Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniqueskills

22 lutego 2018

NR 3 (Luty 2018)

Quizes in the classroom – hot or not?

0 267

Wraz ze wzrostem różnorodności cyfrowych narzędzi online dostępnych dla nauczycieli i uczniów pojawia się coraz większa chęć wykorzystywania aplikacji, quizów i platform edukacyjnych w celu urozmaicenia procesu dydaktycznego. Jest to zachowanie całkowicie uzasadnione – jako nauczyciele powinniśmy podążać za współczesnymi nurtami edukacyjnymi i tak moderować nauczanie, aby rozwijać w naszych uczniach kluczowe kompetencje przyszłości. Jedną z nich są umiejętności cyfrowe – równie ważne, jak posługiwanie się językiem obcym, praca projektowa czy myślenie krytyczne.

Różnorodność e-narzędzi w sieci może być dla nauczycieli przytłaczająca. W niniejszym artykule przedstawimy siedem quizów, które maksymalnie angażując uczniów, powodują lepsze przyswojenie, usystematyzowanie i zapamiętanie materiału. Pamiętajmy, że nasz mózg lubi uczyć się w towarzystwie pozytywnych emocji, zdrowej rywalizacji, w poczuciu sensu i życiowej przydatności. 

Efektywny nauczyciel zaczyna planowanie swojej lekcji od „dlaczego” i „po co”. Zawsze należy zastanowić się, w jakim celu chcę użyć danego narzędzia TIK. Nie chodzi przecież o dodatkowy stymulant ze spektakularnym efektem „wow”, tylko o mądre narzędzie, które wspomaga nabywanie nowej wiedzy, powtarzaniu czy systematyzowanie materiału. Nie warto budować całej lekcji na przeskakiwaniu z quizu na aplikację i z aplikacji na platformę czy stronę www – to kwestia „poukładania” ich przydatności i stworzenia nauczycielskiego „e-narzędziownika”. Częstym ograniczeniem, o którym wspominają nauczyciele, może być brak dostępu do telefonów komórkowych, tabletów bądź komputerów. W starszych grupach proponuję skorzystanie z opcji BYOD (bring your own device). Z młodszymi dziećmi, które nie dysponują własnymi urządzeniami mobilnymi, można, od czasu do czasu, wykorzystać komputery w sali informatycznej.

QUIZY – niekwestionowani ulubieńcy naszych uczniów

Quizy to nie tylko narzędzie przydatne przy powtarzaniu materiału.

Poniżej kilka praktycznych wskazówek zastosowania quizu w procesie dydaktycznym:

  • Powtórka materiału – lekcja powtórzeniowa zorganizowana w formie teleturnieju może stać się pełną emocji i współzawodnictwa przygodą.
  • Sprawdzenie wiedzy – jeśli testy powodują strach, lęk i niechęć waszych uczniów, możecie to zmienić. Interaktywny quiz z czytelnym rezultatem w postaci tabeli może być podstawą do wystawienia oceny.
  • Nieszablonowe zadania domowe z „wyzwaniem” – od dziś wasi uczniowie będą prosić o link z quizem i „walczyć” o miejsce na podium oraz tytuł „Homework Master”.
  • Krótkie „pre-testy” i „post-testy” – to sposób na genialną informację zwrotną dotyczącą przyrostu wiedzy podczas lekcji lub w trakcie omawianego działu.
  • Element „odwróconego nauczania” – nową wiedzę nabywasz w domu, ćwiczysz, systematyzujesz i powtarzasz w klasie z nauczycielem. W jaki sposób do tego zachęcić? Otóż krótki i angażujący materiał w postaci interaktywnego quizu zachęcił już niejednego opornego „odwróconego ucznia” do zagłębienia się w nowy, nieznany temat.
  • Zadania dodatkowe – uczniowskie DIY – zazwyczaj rozeznanie „w terenie” i zaprzyjaźnienie z danym narzędziem to tylko chwila dla naszych uczniów. Dajmy im „wolną rękę” – samodzielne quizy w uczniowskim wykonaniu potrafią być naprawdę zaskakujące. Nauczyciel wspiera, podpowiada i towarzyszy oraz włącza interaktywne zadania w cykl lekcyjny i (ewentualnie) daje ocenę lub nagrodę.
  • Lekcje kulturowe, okolicznościowe – to prawdziwy raj i morze różnorodnych quizowych aktywności do wykorzystania.
  • Szybki konkurs na fanpage’u szkolnym – wystarczy stworzyć kilka pytań quizowych, udostępnić na stronie www szkoły link do quizu i ograniczyć czas na wykonanie zadania (np. trzy dni). Uczniowie mogą rozwiązywać quiz wielokrotnie – liczą się prawidłowe odpowiedzi i szybkość! Na zakończenie aplikacja generuje rezultaty – i gotowe.

Hot Top – siedem interaktywnych quizów

  1. KAHOOT – www.kahoot.com 

Niekwestionowany król wśród platform do tworzenia quizów! Kolorowy, wciągający interfejs to jego ogromna zaleta. Układając pytania, można skorzystać z opcji dołączenia obrazka/zdjęcia lub filmu z YouTube. Do wyboru mamy następujące opcje:

  • Quiz – tradycyjny quiz, w którym możemy stworzyć 2–3 lub 4 opcje odpowiedzi.
  • Jumble – zadanie polegające na układaniu zagadnień w kolejności według danego polecenia.
  • Discussion – do przeprowadzania dyskusji i burzy mózgów.
  • Survey – szybkie ankiety.

Aby rozpocząć quiz, uczniowie logują się na stronie www.kahoot.it i podają kod gry (wygenerowany przez nauczyciela) oraz swój nick. Podczas gry uczestnicy widzą na rzutniku pytanie i opcje odpowiedzi, którym towarzyszą kolorowe ikony. Natomiast na swoich urządzeniach mają tylko ikony wyboru, na które klikają w celu udzielenia odpowiedzi. Uczniowie odpowiadają na te same pytania w czasie określonym przez nauczyciela (np. 30 sekund na każde pytanie). Na zakończenie nauczyciel otrzymuje tabelę wyników, którą może zapisać w formacie Xcl.
Osoby, które korzystają w smartfonach z oprogramowania Android, mogą ściągnąć w Sklepie Google darmową aplikację Kahoot! na telefon.

  1. QUIZIZZ – www.quizizz.com 

To godny konkurent KAHOOT! Zadania tworzymy podobnie jak w Kahoocie. Pytania wyświetlają się losowo, a czas odmierzany jest przez suwaczek widoczny w górnej części ekranu. Na ekranie nauczyciela wyświetlają się także najlepsi uczestnicy.

Uczniowie logują się za pomocą wygenerowanego pinu, podają swoje imię/pseudonim. 

Znaczącą różnicą jest to, że uczestnicy widzą pytania bezpośrednio na swoim ekranie, bez konieczności spoglądania na ekran wyświetlany przez nauczyciela. Oznacza to, że nie musimy dysponować rzutnikiem – całością quizu nauczyciel może zarządzać z poziomu swojego telefonu komórkowego bądź laptopa.

Po zakończonym quizie uczestnik widzi na swoim ekranie zestawienie wszystkich swoich odpowiedzi z podanymi prawidłowymi odpowiedziami. Nauczyciel cały czas śledzi postępy uczniów na swoim koncie i ekranie. 

  1. QUIZLET LIVE – www.quizlet.com (opcja LIVE)

Aplikacja przede wszystkim umożliwia tworzenie interaktywnych fiszek – „setów” słówek ze zdjęciami i wymową (ma wbudowany syntezator głosu w różnych językach). Posiada pięć trybów do nauki (opcja UCZ SIĘ) oraz trzy tryby gier (opcja GRAJ). Po ściągnięciu aplikacji na telefon komórkowy można uczyć się w trybie offline.

QUIZLET LIVE to rozgrywki drużynowe online, podczas których aplikacja sama dzieli uczniów na zespoły kilkuosobowe, przyznając im nazwę określonych gatunków zwierząt. Uczniowie nie muszą być zalogowani i mieć swoich kont, ale nauczyciel już tak. Tworzy on zestaw pytań/zagadnień lub wyszukuje z publicznej bazy „setów”. Zabawę uruchamia się przyciskiem Live, znajdującym się w prawym górnym rogu paska aktywności. Następnie należy wybrać opcję Create Game. Uczniowie wchodzą na stronę www.quizlet.live i, podobnie jak w przypadku innych quizów interaktywnych, wpisują kod gry oraz imię/nick. Ważne jest, aby w tych rozgrywkach uczestniczyło co najmniej czterech graczy, a zestaw musi liczyć minimum 12 elementów. Program sam automatycznie dzieli uczniów według własnego uznania na grupy 3–4-osobowe. Każdy uczestnik zabawy na swoim ekranie widzi kolumnę YOU oraz cztery opcje odpowiedzi. Nad kolumną wyświetla się pytanie. Tylko jedna osoba w grupie ma prawidłową odpowiedź, którą musi zaznaczyć. Jeśli uczestnik nie posiada na swoim ekranie dobrej odpowiedzi – czeka, aż ktoś z grupy ją zaznaczy. Należy wspomnieć, że zaznaczenie złej odpowiedzi skutkuje wyzerowaniem w...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy