Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniqueskills

22 lutego 2018

NR 3 (Luty 2018)

Quizes in the classroom – hot or not?

452

Wraz ze wzrostem różnorodności cyfrowych narzędzi online dostępnych dla nauczycieli i uczniów pojawia się coraz większa chęć wykorzystywania aplikacji, quizów i platform edukacyjnych w celu urozmaicenia procesu dydaktycznego. Jest to zachowanie całkowicie uzasadnione – jako nauczyciele powinniśmy podążać za współczesnymi nurtami edukacyjnymi i tak moderować nauczanie, aby rozwijać w naszych uczniach kluczowe kompetencje przyszłości. Jedną z nich są umiejętności cyfrowe – równie ważne, jak posługiwanie się językiem obcym, praca projektowa czy myślenie krytyczne.

Różnorodność e-narzędzi w sieci może być dla nauczycieli przytłaczająca. W niniejszym artykule przedstawimy siedem quizów, które maksymalnie angażując uczniów, powodują lepsze przyswojenie, usystematyzowanie i zapamiętanie materiału. Pamiętajmy, że nasz mózg lubi uczyć się w towarzystwie pozytywnych emocji, zdrowej rywalizacji, w poczuciu sensu i życiowej przydatności. 

POLECAMY

Efektywny nauczyciel zaczyna planowanie swojej lekcji od „dlaczego” i „po co”. Zawsze należy zastanowić się, w jakim celu chcę użyć danego narzędzia TIK. Nie chodzi przecież o dodatkowy stymulant ze spektakularnym efektem „wow”, tylko o mądre narzędzie, które wspomaga nabywanie nowej wiedzy, powtarzaniu czy systematyzowanie materiału. Nie warto budować całej lekcji na przeskakiwaniu z quizu na aplikację i z aplikacji na platformę czy stronę www – to kwestia „poukładania” ich przydatności i stworzenia nauczycielskiego „e-narzędziownika”. Częstym ograniczeniem, o którym wspominają nauczyciele, może być brak dostępu do telefonów komórkowych, tabletów bądź komputerów. W starszych grupach proponuję skorzystanie z opcji BYOD (bring your own device). Z młodszymi dziećmi, które nie dysponują własnymi urządzeniami mobilnymi, można, od czasu do czasu, wykorzystać komputery w sali informatycznej.

QUIZY – niekwestionowani ulubieńcy naszych uczniów

Quizy to nie tylko narzędzie przydatne przy powtarzaniu materiału.

Poniżej kilka praktycznych wskazówek zastosowania quizu w procesie dydaktycznym:

  • Powtórka materiału – lekcja powtórzeniowa zorganizowana w formie teleturnieju może stać się pełną emocji i współzawodnictwa przygodą.
  • Sprawdzenie wiedzy – jeśli testy powodują strach, lęk i niechęć waszych uczniów, możecie to zmienić. Interaktywny quiz z czytelnym rezultatem w postaci tabeli może być podstawą do wystawienia oceny.
  • Nieszablonowe zadania domowe z „wyzwaniem” – od dziś wasi uczniowie będą prosić o link z quizem i „walczyć” o miejsce na podium oraz tytuł „Homework Master”.
  • Krótkie „pre-testy” i „post-testy” – to sposób na genialną informację zwrotną dotyczącą przyrostu wiedzy podczas lekcji lub w trakcie omawianego działu.
  • Element „odwróconego nauczania” – nową wiedzę nabywasz w domu, ćwiczysz, systematyzujesz i powtarzasz w klasie z nauczycielem. W jaki sposób do tego zachęcić? Otóż krótki i angażujący materiał w postaci interaktywnego quizu zachęcił już niejednego opornego „odwróconego ucznia” do zagłębienia się w nowy, nieznany temat.
  • Zadania dodatkowe – uczniowskie DIY – zazwyczaj rozeznanie „w terenie” i zaprzyjaźnienie z danym narzędziem to tylko chwila dla naszych uczniów. Dajmy im „wolną rękę” – samodzielne quizy w uczniowskim wykonaniu potrafią być naprawdę zaskakujące. Nauczyciel wspiera, podpowiada i towarzyszy oraz włącza interaktywne zadania w cykl lekcyjny i (ewentualnie) daje ocenę lub nagrodę.
  • Lekcje kulturowe, okolicznościowe – to prawdziwy raj i morze różnorodnych quizowych aktywności do wykorzystania.
  • Szybki konkurs na fanpage’u szkolnym – wystarczy stworzyć kilka pytań quizowych, udostępnić na stronie www szkoły link do quizu i ograniczyć czas na wykonanie zadania (np. trzy dni). Uczniowie mogą rozwiązywać quiz wielokrotnie – liczą się prawidłowe odpowiedzi i szybkość! Na zakończenie aplikacja generuje rezultaty – i gotowe.

Hot Top – siedem interaktywnych quizów

  1. KAHOOT – www.kahoot.com 

Niekwestionowany król wśród platform do tworzenia quizów! Kolorowy, wciągający interfejs to jego ogromna zaleta. Układając pytania, można skorzystać z opcji dołączenia obrazka/zdjęcia lub filmu z YouTube. Do wyboru mamy następujące opcje:

  • Quiz – tradycyjny quiz, w którym możemy stworzyć 2–3 lub 4 opcje odpowiedzi.
  • Jumble – zadanie polegające na układaniu zagadnień w kolejności według danego polecenia.
  • Discussion – do przeprowadzania dyskusji i burzy mózgów.
  • Survey – szybkie ankiety.

Aby rozpocząć quiz, uczniowie logują się na stronie www.kahoot.it i podają kod gry (wygenerowany przez nauczyciela) oraz swój nick. Podczas gry uczestnicy widzą na rzutniku pytanie i opcje odpowiedzi, którym towarzyszą kolorowe ikony. Natomiast na swoich urządzeniach mają tylko ikony wyboru, na które klikają w celu udzielenia odpowiedzi. Uczniowie odpowiadają na te same pytania w czasie określonym przez nauczyciela (np. 30 sekund na każde pytanie). Na zakończenie nauczyciel otrzymuje tabelę wyników, którą może zapisać w formacie Xcl.
Osoby, które korzystają w smartfonach z oprogramowania Android, mogą ściągnąć w Sklepie Google darmową aplikację Kahoot! na telefon.

  1. QUIZIZZ – www.quizizz.com 

To godny konkurent KAHOOT! Zadania tworzymy podobnie jak w Kahoocie. Pytania wyświetlają się losowo, a czas odmierzany jest przez suwaczek widoczny w górnej części ekranu. Na ekranie nauczyciela wyświetlają się także najlepsi uczestnicy.

Uczniowie logują się za pomocą wygenerowanego pinu, podają swoje imię/pseudonim. 

Znaczącą różnicą jest to, że uczestnicy widzą pytania bezpośrednio na swoim ekranie, bez konieczności spoglądania na ekran wyświetlany przez nauczyciela. Oznacza to, że nie musimy dysponować rzutnikiem – całością quizu nauczyciel może zarządzać z poziomu swojego telefonu komórkowego bądź laptopa.

Po zakończonym quizie uczestnik widzi na swoim ekranie zestawienie wszystkich swoich odpowiedzi z podanymi prawidłowymi odpowiedziami. Nauczyciel cały czas śledzi postępy uczniów na swoim koncie i ekranie. 

  1. QUIZLET LIVE – www.quizlet.com (opcja LIVE)

Aplikacja przede wszystkim umożliwia tworzenie interaktywnych fiszek – „setów” słówek ze zdjęciami i wymową (ma wbudowany syntezator głosu w różnych językach). Posiada pięć trybów do nauki (opcja UCZ SIĘ) oraz trzy tryby gier (opcja GRAJ). Po ściągnięciu aplikacji na telefon komórkowy można uczyć się w trybie offline.

QUIZLET LIVE to rozgrywki drużynowe online, podczas których aplikacja sama dzieli uczniów na zespoły kilkuosobowe, przyznając im nazwę określonych gatunków zwierząt. Uczniowie nie muszą być zalogowani i mieć swoich kont, ale nauczyciel już tak. Tworzy on zestaw pytań/zagadnień lub wyszukuje z publicznej bazy „setów”. Zabawę uruchamia się przyciskiem Live, znajdującym się w prawym górnym rogu paska aktywności. Następnie należy wybrać opcję Create Game. Uczniowie wchodzą na stronę www.quizlet.live i, podobnie jak w przypadku innych quizów interaktywnych, wpisują kod gry oraz imię/nick. Ważne jest, aby w tych rozgrywkach uczestniczyło co najmniej czterech graczy, a zestaw musi liczyć minimum 12 elementów. Program sam automatycznie dzieli uczniów według własnego uznania na grupy 3–4-osobowe. Każdy uczestnik zabawy na swoim ekranie widzi kolumnę YOU oraz cztery opcje odpowiedzi. Nad kolumną wyświetla się pytanie. Tylko jedna osoba w grupie ma prawidłową odpowiedź, którą musi zaznaczyć. Jeśli uczestnik nie posiada na swoim ekranie dobrej odpowiedzi – czeka, aż ktoś z grupy ją zaznaczy. Należy wspomnieć, że zaznaczenie złej odpowiedzi skutkuje wyzerowaniem wszystkich punktów dla drużyny i powrót na START.

Emocje podczas tej gry naprawdę sięgają zenitu! Wygrywa drużyna, która pierwsza bezbłędnie odpowie na 12 pytań z rzędu.

  1. FLIPQUIZ – www.flipquiz.me 

To interaktywna tablica z quizem typu va banque. Nauczyciel po zalogowaniu się do aplikacji ustala kategorie i tworzy pytania o różnej wartości punktowej: od 100 do 500 punktów (stopniując trudność). W pytaniu możemy wkleić dowolną grafikę, symbole matematyczne czy linki. Początkowo uczniowie widzą tylko kafelki z punktami, natomiast po kliknięciu na okienko pojawia się pytanie za określoną ilość punktów. Po kolejnym kliknięciu pokazuje się prawidłowa odpowiedź. Istnieje opcja automatycznego odliczania czasu, co powoduje wśród uczniów dodatkowe emocje. Plusem jest fakt, że uczniowie nie muszą dysponować swoimi urządzeniami – cała gra rozgrywa się na rzutniku i jest obsługiwana przez nauczyciela. Minu...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Horyzonty Anglistyki"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy