Dołącz do czytelników
Brak wyników

Before the test

22 grudnia 2017

NR 2 (Grudzień 2017)

Przygoda w drodze do ambitnego celu
Jak przygotowywać uczniów do egzaminów językowych?

0 215

Jak skutecznie przygotować uczniów do egzaminów językowych, na co zwrócić uwagę i na co poświęcić energię? Jak sprawić, aby nie stracić tego czasu? Co zrobić, aby nie był dla naszych uczniów przymusem, a kreatywną przygodą z ambitnym celem w tle?
 

Na początku proponuję przyjrzeć się czterem zagadnieniom, które pozwolą nam ruszyć miejsca i wejść na drogę przygotowań do egzaminów i testów językowych. Wskazane jest zachęcenie uczniów do głębokiego zastanowienia się nad odpowiedziami i zanotowanie ich. Wyjaśnią wiele i wskażą kluczowe kierunki działania.

Po pierwsze – po co mi to? 
Każdy, kto przystępuje do egzaminu językowego, powinien odpowiedzieć sobie na to kluczowe pytanie. Warto, aby uczniowie wyznaczyli sobie cel i ściśle go realizowali. Można poprosić uczniów o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

  • WHO? – Kto jest związany z celem?
  • WHAT? – Co chcę osiągnąć?
  • WHERE? – Gdzie?
  • WHEN? – W jakim czasie ma zostać osiągnięty mój cel?
  • WHICH? – Jakie są wymagania i ograniczenia związane z realizacją celu?
  • WHY? – Jakie są przyczyny realizacji danego celu i korzyści płynące z jego osiągnięcia?

Po drugie – motywacja. Wiadomo, że jest wewnętrzna i zewnętrzna – lepiej, gdy do sukcesu prowadzi nas ta pierwsza. Jak ją wskrzesić i podtrzymywać? Najlepiej, gdy osiągnięcie celu będzie wiązało się z poczuciem zadowolenia, dumy, ulgi i ogólnej radości. Dlatego ważna jest wizualizacja celu – zbudowanie w myślach obrazu sukcesu (zdanego egzaminu językowego) 
z wykorzystaniem wszystkich zmysłów i przeprogramowania podświadomości na pozytywne myślenie. 

Po trzecie – mocne strony ucznia. Bezwzględnie należy jak najprędzej uświadomić uczniowi jego mocne strony w nauce języka i skupić się na nich. Rolą nauczyciela jest te silne strony dostrzec oraz pokierować ucznia w dalszym rozwoju.

Po czwarte – systematyczność. Ważne, aby przeanalizować z uczniami, ile czasu są w stanie poświęcać na codzienny kontakt z językiem i na ile potrafią być 
systematyczni.

 

Przygotowanie do egzaminów w kilku krokach

1 krok: Z arkuszem egzaminacyjnym „za pan brat” – jak wygląda egzamin

Od samego początku naszej drogi ku egzaminowi językowemu powinniśmy zaprzyjaźnić się z „oldies”, czyli arkuszami egzaminacyjnymi z poprzednich lat. Po co? Aby zapoznać zdających z typami zadań i strategiami ich rozwiązywania. Dobrze, jeśli sami doskonale znamy kryteria oceny poszczególnych ćwiczeń oraz przybliżymy i wytłumaczymy je naszym uczniom. Wiadomo wtedy, na czym się skupić, gdzie „szukać” punktów, a gdzie ich nie tracić. Niestety, egzaminy czy testy często mają niewiele wspólnego z praktycznym użyciem języka obcego w sytuacjach autentycznych i nawet, jeśli nieźle radzimy sobie z angielskim, np. na wycieczce za granicą czy w gronie obcojęzycznych znajomych na imprezie – niekoniecznie musimy być specjalistami od pisania recenzji, rozprawki czy pracy z materiałem stymulującym. Ponadto ważny jest także „timing”, czyli ograniczenia czasowe, z którymi należy umieć sobie radzić.

Jak najlepiej zapewnić naszych uczniów, że znają arkusz egzaminacyjny, strategie towarzyszące rozwiązywaniu kolejnych zadań oraz jak sprawdzić, czy „zmieszczą” się w czasie przewidzianym na egzamin? Koniecznie trzeba przeprowadzić podejście próbne – „mock exams” zapewnią wsparcie emocjonalne, nie zapominajmy także, że to trening czyni mistrza. 

2 krok: Totalne zanurzenie, czyli chodźmy popływać w języku

Do wagi użycia materiałów autentycznych w nauce języków nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Otaczajmy się językiem, zanurzajmy się w nim, szukajmy kontaktu zawsze i wszędzie, niech naszym hasłem przewodnim towarzyszącym podczas przygotowań do egzaminu (i nie tyko) będzie „welcome to the real world!”. W internecie aż roi się od interaktywnych zadań, quizów i aplikacji, które można używać zawsze i wszędzie. W sieci znajdziemy świetne aplikacje leksykalno-gramatyczne, podcasty do słuchania, platformy do ćwiczenia słówek czy gotowe zadania udostępnione przez innych użytkowników. Zarażajmy entuzjazmem i potrzebą kontaktu z językiem naszych kursantów. Uświadamiajmy, że nawet dojazdy komunikacją miejską można spożytkować na kontakt z językiem obcym. A wiadomo, że nasz mózg kocha powtórki – zapewniajmy mu ich jak najwięcej i jak najczęściej!

Ważne, aby stworzyć naszym uczniom możliwość kontaktu z nauczycielem poza szkołą czy kursem językowym. Znajdźmy wspólne miejsce w sieci, aby kontaktować i spotykać się z uczniami online. Będzie to intensyfikacja czasu poświęconego na naukę, uczenie się „przy okazji”. Wykorzystajmy edukacyjny wymiar mediów społecznościowych, np. grupy na Facebooku i Instagramie czy Snapchat. Doskonałym narzędziem mogą być także platformy e-learningowe (Moodle, Edmodo, Schoology), e-dziennik czy Dysk Google. Można dzięki temu: 

  • polecać aplikacje na telefon, aby ćwiczyć różne umiejętności językowe,
  • założyć Padlet (tablica korkowa online) i zbierać najważniejsze, ciekawe linki, dzielić się pomysłami czy oddawać prace domowe,
  • pracować „w chmurze” i wspólnie tworzyć oraz edytować Dokumenty Google, 
  • organizować wspólne spotkania na Skype, webinaria lub tutoriale dla uczniów, 
  • poradzić się, zapytać, podzielić spostrzeżeniami.


3 krok: Nasz mózg uwielbia ćwiczyć – moc powtarzania

Nauczyciele i lektorzy przygotowujący uczniów do egzaminów językowych powinni znać te liczby: 10, 24, 7 i 30. Jest to tzw. Spaced repetition technique – technika, która mówi o tym, że każdy nowy materiał powinniśmy powtórzyć co: 

10 min, 24 godz., 7 dni, 30 dni

Dlatego kolejnym ważnym elementem na drodze do egzaminacyjnego sukcesu powinna być dla naszych uczniów systematyczność i nawyk powtarzania. Nie tylko materiału z poprzedniej lekcji/spotkania, ale także wielu zajęć wstecz. Tyczy się to również nauczycieli organizujących proces dydaktyczny – powinni tak planować zajęcia, aby znaleźć czas na powtórki.

Dobrym pomysłem dla uczniów i kursantów jest założenie „Codziennika językowej aktywności”. To dzienniczek, w którym każdego dnia, np. przez tydzień, nasi uczniowie będą zapisywać każdy kontakt z językiem obcym – Co zrobiliśmy? Ile? Jak długo? (np. lekcja angielskiego w szkole – 45 min, aplikacja gramatyczna – 20 min, serial w oryginale – 30 min, zaśpiewanie piosenki – 5 min). Wszystko to, aby uświadomić sobie, ile czasu poświęcamy na codzienny kontakt z językiem i na ile jesteśmy systematyczni. Jeśli zapiski zakończą się na punkcie pierwszym – koniecznie należy „podkręcić” działania.

4 krok: Uczeń na warsztat, czyli szkolne „zrób to sam”

Piramida uczenia się Dale’a wyraźnie wskazuje na praktykę poprzez działanie, nauczanie innych oraz doświadczanie jako najskuteczniejsze i najbardziej efektywne sposoby uczenia się. Warto zatem oddać działanie w ręce kursantów i uczniów przygotowujących się do egzaminów. Niech będą autorami zadań i pomocy dydaktycznych, pozwólmy im poprowadzić część zajęć. 

Kilka wskazówek w stronę uczniowskiego DIY:

  • Zaprzyjaźnijmy się ze ściągami i dostrzeżmy ich wymiar edukacyjny. Ściągi nie są złe, ale oczywiście ich pisanie – nie używanie. Zachęcajmy uczniów, aby sporządzili ściągi z czasów gramatycznych z przykładami ich użycia czy z obecnie „przerabianego” słownictwa. 
  • Komunikacja „górą” – mówienie zawsze i wszędzie, „przy okazji”, opisywanie obrazków i zdjęć, które występują przy różnych zadaniach, wyciąganie wniosków, stwarzanie sytuacji do wyrażania własnego zdania i uzasadniania opinii. Personalizacja, efekt Coctail Party znany również pod nazwą efektu odniesienia do ja (self – reference effect) mówi o tym, że łatwiej zapamiętujemy taki materiał, który jest ważny dla nas osobiście lub odnosi się do nas. 
  • „Wyrzuć” to na papier, czyli egzaminacyjny writing – pisanie indywidualnie i grupowo na kolorowych kartkach, tzw. „guided writing”, które polega na zapisywaniu krótkiej informacji przez jedną osobę. Następnie kartka z informacją jest przekazywana do następnej osoby, która dopisuje, rozwija i sprawdza oraz podaje dalej. 
  • Inną wariacją „guided writing” jest pisanie po jednej informacji przez każdą osobę i składanie wypracowania w całość (dla urozmaicenia można pomieszać dwa wypracowania). 
  • Samodzielne zredagowanie polecenia napisania wypracowania lub krótkich form użytkowych.
  • Samodzielne sprawdzanie zadań, testów i wyprac...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy