osoba mająca link może wyświetlać”. Następnie wybieramy opcję „uzyskaj link do udostępniania” i gotowe. Warto poprosić uczniów o nieudostępnianie plików innym osobom, jeśli nam na tym zależy.

Do czego można wykorzystać stworzone nagrania?

Materiał dźwiękowy będzie przydatny jako:
▶    ćwiczenie słownictwa – nauczyciel nagrywa uczniom listę słówek na sprawdzian, listę fraz i słów potrzebnych do komunikacji, do dialogów w klasie,
▶    speech – nauczyciel tworzy przykładowy speech dla uczniów,
▶    dodatkowe podsumowanie gramatyki z lekcji, ujęte w krótkich „pigułkach” wiedzy,
▶    krótka wypowiedź mająca na celu dalsze motywowanie uczniów do pracy z językiem,
▶    pytania do uczniów nagrane z przerwą na to, aby mogli odpowiadać na nie w czasie słuchania nagrania,
▶    zachęta, by uczniowie sami tworzyli podobne nagrania, a potem nauczyciel może sprawdzać je w dowolnym czasie,
▶    własne listy słówek i fraz zebrane przez uczniów na ich dyskach, z możliwością dostępu przez nauczyciela.

Własna grupa na FB

W dobie mediów społecznościowych portal Facebook ciągle jest bardzo popularny. Można wykorzystać jego zalety do nauki języka angielskiego. Wystarczy założyć zamkniętą lub tajną grupę na Facebooku dla danej klasy. 

Jest to proste – po zalogowaniu do Facebooka z lewej

strony menu wybieramy grupy. Następnie klikamy „utwórz grupę” i postępujemy zgodnie z instrukcją.

Wybieramy nazwę i grafikę grupy. Warto jest od razu zaprosić choć dwie osoby, aby grupa mogła zostać utworzona. Gdy uczniowie mają sami zapisać się do grupy, należy podać im adres (przekleić adres www grupy), wtedy grupa może mieć status jako zamknięta, aby nikt przypadkowy się do niej nie dostał. Potem można rozważyć, czy ma t...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy